• Anonym (Monika)

Lyxfällan bara bluff

Jag förstår inte hur de funkar med lyxfällan. För det första är de ju fan omöjligt att dra på sig så mkt skulder utan jobb. Man får ju inte ens ta faktura om man har litenpå klarna redan....

Sen är det totalt omöjligt att få banklån utan jobb.

Så att dom får de när tv är där är ju BARA för att tv är där.

Försökte själv fixa min ekonomi men banken sa tvärnej. Å då ville jag låna 50.000 bara

Nej det funkar inte så där i verkliga livet.

• Svar på tråden Lyxfällan bara bluff
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hannas) skrev 2016-12-19 10:27:55 följande:

Precis: "Du behöver få ett jobb så att du får ett bättre inkomst. Vi har ordnat några intervjuer" Och så får personen, superslarvaren utan koll, ett jobb medan andra som är skötsamma och duktiga söker jobb efter jobb utan att få ett.

Så om man är slarvig och inte har koll på sin ekonomi så förtjänar man inte ett jobb och en chans att ordna upp sin ekonomi? Eller hur menar du?
  • Anonym (Bia)

Varför bli sur på banken? Skulle du låna ut 50 000 till nån random arbetslös person som kom till dig och sa "Hej, jag har köpt lite kläder på ellos och lite möbler på IKEA som jag inte hade råd med. Skulle jag kunna få låna 50 000 av dig?". Troligtvis inte. Jag skulle inte göra det. Jag skulle inte vilja ligga ute med pengar så länge som det skulle ta för personen att betala tillbaka.

Hoppas att du gjort upp en ordentlig avbetalningsplan med vännen du lånade pengarna av. Hur mycket har du råd att betala tillbaka varje månad om du är arbetslös? 2000? Då kommer det ju ta över 2 år innan personen fått tillbaka sina pengar. Under förutsättning att du verkligen betalar och inte är en sån som sen säger "Jag är ju arbetslös, jag har inte råd med mat&hyra...". Sätt betalningen till vännen på autogiro, så att avbetalningen till henne eller honom är det första som dras varje månad, före allt annat.

Att låna ut pengar till vänner är nog det allra bästa sättet att förlora vänner. Har varit med om det själv, när jag var ung, dum och naiv och trodde att min vän självklart skulle betala tillbaka. Det blev väldigt tråkigt, inte särskilt kul att ständigt behöva tjata på nån som "glömt", eller gnäller om att de inte har råd att betala tillbaka, "Jag kan väl betala nästa månad istället?".

• Anonym (skeptisk i kubik)
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 08:13:48 följande:
    Du tycker inte att alla egna vittnesmål från deltagare, i nätforum, i tidningar och i TV räcker som bevis?

En del har lyckats bra efteråt. Rätt många faktiskt. En del har fallit tillbaka i gamla vanor.

Var menar du då att hjälpen "VERKLIGEN" behövs?
    Ja i de fall, många faktiskt, där deltagarna äter skräpmat/dricker läsk nästan varje dag, är gravt överviktiga PLUS att de kanske både röker och snusar så tror inte jag på att en Quick fix kommer att lösa "slöseriproblemet" annat än en YTTERST begränsad tid. Finns inget som är så svårt att ändra på som mat- och rökvanor. Visst kanske man under en period efter LF köper pizzan och colan mm kontant....men på lång sikt? Knappast.
  • Flash Gordon
    Anonym (skeptisk i kubik) skrev 2016-12-19 11:40:35 följande:
    Ja i de fall, många faktiskt, där deltagarna äter skräpmat/dricker läsk nästan varje dag, är gravt överviktiga PLUS att de kanske både röker och snusar så tror inte jag på att en Quick fix kommer att lösa "slöseriproblemet" annat än en YTTERST begränsad tid. Finns inget som är så svårt att ändra på som mat- och rökvanor. Visst kanske man under en period efter LF köper pizzan och colan mm kontant....men på lång sikt? Knappast.
    De har ju återkommit till en del efter flera år och andra har beskrivit sin situation år efteråt i andra media.

Många av dem gör ju förändiringar som sitter i för livet.

Lyxfällan är ju sparken i arlset som de behöver. SEdan är det upp tll dem att själva att lösa det i långa loppet.
  • Anonym (LF2)

Generellt skulle jag vilja säga att många av "deltagarna" i LF, också verkar ha andra problem i sina liv som skulle behöva behandlas inom ramen psykoterapi, felet är inte bara att dom inte förstår ekonomi, uppfattningsförmågan eller synsättet på livet i stort faller inte inom ramen för det man brukar kalla för socialitets normaliteten - förkortat - hur dom flesta "funkar". Såg nått program där det var någon stackars ADHD kvinna som hade egen rörelse och bara plockade hundralapp på hundralapp ur sin egen kassa när lönen inte räckte till, och förstod inte alls varför inte det gick ihop med sin redovisning till skatteverket.... Eller nån annan, där kvinnan rultade omkring i solkig t-shirt, otvättat hår och håliga mjukbyxor, jobbandes på timmar, men kunde bara ta timmar som passade henne, för hon orkade inte med barnen på morgonen utan att få sova efter frukost MINST 2 timmar varje dag, och då missade hon när bemanningsföretaget ringde och erbjöd jobb, och hon kunde för sitt liv inte förstå varför bemanningsföretaget var "tvungen" att ringa henne på morgonen när hon sov... Osv, osv. Det är liksom mer än bara överkonsumtion det är frågan om, men dom problemen löses aldrig i tv - så hur det går för dom efteråt kan man bara ana.

• Anonym (Lyxfällan)

Jag tycker också den psykologiska/beteendevetenskapliga biten av det hela är mest intressant. 
    Flera av paren kan ju inte kommunicera, det är det största felet. Att prata om pengar verkar vara extremt obehagligt för vissa.
    Andra har beroendeproblematik. För några har livet skenat efter jobbiga uppbrott. Vissa deltagare kan jag ha viss förståelse för att det gått snett, andra mindre.

Nu misstänker jag också att en hel del  är tillrättalagt för TV då de följer upp en månad efteråt. Det tragiska i det hela är att även om livsstilen läggs om helt och håller kommer det ta många år att komma tillbaka till det normala.

• TiltOnMe
    Anonym (Monika) skrev 2016-12-17 09:06:10 följande:

Jag förstår inte hur de funkar med lyxfällan. För det första är de ju fan omöjligt att dra på sig så mkt skulder utan jobb. Man får ju inte ens ta faktura om man har litenpå klarna redan....

Sen är det totalt omöjligt att få banklån utan jobb.

Så att dom får de när tv är där är ju BARA för att tv är där.

Försökte själv fixa min ekonomi men banken sa tvärnej. Å då ville jag låna 50.000 bara

Nej det funkar inte så där i verkliga livet.

Wow. Du har nu förstått att ett TV-program är, wait for it, wait for it, ETT TV-PROGRAM och alltså inte verkligheten...
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 12:08:10 följande:
    De har ju återkommit till en del efter flera år och andra har beskrivit sin situation år efteråt i andra media.

Många av dem gör ju förändiringar som sitter i för livet.

Lyxfällan är ju sparken i arlset som de behöver. SEdan är det upp tll dem att själva att lösa det i långa loppet.
    Jaså? Ja de där riktigt långa uppföljningarna(?) har jag missat. Flera år senare?
    Är det ngt reportage du läst i Hemmets Journal?
  • Flash Gordon
    Anonym (skeptisk i kubik) skrev 2016-12-20 03:51:15 följande:
    Jaså? Ja de där riktigt långa uppföljningarna(?) har jag missat. Flera år senare?
    Är det ngt reportage du läst i Hemmets Journal?
    Finns ju på tv3play, eller vad de nu heter, om du missat.

Brukar dyka upp i exemeplvis kvällspressen med jämna mellanrum: "Så gick det sedan".
    Anonym (Hannas) skrev 2016-12-19 10:31:41 följande:
    ...och samma "Det här är det värsta vi har sett"
    Och deltagarna: Att det var så här mycket trodde vi aldrig. (När man vid budgettavlan fått veta att man går 26000 back!!!! VARJE MÅNAD! Hahahahaha liksom hoppsan.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (LF2) skrev 2016-12-19 15:36:40 följande:

Generellt skulle jag vilja säga att många av "deltagarna" i LF, också verkar ha andra problem i sina liv som skulle behöva behandlas inom ramen psykoterapi, felet är inte bara att dom inte förstår ekonomi, uppfattningsförmågan eller synsättet på livet i stort faller inte inom ramen för det man brukar kalla för socialitets normaliteten - förkortat - hur dom flesta "funkar". Såg nått program där det var någon stackars ADHD kvinna som hade egen rörelse och bara plockade hundralapp på hundralapp ur sin egen kassa när lönen inte räckte till, och förstod inte alls varför inte det gick ihop med sin redovisning till skatteverket.... Eller nån annan, där kvinnan rultade omkring i solkig t-shirt, otvättat hår och håliga mjukbyxor, jobbandes på timmar, men kunde bara ta timmar som passade henne, för hon orkade inte med barnen på morgonen utan att få sova efter frukost MINST 2 timmar varje dag, och då missade hon när bemanningsföretaget ringde och erbjöd jobb, och hon kunde för sitt liv inte förstå varför bemanningsföretaget var "tvungen" att ringa henne på morgonen när hon sov... Osv, osv. Det är liksom mer än bara överkonsumtion det är frågan om, men dom problemen löses aldrig i tv - så hur det går för dom efteråt kan man bara ana.

Jag har också uppfattningen att de flesta inte mår så bra som deltar. Många har säkert problem med impulsförmågan, handlar innan de tänkt efter osv. Det är ju inte vanligt slarv som gör att man hamnar i en så vidrig situation utan många års förfall.

Ibland känns det inte ens som om de är normalbegåvade. Socialporr är ett ju verkligen en bra beskrivning av detta program!

Jag tror inte de blir lyckligare på sikt, utan faller tillbaka i samma skuldträsk igen. Tror flera av deltagarna skulle behöva utredas inom psykiatrin - eller skulle ha behövt i yngre år.
  • Anonym (Monika)
    Anonym (Bia) skrev 2016-12-19 10:38:35 följande:

Varför bli sur på banken? Skulle du låna ut 50 000 till nån random arbetslös person som kom till dig och sa "Hej, jag har köpt lite kläder på ellos och lite möbler på IKEA som jag inte hade råd med. Skulle jag kunna få låna 50 000 av dig?". Troligtvis inte. Jag skulle inte göra det. Jag skulle inte vilja ligga ute med pengar så länge som det skulle ta för personen att betala tillbaka.

Hoppas att du gjort upp en ordentlig avbetalningsplan med vännen du lånade pengarna av. Hur mycket har du råd att betala tillbaka varje månad om du är arbetslös? 2000? Då kommer det ju ta över 2 år innan personen fått tillbaka sina pengar. Under förutsättning att du verkligen betalar och inte är en sån som sen säger "Jag är ju arbetslös, jag har inte råd med mat&hyra...". Sätt betalningen till vännen på autogiro, så att avbetalningen till henne eller honom är det första som dras varje månad, före allt annat.

Att låna ut pengar till vänner är nog det allra bästa sättet att förlora vänner. Har varit med om det själv, när jag var ung, dum och naiv och trodde att min vän självklart skulle betala tillbaka. Det blev väldigt tråkigt, inte särskilt kul att ständigt behöva tjata på nån som "glömt", eller gnäller om att de inte har råd att betala tillbaka, "Jag kan väl betala nästa månad istället?".

Shit vilken pessimistisk person du verkar vara.

Nu planerar jag inte att vara arbetslös resten av mitt liv. Är inte sån som inte jobbar. Har vart hemma en månad......Sen är det inte direkt en VÄN. Det är en familjemedlem. Och vi har inte räknat med att jag ska betala så mkt nu medans jag är utan jobb.

Det ordnar sig nog vettu

Svar på tråden Lyxfällan bara bluff