• Anonym (Suss)

Det här med kompisar efter skolan

Jag vill ju inte vara den här sura, griniga när sambon kommer hem men han har sagt till sina barn att en kompis är ok att ta hem utan att säga till.. Jag som är den som är hemma (just nu sjukskriven annars kommer jag ändå hem minst 2 tim före sambon) jag gillar det inte men har valt att backa i det fallet.. Men nu till det som stör mig vilket är att hon allt som oftast tar hem två kompisar utan att säga till.. Frågor jag hur länge dom ska stanna får jag oftast bara en axelryckning och vet inte.. Nähää på hur ska jag då veta hur många jag ska laga mat till... Kanske låter som en petitess men vi är redan 5 barn och 2 vuxna det blir en jäkla massa mat att laga helt plötsligt... (för att inte tala om livet och kaoset) Det är ofta jag planerat för matlådor men som sedan går åt för att det är fullt med andra barn här....

Hans barn bor här 2 veckor i stöten så det är en vecka där det är bara dom och vi har pratat om att det är bättre att ta hem kompisar då när vi inte är så många och istället åka hem till kompisarna den andra veckan...Jag menar ingen av kompisarna är hemlösa.. Men det håller aldrig... Det dom inte förstår är att om alla tar hem en eller två kompisar utan att fråga blir det jäkligt många människor.

Vad ska man göra vill ju inte vara sur och grinig men jag tycker den är jättejobbig när det är fullt med barn här och jag ska laga massor med mat...

Hur gör ni med kompisar får man ta hem hur som helst, när som helst?

• Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan
  • Anonym (q)

Här är vi också 5 barn och två vuxna och kompisar äter helt enkelt inte här. De får gå hem till sig själva och äta (om vi inte har gjort upp med dem innan att de ska äta med oss). De flesta bor inom cykelavstånd eller så hämtar föräldrarna barnen innan middagsdags. Tonåringarnas kompisar vet detta och tar sig hem när de blir hungriga. De yngre barnen kan ev äta med oss om deras föräldrar säger innan att de kommer hämta senare än vår mattid är. 

Tycker också tanken om att ta hem kompisar den veckan det är färre hemma är vettig. Om du är den som är hemma tycker jag definitivt att dina synpunkter ska väga tyngre än pappans, om han är på jobbet och knappt märker av detta

Säg åt barnen som har vänner som kommer och går som de vill, de kan ju inte vara pyttesmå barn då för då bestämmer man ju med föräldrarna, att de inte kommer kunna äta med er, de får gå hem till sig själva och äta. Tycker ungdomarna detta är konstigt får de väl själva laga mat åt sina vänner. Tror nog de förstår om du förklarar att det är du som måste laga all mat till alla varje dag och det blir ett mkt större jobb för dig och ingen hjälper till. Plus att det kostar pengar givetvis. 

• Påven Johanna II
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-07 16:45:23 följande:

Jag vill ju inte vara den här sura, griniga när sambon kommer hem men han har sagt till sina barn att en kompis är ok att ta hem utan att säga till.. Jag som är den som är hemma (just nu sjukskriven annars kommer jag ändå hem minst 2 tim före sambon) jag gillar det inte men har valt att backa i det fallet.. Men nu till det som stör mig vilket är att hon allt som oftast tar hem två kompisar utan att säga till.. Frågor jag hur länge dom ska stanna får jag oftast bara en axelryckning och vet inte.. Nähää på hur ska jag då veta hur många jag ska laga mat till... Kanske låter som en petitess men vi är redan 5 barn och 2 vuxna det blir en jäkla massa mat att laga helt plötsligt... (för att inte tala om livet och kaoset) Det är ofta jag planerat för matlådor men som sedan går åt för att det är fullt med andra barn här....

Hans barn bor här 2 veckor i stöten så det är en vecka där det är bara dom och vi har pratat om att det är bättre att ta hem kompisar då när vi inte är så många och istället åka hem till kompisarna den andra veckan...Jag menar ingen av kompisarna är hemlösa.. Men det håller aldrig... Det dom inte förstår är att om alla tar hem en eller två kompisar utan att fråga blir det jäkligt många människor.

Vad ska man göra vill ju inte vara sur och grinig men jag tycker den är jättejobbig när det är fullt med barn här och jag ska laga massor med mat...

Hur gör ni med kompisar får man ta hem hur som helst, när som helst?

Ja, vi har haft så i alla år. Också fem barn med stora umgängeskretsar. Fast jag har inte tyckt att det varit jobbigt, så det är väl vad som skiljer då. Kan de inte hjälpa till med matlagningen då, om det är den som du upplever som arbetsam? Eller om din man övertar den sysslan?
  • Anonym (Icka)

Nu är mina barn stora men när det begav sig fick de ta med en kompis hem och när det var dags att äta gick kompisen hem.
    Såvida  det inte var planerat sedan innan med översovning, dvs helg eller lov.

• Anonym (Elsa)

Nu har vi bara sambons barn boende hemma varannan vecka mina är utflugna.

Men detta med kompisar så har vi sagt att är dom här ena dagen får dom vara hos kompis den andra. Har varit ett evigt gnäll men jag vill inte ha fritids här varje dag. Plus att jobbar jag natt blir det inga kompisar alls.

Det är bara att vara hård och be barnen gå hem till sig. Dessutom kan man prata med kompisarna och säga som det är att det blir för jobbigt för er.

Angående maten så får kompisar äta hemma hos sig, jag lagar oftast mat och gör så det räcker till oss.

• fjanten

Eftersom du är hemma tycker jag att din åsikt får väga tyngre i denna fråga. Barnen kan vara hemma hos kompisarna varannan gång, och kompisarna får dra sig hemåt när det börjar bli matdags. Blir ju en jäkla kostnad att jämt laga mat till en massa kompisar...

• Flisan79

Hur gamla är barnen?

Jag tycker inte att det är givet att barn som kommer oväntat ska få middag. Så var det inte när jag var liten och när mina barn är hos någon så antingen frågar jag när barnet ska bli hämtat och då får den andra föräldern ta ställning till vid middag eller efter. Jag skulle aldrig ta för givet att barnet fick äta där.

Själv blir jag otroligt stressad av kompisar här (har diagnos så kan bero på det) så hit kommer nästan ingen oanmäld och de gånger det hänt så brukar jag säga att "nu ska vi äta så då är det dags för dig att gå hem". Barn som vi bestämt ska komma hit får dock oftast mat men då vet jag ju från början och har anpassat maten efter det.

När barnen blir äldre (de är 9, 7 och 5 nu) så lär det ju bli mer spontant men då antar jag också att de klarar av att antingen vänta på rummet medan vi äter eller på eget bevåg gå hem om de inte får en inbjudan till middagsbordet.

Att ha hemmet som en öppen fritidsgård fungerar för vissa men absolut inte andra och båda är ok.

• Anonym (Suss)

Tyvärr så bor ingen av kompisarna på gångavstånd... Och ja precis jag vill inte vara fritids. Kom hem från jobbet en dag och det var ungar överallt då hade hans ena tagit hem 5 kompisar och hans andra två men då blev jag helt galen faktiskt och föräldrarna fick komma och hämta för det var inte ok.. Blev rejält sura miner här hemma länge efter det för dom fattar verkligen inte... Och sambon är dålig på handling och konsekvens han hotar men genomför aldrig så dom vet att dom kommer undan med det...

Är inte bara det att det är drygt att laga mat den ska ju ändå lagas så att göra mer är inte det jobbiga men det är inte alltid det finns mat som eg räcker... Så då får man antingen äta lite eller vi vuxna inget alls eller planera om.. Nog svårt att komma på middag en gång kan jag tycka liksom

• Anonym (H)

Du får prata med din sambo att han får bestämma om saken när det är han som är hemma , lagar maten osv.

Jag tycker inte det spelar roll om det är bio eller bonusbarn , utan det är upp till den vuxna som är hemma och förväntas laga maten att bestämma om det funkar just då.

Lätt för din sambo att säga att det är bara att ta hem kompisar när han inte är där...

• Anonym (q)
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-07 17:09:43 följande:

Tyvärr så bor ingen av kompisarna på gångavstånd... Och ja precis jag vill inte vara fritids. Kom hem från jobbet en dag och det var ungar överallt då hade hans ena tagit hem 5 kompisar och hans andra två men då blev jag helt galen faktiskt och föräldrarna fick komma och hämta för det var inte ok.. Blev rejält sura miner här hemma länge efter det för dom fattar verkligen inte... Och sambon är dålig på handling och konsekvens han hotar men genomför aldrig så dom vet att dom kommer undan med det...

Är inte bara det att det är drygt att laga mat den ska ju ändå lagas så att göra mer är inte det jobbiga men det är inte alltid det finns mat som eg räcker... Så då får man antingen äta lite eller vi vuxna inget alls eller planera om.. Nog svårt att komma på middag en gång kan jag tycka liksom

Ni lagar mat till er i familjen, dukar bara till er, säger åt era barn att nu är det mat och säger åt de andra att de får äta hemma hos sig själva. Punkt. Är du lite hygglig säger du det direkt de kommer inom förrän att idag får ni ingen mat här för vi har inte så det räcker
Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan