• Anonym (rådvill)

Sanering av dödsbo

Befinner mig i en väldigt obehaglig situation och hoppas någon kan råda.

En släkting utan egen familj har avlidit i sitt hem, obduktion är ännu ej färdig så lite oklart hur länge han legat men vi hade inte kunnat nå honom på 13 dagar när han hittades.

Lägenheten är i dåligt skick rent städmässigt så hade behövt någon form av sanering oavsett men som det nu är luktar där dessutom och det finns fläckar på golvet där han legat. Vart vänder man sig för hjälp med den här typen av sanering? Gissar att ett vanligt städföretag inte (förståeligt nog!) befattar sig med förruttnelsevätska från en kropp och att göra det själv känns nästan omöjligt - hade varit svårt att städa upp sådant efter en främling men efter en kär anhörig....tror inte jag fixar det helt enkelt.

Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni med det praktiska?

• Svar på tråden Sanering av dödsbo
  • Anonym (Skäms på dig!!!)
    Anonym (I) skrev 2016-12-22 20:18:09 följande:
    Jag är inte ett dugg rädd för det, mina släktingar bryr sig nämligen. Men det är sorgligt att inte alla har det så.

Du är verkligen en idiot.... Så du pratar med ALLA dina släktingar VARJE dag?? 

Du verkar inte fatta att det du gör är vedervärdigt!!! Om det är någon som är skamlig är det du... Du är sorglig... Saknar empati och förstånd... 

• Anonym (Jag)

Jag är inte ett dugg rädd för det, mina släktingar bryr sig nämligen. Men det är sorgligt att inte alla har det så.

På vårt senaste släktkalas var vi över 100 personer. Det är ju helt orimligt att man skulle ha kontakt med alla hela tiden.
  • Anonym (rådvill)

Har frågat dig tidigare och frågar igen ; hur ofta pratar du med / träffar dina släktingar? Och, rent hypotetiskt, efter hur många dagars uteblivet svar på telefon (äldre släkting utan mobil) tycker du att man bör utgå ifrån att en släkting utan känd sjukdom ligger avliden / döende och kontakta polisen (förutsatt att man inte har nycklar)? Tacksam för svar.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jag) skrev 2016-12-22 21:36:11 följande:

På vårt senaste släktkalas var vi över 100 personer. Det är ju helt orimligt att man skulle ha kontakt med alla hela tiden.

Det är bara att vara effektiv. I ditt fall skulle det ju egentligen bara ta drygt en timme att ringa till alla. Du behöver inte snacka med dem, bara försäkra dig om att de är så pass levande att de kan svara i telefon

En perfekt grej att sysselsätta sig med på vägen till och från jobbet!
  • Vvvvvvvw

Tänkte svara men såg att du redan fått bra svar.

Angående de mindre bra svaren tror jag att personen hasplade ur sig det första utan att tänka och nu är för pompös för att erkänna att hen hade lite otur i tankeverksamheten. Den pompösa sorten skämmer uppenbarligen hellre ut sig än att erkänna sitt misstag.

• Anonym (rådvill)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-22 21:52:27 följande:

Det är bara att vara effektiv. I ditt fall skulle det ju egentligen bara ta drygt en timme att ringa till alla. Du behöver inte snacka med dem, bara försäkra dig om att de är så pass levande att de kan svara i telefon

En perfekt grej att sysselsätta sig med på vägen till och från jobbet!

Hahaha, TACK för skratt mitt i eländet! :) :)
  • Anonym (rådvill)
    Vvvvvvvw skrev 2016-12-22 21:58:56 följande:

Tänkte svara men såg att du redan fått bra svar.

Angående de mindre bra svaren tror jag att personen hasplade ur sig det första utan att tänka och nu är för pompös för att erkänna att hen hade lite otur i tankeverksamheten. Den pompösa sorten skämmer uppenbarligen hellre ut sig än att erkänna sitt misstag.

Tror det ligger mycket i det! Vederbörande har konsekvent nekat att bemöta frågor från flera kring hur han/hon går tillväga rent praktiskt för att säkerställa att alla mår bra.

Hoppas att vederbörande tänker ett varv till nästa gång, det var - tycker jag - ett direkt elakt påhopp.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (rådvill) skrev 2016-12-22 22:14:32 följande:

Hahaha, TACK för skratt mitt i eländet! :) :)

Garanterat ett skratt släktingarna definitivt INTE kommer att ha nära till på den 8:e dagen av "busringningar" 07.30 på morgonen
  • Anonym (rådvill)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-22 22:23:32 följande:

Garanterat ett skratt släktingarna definitivt INTE kommer att ha nära till på den 8:e dagen av "busringningar" 07.30 på morgonen

Definitivt inte...möjligen ett belåtet skrockande när de lyckats få till stånd ett beslut om kontaktförbud!
  • Anonym (Inte så nära släkt)
    Anonym (I) skrev 2016-12-21 21:18:31 följande:

Ja vi tycker ju uppenbarligen olika. Jag tycker att man som människa förtjänar bättre än så.

Fast det här var uppenbarligen inte föräldrar-barn. Gissar att det var typ en faster, morbror eller kusin. Kollar du upp att alla dina släktingar på den nivån mår bra, minst en gång i veckan? 
Svar på tråden Sanering av dödsbo