försäkringskassan
Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?
Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?
Jag var alltså inskriven innan. Men kan ha blivit utskriven om jag har otur..
Ops.. blev tre inlägg nu.
Du kan jobba hälften av din normala arbetstid enligt schema om det är bättre för återfrisknandet om din handläggare godkänner det.
Jag var arbetslös innan jag blev sjukskriven och då tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har inte behövt göra något med dem alls på ett år. Men nu fick jag ett brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara med. Därför undrar jag om jag måste vara det för att ha något att vara sjukskriven ifrån. Är givetvis inte frisk och kan söka jobb. Trodde man skulle ha en relation att vara sjukskriven ifrån så att säga.
Jag var till AF och berättade direkt så fort jag blev sjukskriven. Så hamnar man i en kategori där det står att man är sjukskriven vad jag förstod. Gjorde alltså inget mer med dem. Men sedan fick jag nu en brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara inskriven? Har inte gjort något åt det men trodde att man skulle vara sjukskriven ifrån något. Men dåså. Då kan jag andas ut. Var orolig att det skulle vara fortsatt så att om inte så droppar min SGI. Man vet ju aldrig :/
Fått reda på nu att man ska vara inskriven när man är sjukskriven för att skydda sin SGI..
Ni hade rätt. Ringde FK idag och nej man behöver inte vara fortsatt inskriven. Men det kan vara bekvämt den dagen det närmar sig friskförklaring så man inte missar en dag.
Jag jobbar på FK, med sjukpenning och sgi, sedan många år tillbaka och det finns en del missförstånd i den här tråden. Så här är det vad gäller sgi-skydd;
För den som har ett pågående ersättningsärende och blir arbetslös under pågående sjukskrivning är sgi skyddad tom det datum sjukpenningen upphör (om ett datum framåt i tiden) eller tom den dag man mottar FKs beslut om att sjukpenningen upphör. Första helgfria vardagen därefter måste man skriva in sig och aktivt söka jobb på AF (eller ta ut föräldrapenning / studera med CSN -stöd).
Det finns undantag till detta, om man haft inkomst ifrån förvärvsarbete under minst sex månader i följd omfattas sgi av tre månaders efterskydd, under denna period behöver man ej skriva in sig på AF (obs-jag talar enbart om sgi-skydd här, vet ej hur/om a-kassa kan komma att påverkas, kolla med dem!). Det är viktigt att ha med sig att dessa tre månader räknas från det att man inte längre arbetar, om man varit sjuk i mer än tre månader är skyddet alltså redan förbrukat.
Notera att inlägget avseende att man aldrig kan förlora sgi helt och hållet är inkorrekt! Ponera att du varit sjuk i fyra månader, får beslut om att du inte längre får sjukpenning och väntar några dagar efter det att du mottagit FKs beslut om att inte längre betala ut sjukpenning med att skriva in dig på AF / återgå i arbete. Din sgi kommer i detta fall att beslutas till noll kronor. Kan finnas undantag då man även som arbetslös har rätt till semester. Finns en del domar kring detta men för att inte vara (ännu mer!) långrandig lämnar jag den aspekten dithän. Återkom om det skulle vara relevant i ditt fall så förtydligar jag gärna :)
Nej, du meddelar FK att du har förändrade förhållanden. Ens sjukpenning kan förändras när man blir arbetslös.
Sedan går du första friska dagen till AF.