• Anonym (rådvill)

Sanering av dödsbo

Befinner mig i en väldigt obehaglig situation och hoppas någon kan råda.

En släkting utan egen familj har avlidit i sitt hem, obduktion är ännu ej färdig så lite oklart hur länge han legat men vi hade inte kunnat nå honom på 13 dagar när han hittades.

Lägenheten är i dåligt skick rent städmässigt så hade behövt någon form av sanering oavsett men som det nu är luktar där dessutom och det finns fläckar på golvet där han legat. Vart vänder man sig för hjälp med den här typen av sanering? Gissar att ett vanligt städföretag inte (förståeligt nog!) befattar sig med förruttnelsevätska från en kropp och att göra det själv känns nästan omöjligt - hade varit svårt att städa upp sådant efter en främling men efter en kär anhörig....tror inte jag fixar det helt enkelt.

Någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni med det praktiska?

• Svar på tråden Sanering av dödsbo
  • Kjell2

Finns företag som specificera sig på detta, sök på saneringsfirmor eller kolla med begravningsbyrån.

• Basco78

Går på hemförsäkringen... kontakta dem i första hand. Sen gör de flesta saneringsbolag sånt. Ocab, Anticimex, Munters osv

• Anonym (rådvill)

Kanon, tack snälla! Jag är som handlingsförlamad och kan inte tänka klart. Kontaktar genast OCAB!

• Anonym (rådvill)
    Anonym (I) skrev 2016-12-21 18:15:30 följande:

Vad hemskt och ovärdigt att han fick ligga så länge :( och inte ens hans släkt brydde sig om honom. Fy fan vad tragiskt

Så...om du träffar en av dina släktingar - boendes på annan ort - dag x och inte har för vana att prata i telefon dagligen med vederbörande, när börjar du ana fara å färde? Efter två dagar? I vårt fall var det en av oss som ringde honom en vecka efter att vi träffats, det faktum att vi inte genast drog slutsatsen att han avlidit eftersom han inte svarade kan väl näppeligen jämställas med att inte bry sig?
  • Anonym (I)
    Anonym (rådvill) skrev 2016-12-21 18:34:29 följande:

Så...om du träffar en av dina släktingar - boendes på annan ort - dag x och inte har för vana att prata i telefon dagligen med vederbörande, när börjar du ana fara å färde? Efter två dagar? I vårt fall var det en av oss som ringde honom en vecka efter att vi träffats, det faktum att vi inte genast drog slutsatsen att han avlidit eftersom han inte svarade kan väl näppeligen jämställas med att inte bry sig?

Nej men nu var det ju inte två dagar din stackars släkting fick ligga. Det är skamligt.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (I) skrev 2016-12-21 18:38:01 följande:

Nej men nu var det ju inte två dagar din stackars släkting fick ligga. Det är skamligt.

Men nu får du ge dig. Har du kontakt med dina släktingar varje vecka? Tänkt kusiner, morbror, faster etc. Det skulle ju vara ett heltidsjobb isf. Jag har knappt ens kontakt med mina syskon och föräldrar som bor i annan stad vare vecka.
  • Anonym (Suck)

Vad hemskt och ovärdigt att han fick ligga så länge :( och inte ens hans släkt brydde sig om honom. Fy fan vad tragiskt

Fast det var inte det som TS tråd handlade om. Vill du diskutera hur dåligt det är med folk som inte har kontakt med släkten varje dag så skapa en egen tråd.
  • Anonym (Fy fan)
    Det är inte ett dugg skamligt. Däremot är ditt beteende skamligt. Du vet absolut ingenting om TS och TS familj, relationer, vanor osv. Ändå sitter du där på din milshöga häst och dömer. 

TS, du har fått bra svar redan men ändå. Du kan be saneringsfirman ta hand om precis allt som blivit kontaminerat men de behöver ditt tillstånd att slänga sakerna. När de städat klar kommer de stänga alla fönster och ytterdörr och spruta in en speciell gas/rök som tar hand om lukten.
  • Anonym (Skäms på dig!!!)

Du är för djävlig!!! TS släkting kanske var en frisk och pigg person som inte gav släkten anledning att oroa sig. Att de inte hördes på en vecka, ringde och släktingen inte svarade men sedan hörde av sig efter ytterligare en vecka i vanliga fall är inte så konstigt!! Man lever sina egna liv och även om jag älskar min släkt och vi försöker träffas när vi kan så är det inte en garanti för att vi hörs mer en engång i månaden! De kan ha fullt upp med sitt och jag med mitt och anar jag inte att de mår dåligt blir jag inte orolig!!

Du är lika jävlig som idiotkärringen som drog en harang när min mor dog plötsligt av en hjärnblödning (hon hittades vid liv med dog efter några dagar på sjukhus.) Mitt i sorgen (dagen efter att min älskade mamma hade dött) så stoppade hon mig på gatan utanför min mammas hus och mer eller mindre sa att det var mitt fel att min mamma dog för jag inte varit där... Till saken hör att jag och mamma pratade flera gånger om dagen, kvällen innan hon fick stroken så hade vi pratat och allt var ok, jag skulle åkt dit men hade trillat och skadat mig någon vecka tidigare och hade överansträngt skadan så hade svårt att köra just den kvällen. Vi skulle ses på lunch dagen efter istället. När hon inte kom eller ringde vid 12 började jag ringa henne, vid 14 fick jag tag på en granne som gick dit och hittade henne på golvet... 

Mammas granne hade en lång harang om oansvariga barn som inte brydde sig om sina föräldrar och inte ringer eller hälsar på och att hade jag varit en bättre dotter så hade min mamma hittats i tid och överlevt! 

Till saken hör att jag jobbar skift... Min mamma fick sin stroke en fredag!!!!! Hade jag INTE jobbat skift hade jag kanske inte upptäckt att hon hade fått den i tid för att få säga hej då (och för mina syskon som bor utomlands att kunna komma och säga farväl också...) utan hon hade dött ensam på sitt golv... 

Fick sedan höra av en av mammas vänner att denna grannen var väldigt ensam och hade ingen relation till sina egna barn och att hon brukade gnälla på min mor för att min mor var ute och hittade på så mycket med mig eller var och hälsade på mina syskon stup i kvarten!! Hon var helt klart mest rädd för sin egen del, hennes barn skulle inte hitta henne i tid så som situationen var nu.... 

Du vet inget om TS och hens relation till sin släkting!!! Du vet inte hur ofta de pratade eller hur deras kontakt såg ut!! Du är en riktig känslokall idiot som projicerar din egna skräck och tillkortakommanden på  TS... Är du orolig för att själv inte hittas i tid, ja ta och vårda dina egna familjekontakter istället för att döma andra som du inte vet något om!!! Eller har du dåligt samvete för att du inte ringt till personer i din släkt... Ja då får det stå för dig! Ring dem så mår du bättre!

Men att ens kunna med att kritisera TS är riktigt jävligt av dig!!!! 

Svar på tråden Sanering av dödsbo