• Anonym (Suss)

Det här med kompisar efter skolan

Jag vill ju inte vara den här sura, griniga när sambon kommer hem men han har sagt till sina barn att en kompis är ok att ta hem utan att säga till.. Jag som är den som är hemma (just nu sjukskriven annars kommer jag ändå hem minst 2 tim före sambon) jag gillar det inte men har valt att backa i det fallet.. Men nu till det som stör mig vilket är att hon allt som oftast tar hem två kompisar utan att säga till.. Frågor jag hur länge dom ska stanna får jag oftast bara en axelryckning och vet inte.. Nähää på hur ska jag då veta hur många jag ska laga mat till... Kanske låter som en petitess men vi är redan 5 barn och 2 vuxna det blir en jäkla massa mat att laga helt plötsligt... (för att inte tala om livet och kaoset) Det är ofta jag planerat för matlådor men som sedan går åt för att det är fullt med andra barn här....

Hans barn bor här 2 veckor i stöten så det är en vecka där det är bara dom och vi har pratat om att det är bättre att ta hem kompisar då när vi inte är så många och istället åka hem till kompisarna den andra veckan...Jag menar ingen av kompisarna är hemlösa.. Men det håller aldrig... Det dom inte förstår är att om alla tar hem en eller två kompisar utan att fråga blir det jäkligt många människor.

Vad ska man göra vill ju inte vara sur och grinig men jag tycker den är jättejobbig när det är fullt med barn här och jag ska laga massor med mat...

Hur gör ni med kompisar får man ta hem hur som helst, när som helst?

• Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan
  • BioBonus

Jag har också alltid tyckt om att mina, och makens, barn tar hem kompisar efter skolan. Gillar att få en egen relation till vilka barnen umgås med. Och det har verkligen underlättat när de sen blev tonåringar, och deras kompisar visste att det alltid var ok att ringa till oss om det händer nåt, om nån blir lite för full eller så. Så det har jag bara sett som ett stort plus.
    Däremot så har det inte serverats middag till dem allihop när de har varit här. Och det har heller aldrig varit nåt problem, trots att vi länge bodde på landet och de precis som i TS fall kom med skolbussen. Var det något särskilt så att de kanske inte hade ngn vuxen hemma så var det självklart att de fick mat (efter samtal med föräldern - det är ju inte så kul att stå och laga mat åt en unge som sen kommer hem och säger att han redan har käkat...), men inget som togs för givet.

Så säg bara ifrån TS. Ring till deras föräldrar och säg att deras barn är mer än välkomna att vara hos er på eftermiddagarna, men att de måste hämtas före kl 18 då ni ska äta. Det kommer kanske bli lite sura miner från dina bonusbarn ett tag, men det överlever du :) Och håller din sambo inte på den regeln så tar du din padda och dina hörlurar, åker in till något trevligt fik äter en kvällsmacka och kollar på en Netflixfilm så får han själv ta hand om matlagningen och städningen efter ungarna :)

• cosinus

Mina barn har helt fria att både ta hem och åka till kompisar när de vill förutsatt att det funkar med deras egna aktiviteter. Utom yngsta, hon går i sexårs och är inte hemma själv så är det en sån dag att vi båda skjutsar syskon och hon måste med så kan vi inte ta med kompisar till henne då för dels vill knappast kompisen ägna lekstunden åt att åka runt i bil och skjutsa barn och dels så har vi oftast inte plats.

Men, för oss så är det så att 90 % av alla kompisar kan ta sig hem själv. Det är ofta barn hos oss men det är sällan barn som äter middag. De flesta bor så till att de går hem och äter i normalfallet.

Jag tycker nog att man kan sätta krav av typen. De ska vara ute ur huset senast 19-19:30-20 eller vad som nu passar. Det är fullt rimligt för att ni ska kunna varva ner. Sen kan man också sätta som krav att de faktiskt hjälper till med maten. Eller ha matlådor redo att dryga ut med. Då kan du laga den maten du vill, ta undan det antar matlådor du vill och ändå få det att räcka. Jag har själv gjort så någon gång då jag tagit fram en viss mängd mat och det inte räckt. Då har jag plockat fram nåt annat ur frysen och drygat ut med.

• Anonym (q)

Familjer som bara har 1 eller 2 barn brukar inte förstå när man som en större familj tycker att man måste begränsa lite kring detta med att hem kompisar. Det är enkelt att säga "men vadå, låt dem äta, det är ju sååå trevligt" osv. 

Absolut, men då behöver man faktiskt veta innan. När jag steker pannkakor till hela vår familj på 7 personer går det åt ca 18 dl mjölk! Det tar mig över en timme att steka alla dessa pannkakor och oftast går alla åt. Då funkar det inte att ha gäster i maten.
    Rent ekonomiskt kan det också påverka månadskostnaden för just maten rätt mkt om man har matgäster flera ggr under en vecka.

TS, har ni pratat med föräldrarna till de barn som har för långt hem och som måste hämtas? Är det så att deras barn äter middag hos er tex en gång veckan, kanske  de rentav ska ger er en liten slant (om inte era barn äter motsvarande hos dem)? Det blir ju en jätteservice till dem annars, att barnet underhålls och får mat hos er. Sker det bara någon enstaka gång skulle jag inte säga nåt men det låter på din beskrivning som att det sker ganska ofta. 

Ni måste prata mer era barn (eller pappan),  skriv en lista med vad som gäller, se till att alla förstår varför dessa regler ska gälla och helst ska ju barnen vara med på dem också. Men är de inte det är det du som måste laga all mat och som är hemma  när barnen är hemma, som måste få bestämma mest. 

• No Logo
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-08 07:12:53 följande:

Dom åker skolbuss från skolan (de går i 7:de klass) ... Ena barnet Har taxi från bussen hem till sig och andra kliver av bussen tidigare och går då hem ca 3 km vilket blir 5 km hemifrån oss. Vi har 1 km från bussen hem.

Går de i sjuan bör de ju kunna förstå konsekvenser ganska bra och även kunna planera sina egna transporter. När de kommer hem till er meddelar du vad som gäller. Tex "Hej, hur var skolan? Det finns frukt i köket om ni vill ha mellis? Tänkte bara säga att vi äter kl 18.15 men idag kan vi inte ha några middagsgäster, så glöm inte att kolla när bussen går eller ring er föräldrar om hämtning innan dess." Tycker barnen att det är pinsamt så kommer de väl säga till kompisarna själva i fortsättning och du slipper..

Förstår att det är svårt, man vill ju att de har kompisar. Jag tycker det är kul när barnen tar hem vänner, men jag har bara två och deras vänner har gått/åkt själva sen trean. Med fem barn vete attan...
  • Anonym (Cilla)

Prova en vecka att åka hemifrån varje eftermiddag, hänga på biblioteket och sen äta på ett fik. Låt barnen och pappan lösa allt med mellanmål, middag och undanplockning. Sen kan du och sambon ta en ny diskussion om vad som ska gälla för att ta hem kompisar efter skolan.

• sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2016-11-08 16:29:03 följande:

Prova en vecka att åka hemifrån varje eftermiddag, hänga på biblioteket och sen äta på ett fik. Låt barnen och pappan lösa allt med mellanmål, middag och undanplockning. Sen kan du och sambon ta en ny diskussion om vad som ska gälla för att ta hem kompisar efter skolan.

Tänkte föreslå detsamma. Det gäller även inköp av maten. För att lösa det senare föreslår jag att den veckan hans barn är ensamma hos er ansvarar han för maten. Den veckan alla barnen är hos er turas ni om och samma sak de veckan ni är själva och du ansvarar för maten den veckan dina barn är själva. Med ansvar menar jag inköp och tillagning och efterarbete
  • cosinus
    Anonym (q) skrev 2016-11-08 13:15:27 följande:

Familjer som bara har 1 eller 2 barn brukar inte förstå när man som en större familj tycker att man måste begränsa lite kring detta med att hem kompisar. Det är enkelt att säga "men vadå, låt dem äta, det är ju sååå trevligt" osv. 

Absolut, men då behöver man faktiskt veta innan. När jag steker pannkakor till hela vår familj på 7 personer går det åt ca 18 dl mjölk! Det tar mig över en timme att steka alla dessa pannkakor och oftast går alla åt. Då funkar det inte att ha gäster i maten.
    Rent ekonomiskt kan det också påverka månadskostnaden för just maten rätt mkt om man har matgäster flera ggr under en vecka.

TS, har ni pratat med föräldrarna till de barn som har för långt hem och som måste hämtas? Är det så att deras barn äter middag hos er tex en gång veckan, kanske  de rentav ska ger er en liten slant (om inte era barn äter motsvarande hos dem)? Det blir ju en jätteservice till dem annars, att barnet underhålls och får mat hos er. Sker det bara någon enstaka gång skulle jag inte säga nåt men det låter på din beskrivning som att det sker ganska ofta. 

Ni måste prata mer era barn (eller pappan),  skriv en lista med vad som gäller, se till att alla förstår varför dessa regler ska gälla och helst ska ju barnen vara med på dem också. Men är de inte det är det du som måste laga all mat och som är hemma  när barnen är hemma, som måste få bestämma mest. 

Shit! Vi har 4 barn och jag brukar göra pannkakor 8 dl mjölk. När vi en gång hade 4 extrabarn gjorde jag dock på 12 dl (det räckte)

Fusklösningen är att göra 1-2 ugnapannkakor och grädda resten. Skulle få fnatt av att grädda pannkakor på 18 dl :)
  • Anonym (Cilla)
    cosinus skrev 2016-11-08 19:11:59 följande:
    Shit! Vi har 4 barn och jag brukar göra pannkakor 8 dl mjölk. När vi en gång hade 4 extrabarn gjorde jag dock på 12 dl (det räckte)

Fusklösningen är att göra 1-2 ugnapannkakor och grädda resten. Skulle få fnatt av att grädda pannkakor på 18 dl :)
    Jag är ensamstående med tre större barn och jag gör pannkakor på 1 liter mjölk. Och då äter vi ändå soppa innan. Dina barn måste antingen vara små eller också är de väldigt små i maten.
  • cosinus
    Anonym (Cilla) skrev 2016-11-09 07:19:24 följande:
    Jag är ensamstående med tre större barn och jag gör pannkakor på 1 liter mjölk. Och då äter vi ändå soppa innan. Dina barn måste antingen vara små eller också är de väldigt små i maten.
    De är mellan 6 och 12 år. 
  • amia01

Hos oss är det alltid öppet hus, både för vuxna och barn. Gillar inte att planera vårt sociala liv, utan ser till att umgås med andra som oss, som gillar spontana besök och att ta dagen som den kommer.
    Barnen får alltid ta med kompisar hem, eller åka bort till andra om dom vill, under förutsättning att skola och aktiviteter sköts. Vi bor på landet, så riktigt spontant kan det aldrig bli, men eftersom barnen går i mellanstadiet nu, så brukar de ringa och fixa skjutsandet själva.
    Vet aldrig när jag kommer hem om det är 2 vuxna som skall ha mat, eller 2 vuxna och 5-6 barn. Men det är inget problem. När man bor som vi gör med långa avstånd, är matförrådet alltid fullt. Har jag planerat pannkakor och inte orkar steka till så många, byter jag till något annat, gör ugnspannkaka som komplement, eller drygar ut middagen med lite korv eller grönsaker.
    Tycker om att lära känna mina barns vänner, och att vara en del i mina barns sociala liv. Känner också en trygghet i det nu när tonårstiden närmar sig...

Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan