• Svar på tråden BF JULI 2017
  • GrönaDruvan
    Haiduchi skrev 2016-11-08 22:25:42 följande:

Satt och tänkte att jag visste ju inte hundra när min sista mens började eller slutade men jag vet hundra när jag hade ägglossning, tog ältester.

Så om jag räknar från det så är jag i V5+6 istället för 6+1.

Så då är jag bara i vecka 6+2 på fredag. Finns det ens en chans att se hjärta då?

Beroende på vad vi ser på fredag, kanske inte ens får göra vul, så ska man kanske boka ett vul privat?

När jag var gravid med första barnet så gjorde jag vul runt den tiden. Då var den 6,3 mm och jag såg hjärtat slå.
  • Powerjess

Hej! Jag plussade förra veckan (blev tvungen att göra tre test för att ens förstå) det här är första gången jag är gravid. Ringde till min kommuns BVC igår och ville boka tid för inskrivning och ställa lite frågor, men hon som svarade hade nog inte en bra dag på jobbet så fick inga svar på mina frågor, Så jag tänkte om någon som varit gravid förut kanske har svar på tal:)

Jag är trött hela tiden, går runt med en värk som känns som mensvärk på nätterna hugger det till i magen så jag knappt kan sova, jag vet inte om man ska åka in till gynakuten eller om det är normalt???

Förlåt om nån tycker att det är dumma frågor eller kanske till och med helt självklara, men som sagt första gången:) // j

• GrönaDruvan
    Powerjess skrev 2016-11-09 00:28:27 följande:

Hej! Jag plussade förra veckan (blev tvungen att göra tre test för att ens förstå) det här är första gången jag är gravid. Ringde till min kommuns BVC igår och ville boka tid för inskrivning och ställa lite frågor, men hon som svarade hade nog inte en bra dag på jobbet så fick inga svar på mina frågor, Så jag tänkte om någon som varit gravid förut kanske har svar på tal:)

Jag är trött hela tiden, går runt med en värk som känns som mensvärk på nätterna hugger det till i magen så jag knappt kan sova, jag vet inte om man ska åka in till gynakuten eller om det är normalt???

Förlåt om nån tycker att det är dumma frågor eller kanske till och med helt självklara, men som sagt första gången:) // j

Hej och grattis till plus!
    Alltid extra spännande med första barnet och jag förstår att frågorna är många!
    Det som du beskriver låter helt normalt!! Du behöver inte alls vara orolig för det!
    Att åka in till gynakuten pga det du skriver är bara onödigt, de hade bara skickat hem dig.
    På gynakuten tar de bara emot dig om du har smärtor som gör att du knappt kan stå och om du blöder mycket. Jag fick knappt komma in när jag fick blödning o smärta i vecka 9, men jag bönade o bad när jag satt där, och tillslut gick hon med på det.
    Det kommer säkert gå bra för dig, för just nu låter allt precis som det ska med dig!
  • Haiduchi

Alltså vaknade en stund innan väckarklockan idag av att jag inte kunde ligga på magen, kändes ömt och spänt ?!

Har fortfarande kvar känslan av att det spänner i magen, känns bra! Putar och letar efter bebis mage, men är mest min gamla hängbuk Hahaha.

Fogarna gjorde sig påminda idag med, lite lagom mol i dom.

Hur mår ni andra?

Och grattis till dig powerjess :) låter som det växer i din mage med ;)

• Liindaas

Grattis till plusset hörni :) själv går jag in i vecka 5 idag. Skulle haft mens i måndags men fick istället ljusbruna flytningar Månd-tisd, väldigt sparsamma. Idag har det inte kommit nått. Läst att det är normalt men man blir ju lite orolig.

Andra symptom för tillfället, trött på kvällarna, ömma bröst & molverk samt lite illamående då och då. Med mitt första barn kom illamåendet runt v 7 ???? må gott allesammans!

• Liindaas

Grattis till plusset hörni :) själv går jag in i vecka 5 idag. Skulle haft mens i måndags men fick istället ljusbruna flytningar Månd-tisd, väldigt sparsamma. Idag har det inte kommit nått. Läst att det är normalt men man blir ju lite orolig.

Andra symptom för tillfället, trött på kvällarna, ömma bröst & molverk samt lite illamående då och då. Med mitt första barn kom illamåendet runt v 7. må gott allesammans!

• Tokgurkan
    Beebii skrev 2016-11-08 21:01:47 följande:

Grattis!

Skönt att ha någon utanför att prata med, funderar när vi ska "släppa bomben". Vilka vi ska berätta för först eller om vi bara ska säga till alla. No big deal typ...för andra då!

Humörsvängningar har jag med! Herregud gråter för allt är sjukt sur och arg för det mesta. Orkar liksom inget utöver bakningen! Illamåendet och tröttheten har kommit sen jag plussade! 5 fulla v imorgon, hur ska det bli liksom!

Tack, och grattis till dig med! Sist så berättade vi för våra familjer direkt, men jag tyckte det var skitjobbigt att ALLA skulle komma med tips och råd om allt hela tiden, ofta gamla myter och sånt. Sen vart det jobbigt att behöva berätta för alla om missfallet och att behöva prata om det med alla. Så den här gången valde vi att enbart berätta för min mamma, resten får veta runt vecka 10-12 eller så hehe.

Ja men det är samma här, blir lätt förbannad och vill typ explodera av alla känslor! Så jobbigt för det tar ju så mycket energi! Åh stackarn, illamåendet har inte kommit riktigt än för mig. För mig hjälper bubbelvatten mot illamående, något med bubblorna :P
  • Haiduchi

Nu börjar jag känna igen symptom som jag hade förra graviditeten. Eftermiddags illamående. Inte mycket men tillräckligt för att man ska vara off. Det blir lite bättre om jag små äter. Men små äter jag för mycket mår jag illa då med. Och då är kanske lite mer än ett halvt päron för mycket. Äter långsamt och sällan. Så får jag också i mig mat. Ska be maken fixa bubbel vatten när han kommer hem :)

• GrönaDruvan

Hade värsta magknipet imorse när jag kom till jobbet. Tänkte att nu skiter det sig... Sprungit på toa ofta och kollat så det inte kommit blod...
    Det har det inte och själva magknipet försvann, men ersattes av ett lätt illamående. Klarade knappt att äta lunchen på jobbet, blev lite äcklad.
    Nu på eftermiddagen mår jag ordentligt illa...
    Är det graviditetsillamående tro, eller nåt annat? Har glömt hur mycket jag hatar att må illa!! Fy alltså!

• Haiduchi
    GrönaDruvan skrev 2016-11-09 16:38:04 följande:

Hade värsta magknipet imorse när jag kom till jobbet. Tänkte att nu skiter det sig... Sprungit på toa ofta och kollat så det inte kommit blod...

Det har det inte och själva magknipet försvann, men ersattes av ett lätt illamående. Klarade knappt att äta lunchen på jobbet, blev lite äcklad.

Nu på eftermiddagen mår jag ordentligt illa...

Är det graviditetsillamående tro, eller nåt annat? Har glömt hur mycket jag hatar att må illa!! Fy alltså!

Usch ja är nog som du är gravid ;)

På gott och ont att ha symptom.
Svar på tråden BF JULI 2017