försäkringskassan
Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?
Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?
Att jobba varannan dag visar att man klarar att jobba åtta timmar per dag. Om jag förstått FK rätt så har man då bevisat att man har full arbetsförmåga. Enligt det stelbenta systemet.
Detta går att diskutera vidare på, men det är skenar iväg från frågan om att man får sjukpenning sju dagar i veckan. Det var inte varannan dags-arbete som jag ville försöka förklara.
Anonym (FK också) skrev:'
"Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag. "
Alltså inget om att man ska jobba 3 timmar 7 dagar i veckan...
Att jobba varannan dag visar att man klarar att jobba åtta timmar per dag. Om jag förstått FK rätt så har man då bevisat att man har full arbetsförmåga. Enligt det stelbenta systemet.
Detta går att diskutera vidare på, men det är skenar iväg från frågan om att man får sjukpenning sju dagar i veckan. Det var inte varannan dags-arbete som jag ville försöka förklara.
Anonym (FK också) skrev:'
"Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag. "
Alltså inget om att man ska jobba 3 timmar 7 dagar i veckan...
Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmågaFast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider
Hoppas hen vill svara och förklara
Vad säger du angående att jobba 8 timmar varannan dag istället för 4 om dagen? För att man är sjukskriven på halvtid alltså, inte ang. föräldrapenning. Jag menar att om man tillåter att man är ledig 2 dagar i veckan så borde man alltså tillåta även detta. Om man ska vara konsekvent i resonemanget
Får jag låna tråden lite?
Jag har varit sjukskriven sedan Nov 2015 och är det fortfarande just nu i dagsläget Januari ut. Jag fick ett brev precis innan jul att jag blir utskriven från arbetsförmedlingen om jag inte hör av mig senast 29e December. Jag skickade in brevet att jag antar att jag måste vara fortsatt inskriven trots att jag är sjukskriven 100%. Har fortfarande inte fått någon bekräftelse på om det är mottaget.
OM i värsta fall brevet har kommit bort. Är min SGI borta då eller är jag skyddad för att jag är sjukskriven fortfarande? Eller behöver jag inte vara inskriven igen förrän jag är frisk? Jag är arbetsökande/arbetslös i grunden men sjukskriven ifrån det.
Är livrädd att brevet kommit bort :(
Jag behöver alltså inte vara inskriven när jag är sjukskriven redan? Och min SGI droppas inte? Jag var inskriven när jag blev sjukskriven. Men visst behöver jag inte vara fortsatt inskriven på AF?
Jag behöver alltså inte vara inskriven när jag är sjukskriven redan? Och min SGI droppas inte? Jag var inskriven när jag blev sjukskriven. Men visst behöver jag inte vara fortsatt inskriven på AF?