• Anclo

    Sex månaders sover oroligt

    Hej,

    Min dotter blir 6 månader om två dagar. Hon har inte någon gång sovit mer än 2 timmar i sträck. Jag helammar henne och hon går upp bra i vikt.

    Jag släpper inte till pumpen så pappan har inte kunnat avlasta och jag känner nu att jag börjar bli så trött att jag är en fara för mitt barn. Jag glömmer saker, snubblar över lister i golvet, ofokuserad när jag måste köra bil etc etc.

    Hur kan jag hjälpa min dotter så hon får sova mer på nätterna, både för min och hennes skull?

    Nu ikväll höll jag henne vaken i 4 h innan jag la henne och hon somnar relativt snabbt vid bröstet och vaknar sedan efter 10 min och är pigg och vill upp. Jag försöker återigen amma henne till sömns men förgäves. Nu vaggar pappan en gallskrikande bebis i vaggan och mitt hjärta går sönder.

    Är det någon som har tips? Hon vägrar ersättning och napp. Spottar ut purér och gröt.

    Vi har testat att samsova och att hon ligger i egen säng. Tänt en liten lampa, haft kolsvart. Tagit av täcke, lagt på tjockare täcke.

    Vet inte vad mer jag kan göra.

    Tack

  • Svar på tråden Sex månaders sover oroligt
  • lövet2
    Anclo skrev 2016-11-29 20:10:01 följande:
    Nu ikväll höll jag henne vaken i 4 h innan jag la henne och hon somnar relativt snabbt vid bröstet och vaknar sedan efter 10 min och är pigg och vill upp. Jag försöker återigen amma henne till sömns men förgäves. Nu vaggar pappan en gallskrikande bebis i vaggan och mitt hjärta går sönder.
    Hon tog en liten tupplur och du tolkade det som att hon somnat för natten? Kanske du får tänka om när det gäller hennes kvällstider?
    Att hon vaknar varannan timme på natten fortfarande, är faktiskt helt normalt. Runt 6 månader kan det också bli en del mardrömmar som stör.
    Om du kör på med smakportioner, så blir det snart en hel portion du kan byta ut. Då får du lite ledig tid på dagen! Har du någon som kan ta henne ett par timmar då, så kan du sova middag och ta igen lite sömn. Annars gäller det att du sover extra när pappan är ledig. Och så kan du låta bilen stå tills vidare. Är man så där trött, så kör man inte bil helt enkelt.
  • Kaliina

    Hade samma problem. Tills för 2 v sedan... jag ammar tills hon är mätt, sedan får hon somna själv i sängen. Se till att ha en bra läggningsrutin innan så barnet känner igen att "nu ska vi sova" samma samma samma varje kväll :) använd sista timmen att varva ner.

  • Anclo

    Jag tycker det är så svårt med läggtid.. Hon har alltid somnat runt 19.30-20.00 för natten och därefter vaknat varannan timme. Och just de första timmarna mellan 20-23 ungefär är då hon sovit som djupast. Kanske att vi ska låta henne ta en liten tupplur runt 19 och sedan lägga oss för natten senare?

    Jag hade gärna låtit henne somna själv i sängen. Tips på hur man hjälper henne? Just nu så panikgråter hon om man lägger ner henne..

  • NorthK

    Hej!

    Vi har en tjej som är lika gammal som din :) Hon har alltid sovit oroligt, dock haft mer problem med just insomningen och haft både perioder då hon vaknat 1 g per timme och perioder så hon sovit typ hela nätter 10 h i sträck utan uppvak.

    För det första. Se över era rutiner ordentligt. Börja för anteckningar över när hon sover, äter osv. Gör ett schema utifrån hennes ungefärliga tider och försök hålla det. Det är min uppfattning, att bebisar älskar rutiner.

    Gör samma läggningsrutin, men försök få bort att hon somnar vid bröstet. Då har hon nog lättare att somna om "själv" om hon vaknar. För oss tog det ca 4 veckor innan vår dotter helt vande sig att somna utan :) var envis!!

    Sen en sak som vår barnläkare sa på 6mån kontrollen. Hon frågade om vår dotter sov dåligt. Ja, svarade vi, för hon hade en period för ett par veckor sen då hon seriöst vaknade varannan timme/varje timme. "Hon är nog hungrig". - sa barnläkaren.

    Vi blev helt paffa. Hungrig? Hon gav inte tecken på det alls? Vi började ge mer riktig mat oftare på dagarna och lät de vanliga målen med bröstmjölk/ersättning vara kvar. Och då sov hon bättre. När viktkurvan börjar "dala" efter den sk "amningspucken" behöver bebisar mer riktig mat, det var vad hon sa :) och jag tror hon hade rätt. Känns som om vi trycker i vår lilla mat nuförtiden hehe;) men hon är nöjd o glad!

    Har er dotter svårt att få i sig mat är ett tips att ta med i vardagsrutinen att hon sitter med er när ni äter, får samma mat (mixad) osv.

    Och VAR ENVIS! Tvinga absolut inte, men ge inte upp direkt utan erbjud riktig mat varje dag. Skit i burkmat för den smakar fn ;)

    Hoppas du fick lite tips! Kram

  • lövet2
    Anclo skrev 2016-11-30 06:38:10 följande:
    Jag tycker det är så svårt med läggtid.. Hon har alltid somnat runt 19.30-20.00 för natten och därefter vaknat varannan timme. Och just de första timmarna mellan 20-23 ungefär är då hon sovit som djupast. Kanske att vi ska låta henne ta en liten tupplur runt 19 och sedan lägga oss för natten senare?

    Jag hade gärna låtit henne somna själv i sängen. Tips på hur man hjälper henne? Just nu så panikgråter hon om man lägger ner henne..
    Sovvanorna ändras med åldern och ofta tiderna också. Nästan alla mina barn har somnat framåt 23-tiden i den åldern. Utom då en, som alltid somnade kl 18.
    Att somna själv i sängen kommer också när barnen blir större. Visst går det att tvinga en baby till det, men det är helt mot babyns natur och alla instinkter. Därför blir det gärna panikgråt om man försöker. Jag har tyckt det varit väldigt smidigt att låta barnen somna vid bröstet så länge jag ammat. Det stora problemet om man vänjer av dem med det, är att när de sedan vaknar på natten, då kanske man måste upp och bära dem för att de ska somna om igen. Mycket lättare då att bara amma lite så de somnar igen.
Svar på tråden Sex månaders sover oroligt