• Anonym (hur gör man?)

försäkringskassan

Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?

• Svar på tråden försäkringskassan
  • Anonym (Fia)
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-26 13:23:19 följande:
    men ska man följa resonemanget att arbetsförmågan bedöms dag till dag och FK räknar kalenderdagar så borde det bli så

Vilken lag bryts om man jobbar 7 dagar i veckan?
    Du får bara ersättning för arbetsdagar som du har varit sjuk...

Klart att man generellt inte får jobba heldagar och sen vara "sjuk" resten av veckan.

Få människor med riktiga sjukdomar fixar heltidsdagar på jobbet...
  • Anonym (Fia)
    Anonym (sjukt system) skrev 2016-12-27 12:11:20 följande:
    FK utgår från en föråldrad norm och den normen säger att man ska jobba 8 timmar/dag 5 dagar i veckan. Är man halvtidssjukskriven så ska man också enligt den föråldrade normen jobba 4 timmar/dag fem dagar i veckan. Så det är konsikvent. Att jobba sju dagar i veckan är inte lagligt.
    Du kan jobba hälften av din normala arbetstid enligt schema om det är bättre för återfrisknandet om din handläggare godkänner det.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 02:59:35 följande:

Jag var alltså inskriven innan. Men kan ha blivit utskriven om jag har otur.. 

Ops.. blev tre inlägg nu.

Varför är du inskriven på Arbetsförmedlingen då du är sjuk? I värsta fall ser Försäkringskassan det som bidragsfusk eftersom du helt uppenbarligen är frisk nog att söka jobb.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Fia) skrev 2017-01-06 04:22:31 följande:

Du kan jobba hälften av din normala arbetstid enligt schema om det är bättre för återfrisknandet om din handläggare godkänner det.

Det gäller bara om man har ett jobb, inte om man är arbetslös.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sjukt system) skrev 2017-01-06 07:54:47 följande:
    Varför är du inskriven på Arbetsförmedlingen då du är sjuk? I värsta fall ser Försäkringskassan det som bidragsfusk eftersom du helt uppenbarligen är frisk nog att söka jobb.
    Jag var arbetslös innan jag blev sjukskriven och då tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har inte behövt göra något med dem alls på ett år. Men nu fick jag ett brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara med. Därför undrar jag om jag måste vara det för att ha något att vara sjukskriven ifrån. Är givetvis inte frisk och kan söka jobb. Trodde man skulle ha en relation att vara sjukskriven ifrån så att säga.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 08:23:03 följande:

Jag var arbetslös innan jag blev sjukskriven och då tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har inte behövt göra något med dem alls på ett år. Men nu fick jag ett brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara med. Därför undrar jag om jag måste vara det för att ha något att vara sjukskriven ifrån. Är givetvis inte frisk och kan söka jobb. Trodde man skulle ha en relation att vara sjukskriven ifrån så att säga.

För att vara inskriven på Arbetsförmedlingen så måste du söka jobb, det är märkligt att du kunnat vara inskriven så länge utan att du fått redovisa vilka jobb du sökt, normalt sett ska tidrapporteringen in en gång i månaden (oavsett om du får A- kassa eller inte)

Om jag vore dig skulle jag försöka bli utskriven så snart så möjligt och inte säga något till Försäkringskassan och hoppas att de inte märker något.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sjukt system) skrev 2017-01-06 08:47:21 följande:
    För att vara inskriven på Arbetsförmedlingen så måste du söka jobb, det är märkligt att du kunnat vara inskriven så länge utan att du fått redovisa vilka jobb du sökt, normalt sett ska tidrapporteringen in en gång i månaden (oavsett om du får A- kassa eller inte)

Om jag vore dig skulle jag försöka bli utskriven så snart så möjligt och inte säga något till Försäkringskassan och hoppas att de inte märker något.
    Jag var till AF och berättade direkt så fort jag blev sjukskriven. Så hamnar man i en kategori där det står att man är sjukskriven vad jag förstod. Gjorde alltså inget mer med dem. Men sedan fick jag nu en brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara inskriven? Har inte gjort något åt det men trodde att man skulle vara sjukskriven ifrån något. Men dåså. Då kan jag andas ut. Var orolig att det skulle vara fortsatt så att om inte så droppar min SGI. Man vet ju aldrig :/
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 09:00:57 följande:

Jag var till AF och berättade direkt så fort jag blev sjukskriven. Så hamnar man i en kategori där det står att man är sjukskriven vad jag förstod. Gjorde alltså inget mer med dem. Men sedan fick jag nu en brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara inskriven? Har inte gjort något åt det men trodde att man skulle vara sjukskriven ifrån något. Men dåså. Då kan jag andas ut. Var orolig att det skulle vara fortsatt så att om inte så droppar min SGI. Man vet ju aldrig :/

Du är ju sjukskriven från något- att jobba.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sjukt system) skrev 2017-01-06 09:11:13 följande:
    Då är allt i sin ordning. Blev förvirrad när jag fick det där brevet. Men då är det inget att bry sig i förrän den dagen jag är frisk har jag förstått. Tack för svar :)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sjukt system) skrev 2017-01-06 09:11:13 följande:
    Fått reda på nu att man ska vara inskriven när man är sjukskriven för att skydda sin SGI..
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 11:51:38 följande:

Fått reda på nu att man ska vara inskriven när man är sjukskriven för att skydda sin SGI..

Det stämmer inte. Vem har du hört det av?
  • Alexi
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 11:51:38 följande:
    Nej det måste du inte. Men du kan vara. Men för att skydda sin SGI måste man vara inskriven OCH aktivt arbetssökande och det är du inte när du är sjukskriven.
  • Anonym (Orolig)
    Alexi skrev 2017-01-06 11:58:21 följande:
    Nej det måste du inte. Men du kan vara. Men för att skydda sin SGI måste man vara inskriven OCH aktivt arbetssökande och det är du inte när du är sjukskriven.
    Fått så många olika svar. Men ditt svar har jag nu fått bekräftat av en vän vars mamma som arbetar med sjukskrivna osv. Så tror jag kan andas ut nu. Pjuh
  • Anonym (Orolig)

Ni hade rätt. Ringde FK idag och nej man behöver inte vara fortsatt inskriven. Men det kan vara bekvämt den dagen det närmar sig friskförklaring så man inte missar en dag.

• Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 10:05:01 följande:

Jag jobbar på FK, med sjukpenning och sgi, sedan många år tillbaka och det finns en del missförstånd i den här tråden. Så här är det vad gäller sgi-skydd;

För den som har ett pågående ersättningsärende och blir arbetslös under pågående sjukskrivning är sgi skyddad tom det datum sjukpenningen upphör (om ett datum framåt i tiden) eller tom den dag man mottar FKs beslut om att sjukpenningen upphör. Första helgfria vardagen därefter måste man skriva in sig och aktivt söka jobb på AF (eller ta ut föräldrapenning / studera med CSN -stöd).

Det finns undantag till detta, om man haft inkomst ifrån förvärvsarbete under minst sex månader i följd omfattas sgi av tre månaders efterskydd, under denna period behöver man ej skriva in sig på AF (obs-jag talar enbart om sgi-skydd här, vet ej hur/om a-kassa kan komma att påverkas, kolla med dem!). Det är viktigt att ha med sig att dessa tre månader räknas från det att man inte längre arbetar, om man varit sjuk i mer än tre månader är skyddet alltså redan förbrukat.

Notera att inlägget avseende att man aldrig kan förlora sgi helt och hållet är inkorrekt! Ponera att du varit sjuk i fyra månader, får beslut om att du inte längre får sjukpenning och väntar några dagar efter det att du mottagit FKs beslut om att inte längre betala ut sjukpenning med att skriva in dig på AF / återgå i arbete. Din sgi kommer i detta fall att beslutas till noll kronor. Kan finnas undantag då man även som arbetslös har rätt till semester. Finns en del domar kring detta men för att inte vara (ännu mer!) långrandig lämnar jag den aspekten dithän. Återkom om det skulle vara relevant i ditt fall så förtydligar jag gärna :)

Anonym (FK också) skrev 2016-12-25 00:41:02 följande:
    Du förvirrar nog dig själv just nu. Jag arbetar med sjukpenning och sgi. När du får sjukpenning så finns det ett tak, det är 706 kronor per dag, inte 709 och man får Max ha en årsinkomst på 332 200 kronor. Allt över denna årsinkomst kommer ej att påverka din ersättning. Om du är anställd och blir sjuk så skyddas din sgi genom att du är sjuk och får sjukpenning. Den dagen du får hem beslut om att du lägre inte har rätt till sjukpenning, det är då du måste gå till af och anmäla dig första vardagen efter beslut.

Sen betalar din arbetsgivare dig lön för 7 dagar i veckan MEN du arbetar endast 5 dagar i veckan eftersom att du har såna arbetstider.

Kerubmamman skrev 2016-12-23 20:15:49 följande:

Nej, du meddelar FK att du har förändrade förhållanden. Ens sjukpenning kan förändras när man blir arbetslös. 
    Sedan går du första friska dagen till AF. 

Hej igen!

Jag ber om synpunkter ännu en gång då mitt ärende utvecklats.

För att avgöra min SGI så ska det nu tittas på mitt arbetsgivarintyg. Jag fick uppge i min ansökan min årsinkomst och jag tog min timlön * 2080, det stod att jag kunde räkna så på hemsidan. På mitt arbetsgivarintyg står det arbetstid heltid 40 timmar per vecka och timlönen i en annan ruta. Men det står även uppradat vad jag har jobbat och vad jag har varit frånvarande. Min handläggare menar på att man ska utgå ifrån vad jag har jobbat och frånvaron ska räknas bort, mina sjukdagar är inte grundande. Ska jag bli straffad för att jag varit sjuk? Min anställning var lite mer än ett halvår men tydligen kan FK räkna det som en tillfällig anställning och går därefter hur jag har jobbat. Sjuklönen från arbetsgivaren har ju baserats på en heltid?

Tacksam för svar!
  • Kerubmamman
    Anonym (hur gör man?) skrev 2017-01-16 16:58:30 följande:

Hej igen!

Jag ber om synpunkter ännu en gång då mitt ärende utvecklats.

För att avgöra min SGI så ska det nu tittas på mitt arbetsgivarintyg. Jag fick uppge i min ansökan min årsinkomst och jag tog min timlön * 2080, det stod att jag kunde räkna så på hemsidan. På mitt arbetsgivarintyg står det arbetstid heltid 40 timmar per vecka och timlönen i en annan ruta. Men det står även uppradat vad jag har jobbat och vad jag har varit frånvarande. Min handläggare menar på att man ska utgå ifrån vad jag har jobbat och frånvaron ska räknas bort, mina sjukdagar är inte grundande. Ska jag bli straffad för att jag varit sjuk? Min anställning var lite mer än ett halvår men tydligen kan FK räkna det som en tillfällig anställning och går därefter hur jag har jobbat. Sjuklönen från arbetsgivaren har ju baserats på en heltid?

Tacksam för svar!
    Jag tror det är korrekt, din tillfälliga heltidstjänst var inte sex månader. Så du har tre anställningar att basera sjukpenningen på. Hade du påbörjat ett längre vikariat så hade sjukpenningen enbart baserats på det.

Det är enormt snurrigt kring sjukpenning för personer som inte har längre vikariat. Så jag är långt ifrån säker på vad som gäller. Jag tycker det är svårt att läsa sig till i handledningen också. 

En kompis till mig blev sjukskriven när hon var timmis i hemtjänsten. Det var extrem personalbrist så hon jobbade 50-60 timmar tidvis. Det resulterade i att när hon var halvtidssjukskriven fick hon mer i sjukpenning än för de 20 timmar hon jobbade. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden försäkringskassan