• Anonym (rådvill)

Sanering av dödsbo

Befinner mig i en väldigt obehaglig situation och hoppas någon kan råda.

En släkting utan egen familj har avlidit i sitt hem, obduktion är ännu ej färdig så lite oklart hur länge han legat men vi hade inte kunnat nå honom på 13 dagar när han hittades.

Lägenheten är i dåligt skick rent städmässigt så hade behövt någon form av sanering oavsett men som det nu är luktar där dessutom och det finns fläckar på golvet där han legat. Vart vänder man sig för hjälp med den här typen av sanering? Gissar att ett vanligt städföretag inte (förståeligt nog!) befattar sig med förruttnelsevätska från en kropp och att göra det själv känns nästan omöjligt - hade varit svårt att städa upp sådant efter en främling men efter en kär anhörig....tror inte jag fixar det helt enkelt.

Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni med det praktiska?

• Svar på tråden Sanering av dödsbo
  • i-o

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt hur löjligt omoget folk beter sig på detta forum.
    Vad jag kan skönja är att det är mycket ohälsa som döljer sig under ytan.

• monkees
    Anonym (rådvill) skrev 2016-12-21 17:54:15 följande:

Befinner mig i en väldigt obehaglig situation och hoppas någon kan råda.

En släkting utan egen familj har avlidit i sitt hem, obduktion är ännu ej färdig så lite oklart hur länge han legat men vi hade inte kunnat nå honom på 13 dagar när han hittades.

Lägenheten är i dåligt skick rent städmässigt så hade behövt någon form av sanering oavsett men som det nu är luktar där dessutom och det finns fläckar på golvet där han legat. Vart vänder man sig för hjälp med den här typen av sanering? Gissar att ett vanligt städföretag inte (förståeligt nog!) befattar sig med förruttnelsevätska från en kropp och att göra det själv känns nästan omöjligt - hade varit svårt att städa upp sådant efter en främling men efter en kär anhörig....tror inte jag fixar det helt enkelt.

Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni med det praktiska?

I detta fall så är det ju just SANERING det blir tal om och jag ställer mig tveksam till att det är ngt som man kan göra själv som lekman. Du skulle ju kunna ringa ett städbolag och fråga! Eller till Polisen? Dom blir väl inblandade när en död människa hittas? och bör veta hur rutinerna är.
  • monkees
    Anonym (Inte så nära släkt) skrev 2016-12-23 00:22:51 följande:
    Fast det här var uppenbarligen inte föräldrar-barn. Gissar att det var typ en faster, morbror eller kusin. Kollar du upp att alla dina släktingar på den nivån mår bra, minst en gång i veckan? 
    Vilken mardröm att bli uppringd ständigt av avlägsna släktingar. Jag skulle skaffa hemligt nummer direkt! Hellre ligger jag och dör och ruttnar ensam än har en massa kusiner och bryllingar som terroriserar mig på telefon. PUH!!
  • Anonym (I)
    monkees skrev 2016-12-23 05:52:26 följande:

Vilken mardröm att bli uppringd ständigt av avlägsna släktingar. Jag skulle skaffa hemligt nummer direkt! Hellre ligger jag och dör och ruttnar ensam än har en massa kusiner och bryllingar som terroriserar mig på telefon. PUH!!

Ja det är klart man inte vill bli terroriserad. Personligen har jag en normal relation till mina släktingar och ingen terroriserar någon.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (I) skrev 2016-12-23 08:07:21 följande:
    Ja det är klart man inte vill bli terroriserad. Personligen har jag en normal relation till mina släktingar och ingen terroriserar någon.
    Vad innebär det? En normal relation?
    Hur försäkrar du dig om att de inte ligger döda i lägenheten de dagar du inte pratar med dem?
  • Anonym (Lena)

Vi lejde bort städning och tömning och sanering av en etta nyligen i Malmö. Kommer inte ihåg namet på bolaget men fick kontakt med dem via bostadsbolaget. Nu hade kroppen troligtvis bara legat två dagar men det var andra stora saneringsbehov. Så hör med hyresvärden är mitt tips.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-22 22:23:32 följande:

Garanterat ett skratt släktingarna definitivt INTE kommer att ha nära till på den 8:e dagen av "busringningar" 07.30 på morgonen

Jag börjar jobbet tidigare än så.
  • Anonym (yes)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-22 21:52:27 följande:
    Det är bara att vara effektiv. I ditt fall skulle det ju egentligen bara ta drygt en timme att ringa till alla. Du behöver inte snacka med dem, bara försäkra dig om att de är så pass levande att de kan svara i telefon

En perfekt grej att sysselsätta sig med på vägen till och från jobbet!
    Ja och så fort de svarar så lägger man på luren och ringer upp nästa?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (yes) skrev 2016-12-23 14:56:35 följande:
    Ja och så fort de svarar så lägger man på luren och ringer upp nästa?
    Exakt!
    Eller om man vill vara lite trevlig så säger man snabbt "bra, du är inte död, fortsätt så, hörs imorgon, hejdå"
  • Anonym (yes)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-23 15:11:19 följande:
    Exakt!
    Eller om man vill vara lite trevlig så säger man snabbt "bra, du är inte död, fortsätt så, hörs imorgon, hejdå"
    Hahaha, du är underbar!
  • Anonym (rådvill)
    Anonym (yes) skrev 2016-12-23 15:34:38 följande:

Hahaha, du är underbar!

Instämmer!!
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-23 15:11:19 följande:
    Exakt!
    Man får även ha en lista som skickas runt där alla skriver upp när de ska ha semester och vart de ska. 

Moster Gertrud - Kambodja 1/8-23/10. Tidszon +8 timmar
    Farbror Gunde - London 1-6/1. Tidszon -1 timme
    Onkel Stigbjörn - Sommarstugan i Vara 16/6-18/8. Dålig täckning, kommer sitta i roddbåten mitt på fjärden varje morgon klockan 07:45 för av prickning på släkten-lever-schemat.
    Osv
  • Anonym (Skäms på dig!!!)
    Anonym (Fy fan) skrev 2016-12-23 15:55:25 följande:
    Man får även ha en lista som skickas runt där alla skriver upp när de ska ha semester och vart de ska. 

Onkel Stigbjörn - Sommarstugan i Vara 16/6-18/8. Dålig täckning, kommer sitta i roddbåten mitt på fjärden varje morgon klockan 07:45 för av prickning på släkten-lever-schemat.
    Osv

Hahahaha  

Glöm inte att man måste ha allas schema för när de kan tänkas vara på bio, jobbet och inte får svara, på teater, osv osv... Min moster har dåligt täckning när hon är i tvättstugan också!! Och där hör hon inte hemtelefonen heller... Så hon måste meddela när hon skall tvätta!!!

• Anonym (yes)
    Anonym (Skäms på dig!!!) skrev 2016-12-23 16:02:50 följande:

Hahahaha  

Glöm inte att man måste ha allas schema för när de kan tänkas vara på bio, jobbet och inte får svara, på teater, osv osv... Min moster har dåligt täckning när hon är i tvättstugan också!! Och där hör hon inte hemtelefonen heller... Så hon måste meddela när hon skall tvätta!!!

Ja det var en viktig aspekt, tur att du kom på det!
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (yes) skrev 2016-12-23 16:14:46 följande:

Fast jag tycker ju iofs att släktingarna får rätta sig i ledet. Någon måtta får det ändå vara. De vet när det ringer i telefonen och då får de banne mig se till att kunna svara om de inte vill ha ett räddningspådrag efter sig.

Herre gud, en kan ju inte anpassa sig till alla heller!
  • Anonym (yes)
    Anonym (Fy fan) skrev 2016-12-23 15:55:25 följande:

Osv
    synd att anonym (I) är så hemlig med hur hon/han går tillväga, hade kanske kunnat dela med sig av några smarta effektiva tips!
  • Anonym (Skäms på dig!!!)
    Anonym (yes) skrev 2016-12-23 16:14:46 följande:

Just det!! Vi får inte glömma att man inte svarar i telefon när man är på toa eller duschar!!!!

Anonym (Qwerty) skrev 2016-12-23 16:21:10 följande:
    Fast jag tycker ju iofs att släktingarna får rätta sig i ledet. Någon måtta får det ändå vara. De vet när det ringer i telefonen och då får de banne mig se till att kunna svara om de inte vill ha ett räddningspådrag efter sig.

Herre gud, en kan ju inte anpassa sig till alla heller!

Hmm sant... Man kanske skulle göra motsatts istället....

Skicka schema på när de får göra saker så de alltid kan svara när jag har planerat att ringa!! Men samtidigt måste man kanske se till så man ringer olika tider på dygnet så att man inte missar de som dör i sömnen osv... *funderar*... 

Anonym (yes) skrev 2016-12-23 16:22:08 följande:
    synd att anonym (I) är så hemlig med hur hon/han går tillväga, hade kanske kunnat dela med sig av några smarta effektiva tips!

Ja... hen borde ha bra tips eftersom hen anser att det inte kan hända..... 

Svar på tråden Sanering av dödsbo