• Anonym (rådvill)

Sanering av dödsbo

Befinner mig i en väldigt obehaglig situation och hoppas någon kan råda.

En släkting utan egen familj har avlidit i sitt hem, obduktion är ännu ej färdig så lite oklart hur länge han legat men vi hade inte kunnat nå honom på 13 dagar när han hittades.

Lägenheten är i dåligt skick rent städmässigt så hade behövt någon form av sanering oavsett men som det nu är luktar där dessutom och det finns fläckar på golvet där han legat. Vart vänder man sig för hjälp med den här typen av sanering? Gissar att ett vanligt städföretag inte (förståeligt nog!) befattar sig med förruttnelsevätska från en kropp och att göra det själv känns nästan omöjligt - hade varit svårt att städa upp sådant efter en främling men efter en kär anhörig....tror inte jag fixar det helt enkelt.

Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni med det praktiska?

• Svar på tråden Sanering av dödsbo
  • Anonym (rådvill)

Stort tack alla ni som lämnat både hjälpsamma och empatiska svar, jag värdesätter det verkligen.

Vad gäller det påstått skamliga i det hela...självfallet känner man skam i en sådan här situation, det är ju helt vedervärdigt. Rationellt tycker jag dock inte att det ligger någon skam i att inte ringa samtliga släktingar varje eller varannan vecka. Utöver det tänker jag inte försöka rättfärdiga mig själv eller hur / med vilken frekvens vi valt att umgås i vår släkt inför dig.

• Anonym (Skäms på dig!!!)
    Anonym (rådvill) skrev 2016-12-21 19:32:38 följande:

Stort tack alla ni som lämnat både hjälpsamma och empatiska svar, jag värdesätter det verkligen.

Vad gäller det påstått skamliga i det hela...självfallet känner man skam i en sådan här situation, det är ju helt vedervärdigt. Rationellt tycker jag dock inte att det ligger någon skam i att inte ringa samtliga släktingar varje eller varannan vecka. Utöver det tänker jag inte försöka rättfärdiga mig själv eller hur / med vilken frekvens vi valt att umgås i vår släkt inför dig.

Absolut inget skamligt utan snarare naturligt och normalt... Beklagar sorgen och hoppas ni får ordnat allt på bästa sätt... 
  • Anonym (I)

Ja vi tycker ju uppenbarligen olika. Jag tycker att man som människa förtjänar bättre än så.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (I) skrev 2016-12-21 21:18:31 följande:

Ja vi tycker ju uppenbarligen olika. Jag tycker att man som människa förtjänar bättre än så.

Hur en dör spelar egentligen ingen roll för den just den individen. Man är ju död då liksom, så man kan omöjligt ta illa vid sig hur lång tid ens kropp ligger. Och om man ska vara petig så är det inte en person som ligger och ruttnar, det är en kropp.

Det som är ovärdigt däremot är alla levande fattigpensionärer som inte har en endaste person som besöker dem på lördag. En människa förtjänar bättre än så.
  • Anonym (Fy fan)

Ja men vad har TS med det att göra? Ibland händer sånt här trots att den avlidne har familj. Det är inget som blivit planlagt och inget någon önskat men det händer ändå.

Sedan finns det även människor som är extremt privata av sig och som inte vill ha folk ringande och springande hos sig.

Och det finns folk som inte är speciellt trevliga som skrämt bort släkt och som inte har några vänner.

Man ska aldrig döma någon innan man vet hela historien, man vet aldrig vad som hänt.
  • Anonym (rådvill)

Jag är övertygad om att den absolut, överväldigande majoriteten av människor förtjänar bättre än så. Det här var dessutom en människa som var enormt snäll, omtänksam och väldigt älskad.

Det gör vansinnigt ont i mig en när jag tänker på att han låg ensam och dog men faktum kvarstår ; vi brukade höras varannan - var tredje vecka och träffas max tio gånger om året. Detta då det passade oss båda. Är genuint intresserad i hur du tillser att dina släktingar är vid god vigör från dag till dag? Själviskt måhända men...om jag ringt runt till alla säg var femte dag så hade jag knappt haft tid för resten av livet. På samma sätt som de inte har tid el nödvändigtvis lust att prata med mig flera gånger i veckan.

Pratar du med ALLA dina släktingar varje dag? Eller ens varannan? Och om de inte svarar åker du direkt hem till dem? Eller ringer du polisen??  

Vet du hur många släktingar TS har?? 

Hoppas du inser att en person som är frisk och full av hälsa kan faktiskt dö utan förvarning! Det händer oftare än vad man tror att personer som har en familj som älskar dem ,som bryr sig om dem och som träffar dem ofta ändå dör i ensamhet för att det sker när ingen är i närheten! Och det är dessutom vanligare än vad du tycks förstå att personen blir liggande flera dagar för att det första man tänker när en i vanliga fall frisk och kry släkting inte svarar i telefonen är inte att personen dött... utan faktiskt att personen är upptagen, är och handlar, är med vänner osv osv... 

Det är inget konstigt så sluta försöka få TS som redan mår dåligt då det var en älskad släkting att må sämre!! Det visar bara vilken liten och vedervärdig person du är som sparkar på en som redan mår dåligt!!

• Anonym (rådvill)
    Anonym (Skäms på dig!!!) skrev 2016-12-22 06:35:03 följande:

Pratar du med ALLA dina släktingar varje dag? Eller ens varannan? Och om de inte svarar åker du direkt hem till dem? Eller ringer du polisen??  

Vet du hur många släktingar TS har?? 

Hoppas du inser att en person som är frisk och full av hälsa kan faktiskt dö utan förvarning! Det händer oftare än vad man tror att personer som har en familj som älskar dem ,som bryr sig om dem och som träffar dem ofta ändå dör i ensamhet för att det sker när ingen är i närheten! Och det är dessutom vanligare än vad du tycks förstå att personen blir liggande flera dagar för att det första man tänker när en i vanliga fall frisk och kry släkting inte svarar i telefonen är inte att personen dött... utan faktiskt att personen är upptagen, är och handlar, är med vänner osv osv... 

Det är inget konstigt så sluta försöka få TS som redan mår dåligt då det var en älskad släkting att må sämre!! Det visar bara vilken liten och vedervärdig person du är som sparkar på en som redan mår dåligt!!

Jag är glad över att du bemöter denna oempatiska individ, tack!!
    Anonym (rådvill) skrev 2016-12-22 11:41:08 följande:
    Jag är glad över att du bemöter denna oempatiska individ, tack!!

Som sagt har själv mött personer som försökt få mig känna skuld... Det är svinigt och handlar mer om hens egen rädsla för att hamna i samma sits... 

Ta hand om dig och hoppas det löser sig på bästa sätt... 

• Anonym (I)
    Anonym (Skäms på dig!!!) skrev 2016-12-22 12:26:13 följande:

Som sagt har själv mött personer som försökt få mig känna skuld... Det är svinigt och handlar mer om hens egen rädsla för att hamna i samma sits... 

Ta hand om dig och hoppas det löser sig på bästa sätt... 

Jag är inte ett dugg rädd för det, mina släktingar bryr sig nämligen. Men det är sorgligt att inte alla har det så.
Svar på tråden Sanering av dödsbo