• Anonym (Jag undrar)

Ni män som är otrogna, varför?

Nu har jag inte träffat så många män i mitt liv, haft ganska långa förhållanden men i stort sett har samtliga män varit otrogna mer eller mindre. 

Alla har gett sken av att vara nöjda med mig, blivit ledsna när jag gjort slut då jag inte orkat mer med deras dubbelspel. De har fått allt av mig tycker jag. Jag gillar intimitet och är omtänksam. 

Vad driver er män som ofta är otrogna? En kille sa "det har ingenting med dig att göra", stämmer det? Hur ska vi kvinnor förhålla oss till eran otrohet? Vårat självförtroende hamnar ju i botten. Tycker ni inte era flickvänner är sexiga nog? Blir ni inte mätta? Vad är problemet? 

• Svar på tråden Ni män som är otrogna, varför?
  • strangertown

Ur rent sexuellt perspektiv är det är till stor del en social konstruktion att otrohet är något dåligt. Det är en direkt konsekvens av den andra sociala konstruktionen monogami som lär oss att i bara bör vara kroppsligt intima med en människa åt gången. Detta eftersom det ju förr kunnat leda till graviditeter och sjukdomar.

Men nu när vi har skydd så luckras den sexuella moralen upp. Att vi vi vill bygga en långvarig relation med någon betyder inte att vi vill vara sexuellt exklusiva längre. Alla progressivt lagda känner såhär, mer traditionellt lagda kan inte hänga med i utvecklingen och ser fortfarande det som en risk att bli övergiven om partnern är intim med någon annan.

Otrohet som moralisk fråga vas gäller lögner och svek är dock något helt annat men om våra känsloliv kunde utvecklas lite utefter förutsättningarna beskrivna ovan skulle folk ljuga mindre. Det ser vi ju i explosionen av par som lever i öppna/polygama relationer.

• Anonym (Man37)
    Anonym (Jag undrar) skrev 2016-10-24 09:27:17 följande:

Nu har jag inte träffat så många män i mitt liv, haft ganska långa förhållanden men i stort sett har samtliga män varit otrogna mer eller mindre. 

Alla har gett sken av att vara nöjda med mig, blivit ledsna när jag gjort slut då jag inte orkat mer med deras dubbelspel. De har fått allt av mig tycker jag. Jag gillar intimitet och är omtänksam. 

Vad driver er män som ofta är otrogna? En kille sa "det har ingenting med dig att göra", stämmer det? Hur ska vi kvinnor förhålla oss till eran otrohet? Vårat självförtroende hamnar ju i botten. Tycker ni inte era flickvänner är sexiga nog? Blir ni inte mätta? Vad är problemet? 

En majoritet av de kvinnor jag haft förhållanden med har varit otrogna på olika sätt mot mig. Drar jag alla kvinnor över en kam för det? ????

Vid nåt tillfälle har jag i efterhand förstått det. Jag var en ganska tråkig och usel pojkvän i det förhållandet om jag ska va ärlig.

De flästa män är faktiskt trogna i förhållanden!

Jag har varit otrogen i ett förhållande. Varför? Det va dåligt. Jag fick bekräftelse, skön kravlös sex, blev uppvaktad och fick nån att skoja och prata med. Sambon jobbade mycket och var aldrig hemma. Tog inte så mkt ansvar för förhållandet. Jag mådde även mycket dåligt då! Har lovat mig själv att aldrig va otrogen igen för det är liksom inte jag. Inte den jag är.

Sådana där "studier" man läser i kvällstidningarna brukar visa att män är mer otrogna än kvinnor. Men jag tror fan det håller på att ändras. I alla fall jämna ut sig.
  • Anonym (Man37)

Kvinnor idag, i alla fall i storstadsområden, är mer välutbildade och särskilt bland dom yngre märker man att de har sociala och mer avancerade jobb. 60-70 % på högskolorna är kvinnor, och på mitt jobb är nästan alla nyanställda med högskoleutbildning unga tjejer. I alla fall är de en stor majoritet. Jobbar på kontor på stor statlig myndighet. Även bland cheferna börjar kvinnor bli en majoritet där.

Kvinnor ställer högre krav på och har högre förväntningar på ett förhållande. Det är ett mer öppet samhälle idag och det är på ett helt annat sätt än förr okej för kvinnor att ta för sig, vara framåt och vara öppna med att de njuter av och vill ha bra sex.

Sen har vi internet som förändrat våra sociala vanor i grunden!!!

Vi reser dessutom och rör betydligt mer på oss idag jämfört med förr. Män och kvinnor får också omgås som kompisar och vänner på ett helt annat sätt än förr i tiden.

Kvinnor blir mer uppvaktade av män än tvärt om.

Dessutom tror jag det kan finnas ett mörkertal hos kvinnor. Att vissa väljer att inte svara helt ärligt i olika undersökningar?

Jag är helt övertygad om att otrohet bland kvinnor ökar!

• Anonym (?)
    Haskel skrev 2016-10-24 11:18:47 följande:

När jag har varit otrogen så har jag bara tänkt på min fru. Det har enbart handlat om att såra henne och göra henne ledsen. Att det sedan legat en naken, ung, vacker, ny kvinna bredvid mig i sängen, har jag knappt lagt märke till.

Men framförallt har det alltid varit det sunda förnuftet som styrt.

Låter ovanstående troligt?

Pedofiljävel
  • Haskel
    Anonym (?) skrev 2016-10-25 01:11:28 följande:
    Pedofiljävel
    Okej...bara sådär liksom???

Misstänker att du käkat lite för många onyttiga svampar.

Ha en fortsatt trevlig kvällDrömmer
  • holidodi

Enligt undersökningar så är ungefär lika många kvinnor otrogna som män, så det är inte kopplat till vilket kön man har. Utan mer kopplat till vilken personlighet man har. De gånger jag har varit otrogen är inte för att jag är uttråkad i förhållandet jag har. Utan för att det är roligt och skönt.

• Anonym (Man37)
    Anonym (man 49) skrev 2016-10-24 23:38:15 följande:

i min umgängeskrets känner jag faktiskt inte till någon man som varit otrogen, däremot flera kvinnor, och dom har oftast hamnat i säng med "långtidssinglar" som bara vill ha sex. Har själv aldrig varit otrogen.

Ärligt talat känner jag inte nån kille i min bekantskapskrets som varit otrogen. Inte som jag vet om i alla fall, men det hindrar ju inte att det skulle skett utom min egen vetskap. ;Jag har ju inte berättat för nån om att jag varit otrogen!)

Däremot känner jag en hel drös med kvinnor som berättar för mig att de varit otrogna. Ofta i slutskedet av ett förhållande.

Men det här är ju inte statistisk fakta. Att kvinnor skulle strula mer.. Utan det är hur det är i min lilla lilla sfär av människor jag känner.

Kanske håller killar käften om det mer. Det är ju inget man skryter om!
  • WireLess
    Anonym (Man37) skrev 2016-10-25 13:24:45 följande:
    Ärligt talat känner jag inte nån kille i min bekantskapskrets som varit otrogen. Inte som jag vet om i alla fall, men det hindrar ju inte att det skulle skett utom min egen vetskap. ;Jag har ju inte berättat för nån om att jag varit otrogen!)

Däremot känner jag en hel drös med kvinnor som berättar för mig att de varit otrogna. Ofta i slutskedet av ett förhållande.

Men det här är ju inte statistisk fakta. Att kvinnor skulle strula mer.. Utan det är hur det är i min lilla lilla sfär av människor jag känner.

Kanske håller killar käften om det mer. Det är ju inget man skryter om!
    Så är det även i min bekantskapskrets. Det är kvinnorna som hoppar ut ur ett förhållande genom att vara otrogen. Killarna är mer reko.

Enligt min högst personliga åsikt, ( baserad på att även jag blivit bedragen på ett jävligt osmakligt sätt) beror detta till stor del på att:

Kvinnor har såklart mycket lättare att skaffa sex!
    Kvinnor i ett förhållande som utvecklats så att de blivit alltför dominanta tappar respekten för sin man.
    Kvinnor är och kommer alltid att vara svaga för smicker.

Ponera här en kvinna, runt 35 år som lever i ett shysst förhållande. De har varit tillsammans i flera år och lever ett bra hyggligt Svenssonliv med vardagliga bestyr och en vecka på nån semesterort en gång om år.
    De hjälps åt hemma och har gemensam ekonomi och ingen saknar egentligen ingenting. Kvinnan i förhållandet är den dominanta som har koll på det mesta hemma och koll på ungarnas tider i skolan osv. Mannen i förhållandet har inget emot att kvinnan tar de flesta besluten. Han hänger liksom med och tankar mest bilen och handlar det kvinnan planerat de ska äta denna vecka..
    Så tror jag de flesta förhållanden ser ut, och, det är något de valt själva.

sen händer nåt!
    En man (eller kvinna) visar intresse av nån anledning till kvinnan på en AW eller på jobbet eller whatever!
    Kvinnan blir smickrad!!! Det är spännande!
    Plötsligt blir mannen hemma tråkig, lat, hopplös! Tar inga beslut och är aldrig spontan . Kvinnan börjar undra.. Den andra är spännande och så artig och bjuder alltid på lunch! De "råkar" på varandra mer och mer.
    Mannen hemma får fler och fler fel. Varför gör han inte så och så? Han är trög!
    Fattar han inte att jag också måste få leva lite? Jag var faktiskt hemma med två barn och hade det största ansvaret. Förtjänar inte jag också lite frihet?

Kvinnan och den nya börjar helt plötsligt att ha sex med varandra! Det bara hände!! Mannen hemma får dock inte veta något.. Kvinnan vill ha roligt ett tag till innan hon bestämmer sig. Hennes tråkige man hemma fattar ändå ingenting.

Kvinnan blir påkommen. Mannen blir galen av ilska och sorg och vill lämna.
    Kvinnan ångrar sig! Hennes man är helt plötsligt inte trög och hopplös. Han är mannen i hennes liv..

80% kvinnor.
    20% män.

• Anonym (tveksam)
    strangertown skrev 2016-10-24 23:38:59 följande:

Ur rent sexuellt perspektiv är det är till stor del en social konstruktion att otrohet är något dåligt. Det är en direkt konsekvens av den andra sociala konstruktionen monogami som lär oss att i bara bör vara kroppsligt intima med en människa åt gången. Detta eftersom det ju förr kunnat leda till graviditeter och sjukdomar.

Men nu när vi har skydd så luckras den sexuella moralen upp. Att vi vi vill bygga en långvarig relation med någon betyder inte att vi vill vara sexuellt exklusiva längre. Alla progressivt lagda känner såhär, mer traditionellt lagda kan inte hänga med i utvecklingen och ser fortfarande det som en risk att bli övergiven om partnern är intim med någon annan.

Otrohet som moralisk fråga vas gäller lögner och svek är dock något helt annat men om våra känsloliv kunde utvecklas lite utefter förutsättningarna beskrivna ovan skulle folk ljuga mindre. Det ser vi ju i explosionen av par som lever i öppna/polygama relationer.

Håller inte med alls.... jag tror inte man kan blanda ihop eller ens jämföra otrohet och pollyamori öht. Problemet ligger inte i vilken inställning man har till sex, problemet ligger i bristande förmåga i att stå för vad man vill.

Undersökningar har visat att folk som själva är otrogna har mindre tolerans för samma beteende hos sin partner än de som inte varit otrogna. Dvs samma person som har en väldigt lättsam inställning till sin egen otrohet, verkar ha en väldigt strikt inställning till sin partner otrohet. Samma person skulle förmodligen aldrig acceptera ett öppet förhållande. Alltså håller det inte att påstå att otrohet beror på vilken inställning man har till sex med andra. Om man har en lättsam inställning till sex med andra borde man väl rimligtvis ha  mer acceptans för samma friheter hos sin partner? 

Jag menar bara för att man har en progressiv inställning till sex blir man väl inte akut sanningshandikappad? Om man nu inte trivs med monogami, varför går man då med på ett monogamt förhållande? Och hur kan man skylla sin brist på förmåga att stå för vilket slags förhållande man vill ha på "rådande normer" eller "konservativ inställning"? Man har ju hela tiden haft möjligheten att tala om för sin partner hur man vill leva?
  • Anonym (tveksam)
    WireLess skrev 2016-10-25 14:37:28 följande:
    Så är det även i min bekantskapskrets. Det är kvinnorna som hoppar ut ur ett förhållande genom att vara otrogen. Killarna är mer reko.

Enligt min högst personliga åsikt, ( baserad på att även jag blivit bedragen på ett jävligt osmakligt sätt) beror detta till stor del på att:

Kvinnor har såklart mycket lättare att skaffa sex!
    Kvinnor i ett förhållande som utvecklats så att de blivit alltför dominanta tappar respekten för sin man.
    Kvinnor är och kommer alltid att vara svaga för smicker.

Ponera här en kvinna, runt 35 år som lever i ett shysst förhållande. De har varit tillsammans i flera år och lever ett bra hyggligt Svenssonliv med vardagliga bestyr och en vecka på nån semesterort en gång om år.
    De hjälps åt hemma och har gemensam ekonomi och ingen saknar egentligen ingenting. Kvinnan i förhållandet är den dominanta som har koll på det mesta hemma och koll på ungarnas tider i skolan osv. Mannen i förhållandet har inget emot att kvinnan tar de flesta besluten. Han hänger liksom med och tankar mest bilen och handlar det kvinnan planerat de ska äta denna vecka..
    Så tror jag de flesta förhållanden ser ut, och, det är något de valt själva.

sen händer nåt!
    En man (eller kvinna) visar intresse av nån anledning till kvinnan på en AW eller på jobbet eller whatever!
    Kvinnan blir smickrad!!! Det är spännande!
    Plötsligt blir mannen hemma tråkig, lat, hopplös! Tar inga beslut och är aldrig spontan . Kvinnan börjar undra.. Den andra är spännande och så artig och bjuder alltid på lunch! De "råkar" på varandra mer och mer.
    Mannen hemma får fler och fler fel. Varför gör han inte så och så? Han är trög!
    Fattar han inte att jag också måste få leva lite? Jag var faktiskt hemma med två barn och hade det största ansvaret. Förtjänar inte jag också lite frihet?

Kvinnan och den nya börjar helt plötsligt att ha sex med varandra! Det bara hände!! Mannen hemma får dock inte veta något.. Kvinnan vill ha roligt ett tag till innan hon bestämmer sig. Hennes tråkige man hemma fattar ändå ingenting.

Kvinnan blir påkommen. Mannen blir galen av ilska och sorg och vill lämna.
    Kvinnan ångrar sig! Hennes man är helt plötsligt inte trög och hopplös. Han är mannen i hennes liv..

80% kvinnor.
    20% män.
    Har samma erfarenheter.... 
Svar på tråden Ni män som är otrogna, varför?