• Anonym (Emma)

Julfirande utan bonusen?

Hej!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och då ska bonusen fira hos sin mamma, men hon säger nu att hon ska resa bort över jul så bonusen måste fira med oss istället. Är det verkligen okej att göra så?

Jag har planerat för att vi ska resa med bara familjen och tycker inte att vi ska behöva anpassa våra planer. Jag sa till henne att om hon ska resa bort får väl sonen fira med hennes föräldrar som de brukar göra annars.

Vad säger ni? Kan mamman kräva att hennes son följer med oss? Är det fel om vi låter honom fira jul hos sin mormor & morfar? Har sett framemot en mysig jul med mina föräldrar och vår ettåring.

• Svar på tråden Julfirande utan bonusen?
  • Ess
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-30 13:59:36 följande:
    Och då är man fri att lämna.
    Visst är man det!
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-11-30 15:46:53 följande:

Som jag har förstått det vill ju barnet fira jul hos sin mormor och morfar?

Personligen tycker jag det inte är rimligt att ts ska behöva ändra om sina planer med att resa bort.

TS har inte skrivit någonstans att barnet vill fira jul utan någon av sina föräldrar närvarande.

TS behöver inte ändra resplanerna. Bara inkludera sitt barns syskon.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2016-11-30 17:51:36 följande:

Du kan - rent juridiskt - aldrig tvinga en förälder till umgänge.

Moraliskt gör hon fel - OM det är hennes jul - men juridiskt?

Vilken lag syftar du på isåfall?

Hon kan vet du förlora vårdnaden av barnet, om hon inte sköter sin del av umgänget.

Han däremot kan man rent moraliskt tycka göra fel, om han inte går med på att inkludera barnet i julfirandet.
  • Ess
    Nomanisanisland skrev 2016-11-30 15:12:12 följande:
    Då ska man nog avhålla sig från den relationen från början. Det ingår liksom i riskkalkylen.
    Det behöver man inte tvunget göra. Risken är ju trots allt rätt liten att umgänget ska förändras om schemat brukar hållas och umgänget flyter på hyfsat.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2016-11-30 17:54:29 följande:

TS har inte skrivit någonstans att barnet vill fira jul utan någon av sina föräldrar närvarande.

TS behöver inte ändra resplanerna. Bara inkludera sitt barns syskon.

Ts behöver inte inte alls inkludera bonussonen på dom veckor som är bestämt att denne ska bo hos sin biomamma.
  • Ess
    Anonym (J) skrev 2016-11-30 15:39:53 följande:
    Ts har väl ingen skyldighet att ändra sina planer, på grund av att biomamman inte sköter sin del av umgänget?
    Planerna behöver ju inte ändras, utan han följer med och firar med dem. Det framgår ju trots allt inte att han har någon stor funktionsnedsättning som gör att allt måste ställas in och planeras om.
  • Anonym (Linda)

Tänk om, bara ponera, att ts föräldrar helst inte ser att det kommer ett barn till. Ett barn som inte tillhör deras familj. Ska ts o co köra över dem då?

• Anonym (J)
    Ess skrev 2016-11-30 18:02:16 följande:

Planerna behöver ju inte ändras, utan han följer med och firar med dem. Det framgår ju trots allt inte att han har någon stor funktionsnedsättning som gör att allt måste ställas in och planeras om.

Varför anser du att barnet nödvändigtvis ska fira jul hos ts och pappan på tid som mamman ska ha barnet?

Mamman bör helt enkelt ändra sina planer med att resa bort.
  • Ess
    SHB skrev 2016-11-30 16:15:23 följande:
    precis, varför ska ts ändra sina planer?

Hade ni alla resonerat likadant om det endast gällde en vanlig helg?

eller blev alla känsliga för att det gällde just julen...
    En vanlig helg kan man ordna barnvakt. Klart att julen är mer känslig än en vanlig helg. Jag har svårt att se att det kan störa ts så mycket att sonen är med, att det förstör hela hennes jul. Då har de större problem än bara just denna julen.
  • Ess
    Anonym (J) skrev 2016-11-30 17:08:13 följande:
    Vart anser du att barnet bör få fira julen?

Jag anser att barnet bör få fira julen hos mamman eller med mormor och morfar.
    Med ts och pappan.
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?