• Anonym (Suss)

Det här med kompisar efter skolan

Jag vill ju inte vara den här sura, griniga när sambon kommer hem men han har sagt till sina barn att en kompis är ok att ta hem utan att säga till.. Jag som är den som är hemma (just nu sjukskriven annars kommer jag ändå hem minst 2 tim före sambon) jag gillar det inte men har valt att backa i det fallet.. Men nu till det som stör mig vilket är att hon allt som oftast tar hem två kompisar utan att säga till.. Frågor jag hur länge dom ska stanna får jag oftast bara en axelryckning och vet inte.. Nähää på hur ska jag då veta hur många jag ska laga mat till... Kanske låter som en petitess men vi är redan 5 barn och 2 vuxna det blir en jäkla massa mat att laga helt plötsligt... (för att inte tala om livet och kaoset) Det är ofta jag planerat för matlådor men som sedan går åt för att det är fullt med andra barn här....

Hans barn bor här 2 veckor i stöten så det är en vecka där det är bara dom och vi har pratat om att det är bättre att ta hem kompisar då när vi inte är så många och istället åka hem till kompisarna den andra veckan...Jag menar ingen av kompisarna är hemlösa.. Men det håller aldrig... Det dom inte förstår är att om alla tar hem en eller två kompisar utan att fråga blir det jäkligt många människor.

Vad ska man göra vill ju inte vara sur och grinig men jag tycker den är jättejobbig när det är fullt med barn här och jag ska laga massor med mat...

Hur gör ni med kompisar får man ta hem hur som helst, när som helst?

• Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan
  • No Logo

Var tvungen att kolla upp OT-spåret; man beräknar 3 dl mjölk per vuxenportion pannkakor = 4 st. 8 dl ger alltså 10 pannkakor. Om nu någon annan också undrade : )

• Tom Araya
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-07 16:45:23 följande:

Jag vill ju inte vara den här sura, griniga när sambon kommer hem men han har sagt till sina barn att en kompis är ok att ta hem utan att säga till.. Jag som är den som är hemma (just nu sjukskriven annars kommer jag ändå hem minst 2 tim före sambon) jag gillar det inte men har valt att backa i det fallet.. Men nu till det som stör mig vilket är att hon allt som oftast tar hem två kompisar utan att säga till.. Frågor jag hur länge dom ska stanna får jag oftast bara en axelryckning och vet inte.. Nähää på hur ska jag då veta hur många jag ska laga mat till... Kanske låter som en petitess men vi är redan 5 barn och 2 vuxna det blir en jäkla massa mat att laga helt plötsligt... (för att inte tala om livet och kaoset) Det är ofta jag planerat för matlådor men som sedan går åt för att det är fullt med andra barn här....

Hans barn bor här 2 veckor i stöten så det är en vecka där det är bara dom och vi har pratat om att det är bättre att ta hem kompisar då när vi inte är så många och istället åka hem till kompisarna den andra veckan...Jag menar ingen av kompisarna är hemlösa.. Men det håller aldrig... Det dom inte förstår är att om alla tar hem en eller två kompisar utan att fråga blir det jäkligt många människor.

Vad ska man göra vill ju inte vara sur och grinig men jag tycker den är jättejobbig när det är fullt med barn här och jag ska laga massor med mat...

Jag förstår hur du tänker med planering och så, där bör du ställa högre krav på din sambo. I övrigt tycker jag det är kanon med barn som är sociala, skaffar vänner och aktiverar sig på andra sätt än att bara sitta och spela/surfa eller klänga på sina föräldrar.

Du har rätt att kräva att vara med och sätta reglerna för hemmet även du delar.
  • DevilsDaughter

När jag var liten så hade jag lite svårt för kompisar.. Kände mig ofta utanför, jag HADE kompisar men var aldrig nr 1 om man säger så.. Nu när mina barn är i den känsliga skolåldern och vi till skillnad från de andra i klassen bor lite utanför samhället så säger jag aldrig nej till kompisar hem. Vet ju att mina barn också tyvärr är lite tillbakadragna av sig så när de vill ha kompisar säger jag aldrig nej. Nu blir det oftare och oftare och det är jag bara glad över. Vi är också stor familj, fyra barn och ett till på väg. Jag lagar mat för alla som är hemma, dvs även kompisarna, försöker göra mycket extra så att det förhoppningsvis blir även till matlådor. Men ärligt talat tycker jag också att det är jobbigt när de har kompisar här, men jag står ut helt enkelt för barnens skull. Dock är ju alla våra barn även mina, vet inte hur jag hade känt om det bara var mannens barn, men förhoppningsvis hade jag resonerat likadant då.

• Magdalena03

De flesta föräldrar tror jag skulle skatta sig lyckliga om barnen hade så många vänner som TS bonusbarn har.

Många föräldrar ser det som ett större problem om barnen är ensamma och isolerade eller sitter med datorn hela tiden.

• Fru Ve
    Magdalena03 skrev 2016-11-09 14:44:36 följande:

De flesta föräldrar tror jag skulle skatta sig lyckliga om barnen hade så många vänner som TS bonusbarn har.

Många föräldrar ser det som ett större problem om barnen är ensamma och isolerade eller sitter med datorn hela tiden.

Håller med om det samtidigt som det så klart kan bli jättesvårt med matlagning om man aldrig vet om man är 5 personer eller 10 till middag. Jag tycker TS att ni ska uppmuntra kompisar men var mer tydlig att ni inte kan bjuda på mat. Prata med föräldrarna. Sätt upp en tid då kompisarna senast ska ha gått hem. Hur roligt det än är med att barnen har kompisar är det kanske inte så kul att ha "huset fullt" till kl 22 på kvällarna. Jag skulle inte fixa det. Jag brukar vilja ta ett bad och kanske lägga mig för att se TV vid 21-21.30 på kvällarna och då skulle jag inte vilja ha en massa tonåringar hemma eller deras föräldrar som ska komma och hämta.
  • Påven Johanna II
    Anonym (q) skrev 2016-11-08 13:15:27 följande:

Familjer som bara har 1 eller 2 barn brukar inte förstå när man som en större familj tycker att man måste begränsa lite kring detta med att hem kompisar. Det är enkelt att säga "men vadå, låt dem äta, det är ju sååå trevligt" osv. 

Absolut, men då behöver man faktiskt veta innan. När jag steker pannkakor till hela vår familj på 7 personer går det åt ca 18 dl mjölk! Det tar mig över en timme att steka alla dessa pannkakor och oftast går alla åt. Då funkar det inte att ha gäster i maten.
    Rent ekonomiskt kan det också påverka månadskostnaden för just maten rätt mkt om man har matgäster flera ggr under en vecka.

TS, har ni pratat med föräldrarna till de barn som har för långt hem och som måste hämtas? Är det så att deras barn äter middag hos er tex en gång veckan, kanske  de rentav ska ger er en liten slant (om inte era barn äter motsvarande hos dem)? Det blir ju en jätteservice till dem annars, att barnet underhålls och får mat hos er. Sker det bara någon enstaka gång skulle jag inte säga nåt men det låter på din beskrivning som att det sker ganska ofta. 

Ni måste prata mer era barn (eller pappan),  skriv en lista med vad som gäller, se till att alla förstår varför dessa regler ska gälla och helst ska ju barnen vara med på dem också. Men är de inte det är det du som måste laga all mat och som är hemma  när barnen är hemma, som måste få bestämma mest. 

Man har många barn för att man valt att ha många barn.
  • Froken Lokens
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-07 16:45:23 följande:

Får dina barn bara ta hem kompisar en vecka per månad?
  • Anonym (Suss)
    Anonym (q) skrev 2016-11-08 13:15:27 följande:

Familjer som bara har 1 eller 2 barn brukar inte förstå när man som en större familj tycker att man måste begränsa lite kring detta med att hem kompisar. Det är enkelt att säga "men vadå, låt dem äta, det är ju sååå trevligt" osv;

Jamen eller hur.. Om. Två barn tar hem varsin kompis är det hanterbart men när fyra barn gör detsamma blir det helt plötsligt väldigt många barn. Och jo man får ta hem kompisar men det underlättar att veta i förväg just för att undvika att ALLA tar hem samma dag.... Sedan tycker jag inte att man faktiskt Behöver ta hem kompisar varje dag! Man kan åka hem till kompisen ibland docksta.... För jo det är klart man är glad att det finns kompisar men dom. Är ju lika bra kompisar utan att nödvändigtvis vara HÄR varje dag och utan att vara flera som följer med hem..

Nu var sambon borta igår kväll och sa faktiskt att ingen av hans barn skulle vara hemma för han var iväg med ena och hans andra skulle iväg med kompisar.. Mitt ena är borta så jag planerade för bara mig och min 10 åring och ett åring... Men då kommer hans ena trots allt hem med TVÅ kompisar som ska sova över dessutom... Jahapp... Fanns ju varken mat, bröd el mjölk hemma för frukost till så många..
  • Anonym (xx)

Våra barn får ta med kompisar ibland men med 3 barn kan det bli lätt rörigt så vi sä?ter gränser.

Spelar egentligen inte så stor roll om du har 1 eller 4 barn utan många har tuffa jobb, oregelbundna tider, trångbodda, kanske är ensamstående, vi lever olika liv och har olika möjligheter men de allra flesta gör sitt bästa för sina barn.

• Froken Lokens
    Anonym (Suss) skrev 2016-11-12 11:12:56 följande:

Jamen eller hur.. Om. Två barn tar hem varsin kompis är det hanterbart men när fyra barn gör detsamma blir det helt plötsligt väldigt många barn. Och jo man får ta hem kompisar men det underlättar att veta i förväg just för att undvika att ALLA tar hem samma dag.... Sedan tycker jag inte att man faktiskt Behöver ta hem kompisar varje dag! Man kan åka hem till kompisen ibland docksta.... För jo det är klart man är glad att det finns kompisar men dom. Är ju lika bra kompisar utan att nödvändigtvis vara HÄR varje dag och utan att vara flera som följer med hem..

Nu var sambon borta igår kväll och sa faktiskt att ingen av hans barn skulle vara hemma för han var iväg med ena och hans andra skulle iväg med kompisar.. Mitt ena är borta så jag planerade för bara mig och min 10 åring och ett åring... Men då kommer hans ena trots allt hem med TVÅ kompisar som ska sova över dessutom... Jahapp... Fanns ju varken mat, bröd el mjölk hemma för frukost till så många..

Jag upprepar; Får dina barn bara ta hem kompisar en vecka i månaden? Vilket är vad du föreslår för hans barn.
Svar på tråden Det här med kompisar efter skolan