• Anonym (Emma)

Julfirande utan bonusen?

Hej!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och då ska bonusen fira hos sin mamma, men hon säger nu att hon ska resa bort över jul så bonusen måste fira med oss istället. Är det verkligen okej att göra så?

Jag har planerat för att vi ska resa med bara familjen och tycker inte att vi ska behöva anpassa våra planer. Jag sa till henne att om hon ska resa bort får väl sonen fira med hennes föräldrar som de brukar göra annars.

Vad säger ni? Kan mamman kräva att hennes son följer med oss? Är det fel om vi låter honom fira jul hos sin mormor & morfar? Har sett framemot en mysig jul med mina föräldrar och vår ettåring.

• Svar på tråden Julfirande utan bonusen?
  • Anonym (Linda)
    Tom Araya skrev 2016-11-30 11:40:42 följande:
    Hade jag varit pappan i detta läge hade jag sagt att grabben firar med oss, men jag kommer att söka ensam vårdnad.
    Även om det innebar att din sambo lämnade dig och du fick dela vårdnaden om det lilla barnet istället?
  • Tom Araya
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-30 13:30:32 följande:
    Även om det innebar att din sambo lämnade dig och du fick dela vårdnaden om det lilla barnet istället?
    Jag har svårt att se att min sambo skulle lämna mig om jag söker och får ensam vårdnad om mitt barn...i så fall är det en sambo jag kan mista...
  • Nomanisanisland
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-30 13:30:32 följande:
    Varför skulle sambon lämna för att han tar ansvar för sitt barm?
  • Anonym (Linda)
    Nomanisanisland skrev 2016-11-30 13:36:43 följande:
    Varför skulle sambon lämna för att han tar ansvar för sitt barm?
    För att hon inte vill ha hans son med en annan kvinna boende hos sig på heltid?
  • Nomanisanisland
    SHB skrev 2016-11-30 12:22:39 följande:
    Och jag förstår inte hur man resonerar att barnet skall fira jul med TS och hennes föräldrar.

Vill mamman slippa sitt ansvar (jul, påsk, födelsedagar you name it) så kan pappan ansöka om ensam vårdnad. Men som mamma kan man inte säga "Nu har jag bokat resa så alla andra får anpassa sig efter mig"...

Nej, jag anser att barnet kan fira jul med morföräldrarna och det blir minst lika mysigt... Man kan även fråga vad barnet vill... 

Men jag förstår TS att hon har planerat att dom skall få en mysig jul med hennes föräldrar. Får hon inte tycka det...? Julen är inte endast för barnen...

Visst är jag en hemsk människa som tycker så... Varsågoda och kritisera mig... Här får man visst inte ha ngn annan åsikt som skiljer sig från mängden...
    Har inte sagt att du eller någon annan är en hemsk människa. Tycker också man ska fråga barnet, men att man då får ta risken/chansen att barnet säger att det vill fira med pappan och i så fall respektera det. Resonemanget handlar inte prompt om att barnet ska fira med TS föräldrar, utan om att det ska få slippa känna sig bortvalt (ännu en gång) av en av sina föräldrar.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-30 13:38:11 följande:
    Blir man tillsammans med någon som redan har ett barn får man inse att det är potentiell möjlighet.
  • Nomanisanisland
    SHB skrev 2016-11-30 12:22:39 följande:
    Och jag förstår inte hur man resonerar att barnet skall fira jul med TS och hennes föräldrar.

Vill mamman slippa sitt ansvar (jul, påsk, födelsedagar you name it) så kan pappan ansöka om ensam vårdnad. Men som mamma kan man inte säga "Nu har jag bokat resa så alla andra får anpassa sig efter mig"...

Nej, jag anser att barnet kan fira jul med morföräldrarna och det blir minst lika mysigt... Man kan även fråga vad barnet vill... 

Men jag förstår TS att hon har planerat att dom skall få en mysig jul med hennes föräldrar. Får hon inte tycka det...? Julen är inte endast för barnen...

Visst är jag en hemsk människa som tycker så... Varsågoda och kritisera mig... Här får man visst inte ha ngn annan åsikt som skiljer sig från mängden...
    Och går ju utmärkt att ha en mysig jul med att barn till om man lämnar sin förutbestämda mall ett ögonblick.
  • Nomanisanisland
    SHB skrev 2016-11-30 12:35:15 följande:
    Du behöver inte bli oförskämd.

Vill pappan fira med barnet, fine.. Det betyder inte att barnet behöver följa med till TS föräldrar. För dom är trots allt inte släkt med barnet.

Barnen kan fira med sin far och TS kan åka till sina föräldrar med sitt barn. I det här läget gör mamman fel, inte TS. 

Men JAG ANSER fortfarande att mamman inte ska slippa sitt ansvar och komma på en lösning och då kanske hon tar sitt förnyft till fånga och ställer in resan.. Fn dansar alla efter hennes pipa.
    Ett fel gör inte två rätt. Det fungerar liksom inte att "straffa" eller använda barnet som buffert för att mamman inte tar sitt förnuft till fånga.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-30 13:38:11 följande:
    I stället får den då före detta kvinnan finna sig i att ha sitt barn halvtid hos en annan kvinna. Eller kanske rentav heltid om tvistens upplösning faller ut till fördel för mannen som blivit lämnad av kvinnan som inte vill ha någon annan kvinnas barn hos sig på heltid.

Ja, många förvecklingar kan det bli. Skrattande
  • Nomanisanisland
    Anonym (Io) skrev 2016-11-28 16:46:27 följande:
    Ja, jag Kan tänka mig att ts är ganska skadad av att veta att hennes partner haft sin son som ögonsten.
    Fast det enda den vetskapen förmedlar är ju att hennes partner valt att vara en bra pappa.
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?