Dottern hatar mig :(
Jag brukar inte skriva om mina problem på nätet men ikväll behöver jag verkligen råd!
Vid hämtning på fritids idag möttes jag av en dotter (8 år) som uppträdde sig extremt flamsigt tillsammans med kompisen. De var högljudda, tramsade och dottern sa inte hej till mig utan fortsatte med kompisen. Fritidsfröken meddelade att dottern hade uppfört sig såhär hela dagen och hade pratat i matsalen när man skulle vara tyst, hade inte lyssnat när de skulle gå till gympahallen och så vidare. Jag har ända sedan skolstarten försökt präntat in i dotterns huvud att i skolan är det de vuxna som bestämmer ? inte barnen! I bilen hem uttryckte jag min besvikelse hur hon hade uppfört sig i skolan och då säger dottern ?du ska inte lyssna på den där fröken, hon är sträng och har adhd?...För det hade hon hört av andra barn var svaret på frågan när jag undrade var hon hade hört det. Jag blev arg och sa att så får man aldrig säga och att adhd är en sjukdom som man bannimej inte skojar om osv. Jag bestämde där och då att tv skulle bli uteslutet ikväll och att dottern skulle äta med oss andra och spendera resten av tiden på sitt rum med att göra sin läxa. Då hotade hon med att hon hatade mig, önskade att hon hade en annan mamma, att hon skulle slåss och kasta böcker på mig. När jag blir sådär riktigt arg då blir jag tyst istället och det tror jag dottern förstod. Bad henne fortsätta göra läxan och jag själv gick och hämtade lillasystern hos en kompis, smällde igen ytterdörren och gick! När vi kom hem 5 min senare hade dottern lugnat ner sig och kom och kramade mig och bad om ursäkt. Dock fortsätter kvällen med taskiga kommentarer och gnäll gällande läxan. Läxan skulle hon inte heller göra och då sa jag ?nähä då lämnar du in den ogjord till läraren och du får stå för det? men det ville hon trots allt inte. Jag är ganska ärlig med henne och säger att om man inte lyssnar i skolan och gör sitt bästa så kommer det inte gå bra i framtiden. Är kanske brutalt ärlig och säger att sådana barn hamnar i trubbel och kommer inte få några bra jobb. Jag arbetar inom psykiatrin och tyvärr så ligger det lite sanning i det. Men nu till min fråga, hur hade ni reagerat på kvällens kaos? Vad kunde jag gjort annorlunda? Vad gör man när ens barn är bråkigt i skolan? Både jag och min man är helt på det klara att i skolan är det lärarna som bestämmer och att barn ska lyssna. Det är alldeles för ?mjäkigt? i den svenska skolan enligt oss. Nu låter jag kanske som en kall person vilket jag absolut inte är. Jag älskar mina barn av hela mitt hjärta och vill att de ska må bra. Jag kramar dem ofta och säger att jag älskar dem!! Snälla tips behövs i detta kaos.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-15 20:20
Klistrade in texten från word och då blev det konstiga frågetecken här och var, hoppas ni förstår ändå :)