Anonym (LF2) skrev 2016-12-19 15:36:40 följande:
Generellt skulle jag vilja säga att många av "deltagarna" i LF, också verkar ha andra problem i sina liv som skulle behöva behandlas inom ramen psykoterapi, felet är inte bara att dom inte förstår ekonomi, uppfattningsförmågan eller synsättet på livet i stort faller inte inom ramen för det man brukar kalla för socialitets normaliteten - förkortat - hur dom flesta "funkar". Såg nått program där det var någon stackars ADHD kvinna som hade egen rörelse och bara plockade hundralapp på hundralapp ur sin egen kassa när lönen inte räckte till, och förstod inte alls varför inte det gick ihop med sin redovisning till skatteverket.... Eller nån annan, där kvinnan rultade omkring i solkig t-shirt, otvättat hår och håliga mjukbyxor, jobbandes på timmar, men kunde bara ta timmar som passade henne, för hon orkade inte med barnen på morgonen utan att få sova efter frukost MINST 2 timmar varje dag, och då missade hon när bemanningsföretaget ringde och erbjöd jobb, och hon kunde för sitt liv inte förstå varför bemanningsföretaget var "tvungen" att ringa henne på morgonen när hon sov... Osv, osv. Det är liksom mer än bara överkonsumtion det är frågan om, men dom problemen löses aldrig i tv - så hur det går för dom efteråt kan man bara ana.
Jag har också uppfattningen att de flesta inte mår så bra som deltar. Många har säkert problem med impulsförmågan, handlar innan de tänkt efter osv. Det är ju inte vanligt slarv som gör att man hamnar i en så vidrig situation utan många års förfall.
Ibland känns det inte ens som om de är normalbegåvade. Socialporr är ett ju verkligen en bra beskrivning av detta program!
Jag tror inte de blir lyckligare på sikt, utan faller tillbaka i samma skuldträsk igen. Tror flera av deltagarna skulle behöva utredas inom psykiatrin - eller skulle ha behövt i yngre år.