• Solstråle0001

Er nyårsmeny?

Nu är jag trött på julmat och har börjat tänka på nyårsmat istället!

Vad står på menyn hos er?

• Svar på tråden Er nyårsmeny?
  • Domesticgoddess
    modsey skrev 2016-12-28 12:35:46 följande:

lite "svenssonaktigt" att påstå ändå, Ursäkta min kommentar men den tyder på matokunnighet och ett mått av snobbighet.

Efter många år i restaurangbranschen så  var det lite sådan fördom,  ( som det fanns mått av sanning i) att många tror att oxfilé är det finaste . Finns hur mycket annat gott kött som helst, även om jag visst tycker om en fin bit tournedos också.

Att fläskfilé anses som för enkelt visar också bara på att vi överkonsumerar kött och  är vana med att den är på tok för billig för att ha producerats på ett schysst vis.

Instämmer här, jag älskar oxfilé men förstår inte det här tänket att det måste vara just oxfilé på nyår. Tycker personligen att såväl hjortfile som anka och secreto iberico är festligare och mindre uttjatat, om man vill ha kött.

Tycker även att det var en lite obetänksam kommentar. Man får väl utgå ifrån att de som ska äta fläskfilé på nyår tycker att det är både gott och festligt, känns onödigt att ifrågasätta någon annans menyval tycker jag.
  • Drtob
    Linnea1994 skrev 2016-12-28 10:21:58 följande:

Jag ser att många har fläskfile som huvudrätt. Är det inte lite väl mycket vardag/billig helgmat för er?

Jo. Väldigt mycket vardag. Här blir med ostron, hummer och oxfilé. Och ngn härlig chokladdessert.
  • Linnea1994
    VickyHurtig skrev 2016-12-28 12:32:32 följande:
    även om vi äter fläskfilé ganska ofta finns det MASSOR av olika sätt att tillaga den på. Vi tar ngt som passar vår plånbok o som alla äter. Själv hade jag hellre önskat bakad potatis o oxfilé, med det har vi inte råd med. Fläskfilé är supergott! :)
    Så 189kr/kilot färsk eller 119kr/kilot för fryst är mycket? (Erbjudande större matkedja i Sverige denna vecka).
  • Linnea1994
    modsey skrev 2016-12-28 12:35:46 följande:
    lite "svenssonaktigt" att påstå ändå, Ursäkta min kommentar men den tyder på matokunnighet och ett mått av snobbighet.
    Efter många år i restaurangbranschen så  var det lite sådan fördom,  ( som det fanns mått av sanning i) att många tror att oxfilé är det finaste . Finns hur mycket annat gott kött som helst, även om jag visst tycker om en fin bit tournedos också.
    Att fläskfilé anses som för enkelt visar också bara på att vi överkonsumerar kött och  är vana med att den är på tok för billig för att ha producerats på ett schysst vis.
    Vad är "Svenssonaktigt"? Att säga att alla har inte råd?
    Jag har också varit i restaurang branschen unde rett par år innan jag började jobba med det jag gör, så viss kunnighet har jag nog.
  • Linnea1994
    Drtob skrev 2016-12-28 13:03:03 följande:
    Jo. Väldigt mycket vardag. Här blir med ostron, hummer och oxfilé. Och ngn härlig chokladdessert.
    Som jag skrev så har ju alla olika plånböcker...

Fläskfilé äter jag gärna som lyxig vardagsmiddag eller mindre lyxig helgmiddag. Men saken r kanske den att jag och sambon har ett stort matintresse och lagar alltid finare middagar på fredag och lördag när tid finns.
  • Drtob
    Linnea1994 skrev 2016-12-28 13:38:47 följande:

Vad är "Svenssonaktigt"? Att säga att alla har inte råd?

Jag har också varit i restaurang branschen unde rett par år innan jag började jobba med det jag gör, så viss kunnighet har jag nog.

Det finns många spännande delar av djuret att äta. Men nog tusan är fläskfilé enkel mat som dessutom inte är speciellt spännande eller smakrikt. Väljer 10 gånger av 10 en härlig (välhängd (nej inte på det sättet ;)) ekooxe framför fläskfilé :).
  • Solstråle0001
    Linnea1994 skrev 2016-12-28 13:37:01 följande:
    Så 189kr/kilot färsk eller 119kr/kilot för fryst är mycket? (Erbjudande större matkedja i Sverige denna vecka).
    Det är väl knappast svensk oxfilé? Äter hellre svensk närproducerad fläskfilé än brasiliansk oxfilé som jag tycker smakar råtta!
  • Palestrina
    Linnea1994 skrev 2016-12-28 13:37:01 följande:
    Så billig oxfilé kan aldrig vara etiskt riktig.
  • Drtob
    Solstråle0001 skrev 2016-12-28 13:50:43 följande:

Det är väl knappast svensk oxfilé? Äter hellre svensk närproducerad fläskfilé än brasiliansk oxfilé som jag tycker smakar råtta!

Håller med. Vaccumpackat kött luktar oftast riktigt illa.
  • Linnea1994
    Drtob skrev 2016-12-28 13:42:44 följande:
    Det finns många spännande delar av djuret att äta. Men nog tusan är fläskfilé enkel mat som dessutom inte är speciellt spännande eller smakrikt. Väljer 10 gånger av 10 en härlig (välhängd (nej inte på det sättet ;)) ekooxe framför fläskfilé :).
    Jag håller med dej om att det finns en massa spännande och goda saker! Men för mej är det tradition att äta oxfilé på nyår. Dessutom blir det för dyrt om vi köpte
    annat fint kött när vi har rätt många vuxna barn på nyårsmiddagen. Dessutom mindre tidskrävande då vi gör den helstekt.

Det du skriver om fläskfilé håller jag het med om! Finns det mycket tråkigare? Karrén är ju bra mycket mer spännande om man nu ska äta fläsk.
Svar på tråden Er nyårsmeny?