Jag kan svara för mig själv och ett antal av mina manliga vänner som varit otrogna. Det finns nämligen flera gemensamma nämnare i dessa fall.
1. Kärleksfulla långa förhållanden med bra vänskap.
2. Stora investeringar i förhållandet (hus, barn, bil, sommarstuga, ekonomi, socialt liv osv).
3. En fru/sambo som har slutat visa intresse och engagemang för sexet i förhållandet.
Punkt 1 och 2 gör att man inte är villig att lämna förhållandet.
Punkt 3 gör att man är otrogen.
I långa (+2 år) monogama förhållanden verkar det väldigt vanligt att ena parten ändrar sitt sexuella beteende och verkar tappa/minska sexlusten. Även om de flesta förvisso fortsätter ha regelbunden sex med något mindre frekvens så försvinner den sexuella dynamiken i ett sådant förhållande. Det räcker liksom inte med att "ha sex" för att allt ska vara frid å fröjd för många människor.
Om ena parten slutar ge sexuell bekräftelse genom att inte visa lust och sexuellt intresse så händer en del tråkigheter.
Sexet blir sämre. Självklart är det inte så lustfyllt att ha sex med någon som i bästa fall är halvt med i matchen.
Att alltid vara den som tar initiativ (och kanske ofta bli nobbad) är påfrestande. Till slut känner man sig krävande och självkänslan minskar.
En person som inte får känna sig attraktiv och åtrådd i förhållandet blir väldigt mottaglig för sexuell uppvaktning från annat håll.
Jag gissar att detta en en väldigt vanlig orsak till otrohet för både män och kvinnor.