• Anonym (Monika)

Lyxfällan bara bluff

Jag förstår inte hur de funkar med lyxfällan. För det första är de ju fan omöjligt att dra på sig så mkt skulder utan jobb. Man får ju inte ens ta faktura om man har litenpå klarna redan....

Sen är det totalt omöjligt att få banklån utan jobb.

Så att dom får de när tv är där är ju BARA för att tv är där.

Försökte själv fixa min ekonomi men banken sa tvärnej. Å då ville jag låna 50.000 bara

Nej det funkar inte så där i verkliga livet.

• Svar på tråden Lyxfällan bara bluff
  • Anonym (skeptisk i kubik)

Lyxfällan är ju inte ett välgörenhetsprogram utan det ska vara "bra teve" i första hand. Att folk ställer upp är för mig en gåta men jag antar att de får ersättning av ngt slag(?). Deltagarna skriver förstås på ett kontrakt till utöver det med Patrick och Magnus och det är att de aldrig får yppa hur mycket ersättning de får(?) ETY/emedan/för att:

1.Man KAN väl inte frivilligt sitta och grina i teve för att man är en ekonomisk idiot och sedan kanske t om tvingas stå och se på när en traktor tömmer skopa efter skopa med pizzakartonger/chipspåsar/godis/läsk/cig och snus för att visa vilken skithög man är och hur mkt skräp man äter på ett år? Liksom kan man visa sig ute igen? Många bor ju på små orter. 

2.Jag får KRAMP varenda gång som det ska säljas prylar i LF och teve tar dit en uppköpare som betalar 5000 kronor! *typ" för soffan/teven/matsalsmöbeln och vitrinskåpet! Finns ju sällan ngt värde i begagnade möbler, även om det mkt väl kan vara så att LF-offren fortfarande inte betalt dem fullt ut. Löser man de lånen i första hand? Nä man betalar andra skulder som det verkar. Man "släcker bränder" hos inkasso och den elden blossar garanterat upp innan Lyxfällan-bilen hunnit lämna inspelningsplatsen. 

3.Inte att förglömma LOPPISEN där deltagarna ska skämma ut sig på stan/byn och där säljs prylar för småpengar. De kan ju inte ta betalt oftast! Prylar som i många fall säkert inte ens är betalda.

• Flash Gordon
    Anonym (skeptisk i kubik) skrev 2016-12-19 03:34:15 följande:
    Lyxfällan är ju inte ett välgörenhetsprogram utan det ska vara "bra teve" i första hand. Att folk ställer upp är för mig en gåta men jag antar att de får ersättning av ngt slag(?). Deltagarna skriver förstås på ett kontrakt till utöver det med Patrick och Magnus och det är att de aldrig får yppa hur mycket ersättning de får(?) ETY/emedan/för att:

1.Man KAN väl inte frivilligt sitta och grina i teve för att man är en ekonomisk idiot och sedan kanske t om tvingas stå och se på när en traktor tömmer skopa efter skopa med pizzakartonger/chipspåsar/godis/läsk/cig och snus för att visa vilken skithög man är och hur mkt skräp man äter på ett år? Liksom kan man visa sig ute igen? Många bor ju på små orter. 

2.Jag får KRAMP varenda gång som det ska säljas prylar i LF och teve tar dit en uppköpare som betalar 5000 kronor! *typ" för soffan/teven/matsalsmöbeln och vitrinskåpet! Finns ju sällan ngt värde i begagnade möbler, även om det mkt väl kan vara så att LF-offren fortfarande inte betalt dem fullt ut. Löser man de lånen i första hand? Nä man betalar andra skulder som det verkar. Man "släcker bränder" hos inkasso och den elden blossar garanterat upp innan Lyxfällan-bilen hunnit lämna inspelningsplatsen. 

3.Inte att förglömma LOPPISEN där deltagarna ska skämma ut sig på stan/byn och där säljs prylar för småpengar. De kan ju inte ta betalt oftast! Prylar som i många fall säkert inte ens är betalda.
    Folk söker absolut till Lyxfällan frivilligt och den belöningen de får är att de får en chans att räta upp sin ekonomi.

Traktorer med skopor fyllda av chips, badkar med cola och jobbiga loppisar är ju en del av programmets huvudidé - att få folk att ändra sitt beteende.

.
    Och då kan man ju tänka på alla de som sökt men fått nej för att de anser att de inte klarar av att hjälpa dem.
  • Anonym (Lyxfällan)

Någonstans måste det till brutala uppvaknanden för att få till en beteendeförändring. När programmet är slut har poletten trillat ner för de flesta.

Så klart man sitter med skämskudden ibland men ni som tycker att hur fan kan dessa personer vara med i TV och skämma ut sig, är det ni som dömer deltagarna mest?

Sen tycker jag att programformatet har blivit slentrian. Samma chips och läskberg, samma tömma möbler, samma loppis, samma kronofogdekris.

• Anonym (skeptisk i kubik)
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 05:33:49 följande:
    Folk söker absolut till Lyxfällan frivilligt och den belöningen de får är att de får en chans att räta upp sin ekonomi.

Traktorer med skopor fyllda av chips, badkar med cola och jobbiga loppisar är ju en del av programmets huvudidé - att få folk att ändra sitt beteende.

.
    Och då kan man ju tänka på alla de som sökt men fått nej för att de anser att de inte klarar av att hjälpa dem.
    Är du inblandad i produktionen eller har du själv deltagit i programmet?
    Tror du på fullt allvar att en person som stått i teve, med fett hår och fettvalkar extra allt och fått en skopa (minst en) ovett och chipspåsar/cocacola-burkar/godis och 322 tomma chipskartoner vräkt över sig har fått HJÄLP? alltså där det VERKLIGEN behövs!?
  • nuharjagbytt

I lyxfällan ser de till att personen får jobb innan krediterna kan ordnas. Jag har inte sett någon som är helt arbetslös få ett samordninglån. Nu har jag visserligen inte tittat så många gånger men där tror jag bankerna är stenhårda.

• Flash Gordon
    Anonym (skeptisk i kubik) skrev 2016-12-19 06:10:39 följande:
    Tror du på fullt allvar att en person som stått i teve, med fett hår och fettvalkar extra allt och fått en skopa (minst en) ovett och chipspåsar/cocacola-burkar/godis och 322 tomma chipskartoner vräkt över sig har fått HJÄLP? alltså där det VERKLIGEN behövs!?
    Du tycker inte att alla egna vittnesmål från deltagare, i nätforum, i tidningar och i TV räcker som bevis?

En del har lyckats bra efteråt. Rätt många faktiskt. En del har fallit tillbaka i gamla vanor.

Var menar du då att hjälpen "VERKLIGEN" behövs?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (skeptisk i kubik) skrev 2016-12-19 06:10:39 följande:

Ja det tror jag. I alla fall många av dom.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Monika) skrev 2016-12-18 08:48:19 följande:

Jag har (hade) hm,ellos, klarna, Ikea typ....som jag ville betala bort med ett banklån.

Fick låna av en vän istället så nu är det löst.

Blev sur på banken bara flr dom sa nej utan att ens titta på min ekonomi. Det räckte att säga att jag var arbetslös.... har inte ens några banklån alls ju

Självklart får du inget lån när du är arbetslös. Det har inte jag sett att någon i Lyxfällan heller har fått.
  • Anonym (Hannas)
    Anonym (Lyxfällan) skrev 2016-12-17 10:13:46 följande:

Sen kan jag tycka att det är väldigt mycket produktplacering i programmet och att vissa saker aldrig hade hänt om inte programledarna och TV varit där. Å andra sidan är det bra saker, så det är väl bra då :)

Precis: "Du behöver få ett jobb så att du får ett bättre inkomst. Vi har ordnat några intervjuer" Och så får personen, superslarvaren utan koll, ett jobb medan andra som är skötsamma och duktiga söker jobb efter jobb utan att få ett.
  • Anonym (Hannas)
    Anonym (Lyxfällan) skrev 2016-12-19 05:53:00 följande:

Någonstans måste det till brutala uppvaknanden för att få till en beteendeförändring. När programmet är slut har poletten trillat ner för de flesta.

Så klart man sitter med skämskudden ibland men ni som tycker att hur fan kan dessa personer vara med i TV och skämma ut sig, är det ni som dömer deltagarna mest?

Sen tycker jag att programformatet har blivit slentrian. Samma chips och läskberg, samma tömma möbler, samma loppis, samma kronofogdekris.

...och samma "Det här är det värsta vi har sett"
Svar på tråden Lyxfällan bara bluff