• Anonym (hur gör man?)

försäkringskassan

Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?

• Svar på tråden försäkringskassan
  • Tyrfing
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-26 15:31:45 följande:
    Jag tycker inte heller att det är rimligt jobba 7 dagar i veckan, men om man ska följa resonemanget att FK bedömer arbetsförmågan från dag till dag och betalar därefter, man får inte jobba fler timmar per dag trots att man tar mer ledigt nästa dag, så borde det bli att arbetstiden även ska fördelas ut över alla dagarna. Jobbar man 4 timmar på samma dag så har man ju då enligt deras resonemang uppvisat en högre arbetsförmåga än 50 %, just för att de bedömer arbetsförmåga var och en dag över hela kalendermånaden. Jag förstår inte hur man ska tolka det annars?

Hur tolkar du föräldrapenningen? Du kan ta ut ersättning sju dagar i veckan trots att du skulle ha jobbat fem.  För att komma upp i  80% så krävs det att man tar ut sju dagar i veckan. 
    Om man är föräldraledig på halvtid, måste man då gå till jobbet 3 timmar per dag lör-sön? Drömmer

Halvtid är fyra timmar per dag enligt FK. Halvtiden utgår utifrån _arbetstiderna_. Man tar 25/50/75%*8 och voilà där har man arbetstiden man ska jobba. Enkel matematik. 
    Försäkringskassan kan inte tvinga en arbetsplats att hålla öppet och bryta mot arbetstidslagen. FK har inget intresse av det och har aldrig haft det.

Ersättningen är baserat på årsinkomsten delat på 365 för att det ska bli så rättvisande ersättning för de som har oregelbundna arbetstider osv. Det är betydligt mer besvärligt att fastställa SGI/FGI eftersom alla har massor av olika ersättningar, oregelbundna arbetstider, nyligt ha bytt jobb osv. 

Du blandar äpplen och päron. Det är två helt olika frukter. ÄppleTomte
  • Anonym (hur gör man?)
    Tyrfing skrev 2016-12-26 16:26:17 följande:
    Hur tolkar du föräldrapenningen? Du kan ta ut ersättning sju dagar i veckan trots att du skulle ha jobbat fem.  För att komma upp i  80% så krävs det att man tar ut sju dagar i veckan. 
    Om man är föräldraledig på halvtid, måste man då gå till jobbet 3 timmar per dag lör-sön? Drömmer
    Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmåga
    Tyrfing skrev 2016-12-26 16:26:17 följande:
    Ersättningen är baserat på årsinkomsten delat på 365 för att det ska bli så rättvisande ersättning för de som har oregelbundna arbetstider osv. Det är betydligt mer besvärligt att fastställa SGI/FGI eftersom alla har massor av olika ersättningar, oregelbundna arbetstider, nyligt ha bytt jobb osv. 

Du blandar äpplen och päron. Det är två helt olika frukter. ÄppleTomte
    Fast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK  bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider
    Hoppas hen vill svara och förklara

Vad säger du angående att jobba 8 timmar varannan dag istället för 4 om dagen? För att man är sjukskriven på halvtid alltså, inte ang. föräldrapenning. Jag menar att om man tillåter att man är ledig 2 dagar i veckan så borde man alltså tillåta även detta. Om man ska vara konsekvent i resonemanget

• Tyrfing
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-26 16:48:07 följande:
    Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmåga

Fast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK  bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider

Vad säger du angående att jobba 8 timmar varannan dag istället för 4 om dagen? För att man är sjukskriven på halvtid alltså, inte ang. föräldrapenning. Jag menar att om man tillåter att man är ledig 2 dagar i veckan så borde man alltså tillåta även detta. Om man ska vara konsekvent i resonemanget

Att jobba varannan dag visar att man klarar att jobba åtta timmar per dag. Om jag förstått FK rätt så har man då bevisat att man har full arbetsförmåga. Enligt det stelbenta systemet.
    Detta går att diskutera vidare på, men det är skenar iväg från frågan om att man får sjukpenning sju dagar i veckan. Det var inte varannan dags-arbete som jag ville försöka förklara. 

Anonym (FK också) skrev:'
    "Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag. "
    Alltså inget om att man ska jobba 3 timmar 7 dagar i veckan... Drömmer

• Anonym (FK också)
    Tyrfing skrev 2016-12-26 18:10:40 följande:

Att jobba varannan dag visar att man klarar att jobba åtta timmar per dag. Om jag förstått FK rätt så har man då bevisat att man har full arbetsförmåga. Enligt det stelbenta systemet.

Detta går att diskutera vidare på, men det är skenar iväg från frågan om att man får sjukpenning sju dagar i veckan. Det var inte varannan dags-arbete som jag ville försöka förklara. 

Anonym (FK också) skrev:'

"Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag. "

Alltså inget om att man ska jobba 3 timmar 7 dagar i veckan... 

Varför skulle du jobba 3 timmar sju dagar i veckan? Man ska alltid utgå ifrån sin ordinarie arbetstid och jag skrev tydligt mån -fredag som ett exempel. Om Du i vanliga fall arbetar 7 dagar i veckan då ska man fördela de enligt sju dagar. Man kollar alltid hur personen jobbar i vanliga fall
  • Tyrfing
    Anonym (FK också) skrev 2016-12-26 22:49:05 följande:
    Varför skulle du jobba 3 timmar sju dagar i veckan? Man ska alltid utgå ifrån sin ordinarie arbetstid och jag skrev tydligt mån -fredag som ett exempel. Om Du i vanliga fall arbetar 7 dagar i veckan då ska man fördela de enligt sju dagar. Man kollar alltid hur personen jobbar i vanliga fall
    Nej, jag håller med. Jag har diskuterat frågan om sju dagar med ts (inl 36) som tror att tjugo timmars arbete ska slås ut på sju dagar eftersom ersättningen betalas ut sju dagar per vecka. Och om man då jobbar fyra timmar på en dag har man då uppvisat högre arbetsförmåga än 50%, eftersom man enligt henne måste jobba ca tre timmar * sju dagar för att få vara halvtidssjukskriven.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-26 16:48:07 följande:

Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmågaFast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK  bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider

FK utgår från en föråldrad norm och den normen säger att man ska jobba 8 timmar/dag 5 dagar i veckan. Är man halvtidssjukskriven så ska man också enligt den föråldrade normen jobba 4 timmar/dag fem dagar i veckan. Så det är konsikvent. Att jobba sju dagar i veckan är inte lagligt.
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK också) skrev 2016-12-26 22:49:05 följande:
    ja ok, ja du skrev ju det ser jag nu. Jag tog väl inte in den infon ordentligt
  • Anonym (Orolig)

Får jag låna tråden lite?

Jag har varit sjukskriven sedan Nov 2015 och är det fortfarande just nu i dagsläget Januari ut. Jag fick ett brev precis innan jul att jag blir utskriven från arbetsförmedlingen om jag inte hör av mig senast 29e December. Jag skickade in brevet att jag antar att jag måste vara fortsatt inskriven trots att jag är sjukskriven 100%. Har fortfarande inte fått någon bekräftelse på om det är mottaget.

OM i värsta fall brevet har kommit bort. Är min SGI borta då eller är jag skyddad för att jag är sjukskriven fortfarande? Eller behöver jag inte vara inskriven igen förrän jag är frisk? Jag är arbetsökande/arbetslös i grunden men sjukskriven ifrån det. 

Är livrädd att brevet kommit bort :( 

• Anonym (Orolig)

Jag behöver alltså inte vara inskriven när jag är sjukskriven redan? Och min SGI droppas inte? Jag var inskriven när jag blev sjukskriven. Men visst behöver jag inte vara fortsatt inskriven på AF?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 02:55:48 följande:

Jag behöver alltså inte vara inskriven när jag är sjukskriven redan? Och min SGI droppas inte? Jag var inskriven när jag blev sjukskriven. Men visst behöver jag inte vara fortsatt inskriven på AF?

Jag var alltså inskriven innan. Men kan ha blivit utskriven om jag har otur.. 

Ops.. blev tre inlägg nu.
Svar på tråden försäkringskassan