• Solstråle0001

Er nyårsmeny?

Nu är jag trött på julmat och har börjat tänka på nyårsmat istället!

Vad står på menyn hos er?

• Svar på tråden Er nyårsmeny?
  • Froken Lokens

Vi har en liten bjudning för dom närmaste och har beställt catering, kallskuret. Har stått i köket under jul och tänker inte göra det på nyår.

• Wiem
    Treansresa skrev 2016-12-25 18:46:43 följande:
    Men vad smart tar nog morötter o doppar i vitlök:) ja vi älskar vitlök:)
    Vitlöksglass kanske? :)
    Det fanns en restaurang i Göteborg som hette Garlic där allt, även efterrätt, innehöll vitlök.
  • Jennie med ie

Här blir det en gammal klassiker: fondue Faller alla tre familjerna i smaken.

Sen ska jag fixa en förrätt, eller snarare lite mingeltilltugg innan fonduen. Det blir hjärtformade snittar med en röra med bl a skinka och pepparrot, det blir små snittar i formen av pepparkaksgubbar typ med ost, senap och skinka, och så blir det krustader med en röra med bl a rödlök och dill. Efterrätten gör någon annan, så där har jag ingen aning.

• Coccolina

Pojkvännen har fest hemma hos sig...Vi blir ganska så många så han tänkte göra en gryta till varmrätt, och resten har har han inte bestämt ännu... Jag föreslog svamptoast till förrätt... Efterrätt lutar han åt glass av något slag.... Han siktar mer på att det skall vara relativt lätt för honom att ordna än att det skall vara tjusigt :-P 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • modsey

Liten jordärtskosoppa. Som en liten prestarter

Sedan hummer till förrätt. Plain med smör eller gratinerad.

Varmrökt troligen kalvfile med marsalsvin och Västerbottenpotatis.

Dessert...Troligen pannacotta o sen en stor frukrbricka och någon stinkande ost med päronmarmelad.

Bubbel genomgående.

Jag maken o våra yngsta barn.

• MallaL

För vår del blir det typ knytis, olika deltagare gör olika delar så det kanske inte blir en helt välkomponerad meny, men det blir säker gott ihop ändå!

Vad jag förstår blir det som följer:

Dryck: Genomgående bubbel av olika slag, äkta champagne först med små tilltugg. Det är smartast att ta det dyraste först, vid tolvslaget är det inte så noga

Förrätt: Asiatiska knyten med dipsås

Varmrätt: Hjortstek och potatiskaka

Efterrätt: Fruktkompott med mascarponegrädde

• MallaL
    modsey skrev 2016-12-26 16:39:22 följande:

Liten jordärtskosoppa. Som en liten prestarter

Sedan hummer till förrätt. Plain med smör eller gratinerad.

Varmrökt troligen kalvfile med marsalsvin och Västerbottenpotatis.

Dessert...Troligen pannacotta o sen en stor frukrbricka och någon stinkande ost med päronmarmelad.

Bubbel genomgående.

Jag maken o våra yngsta barn.

Mmmm, låter gott!
  • mliten

På nyår blir det;

Förrätt:

Potatiscreme med löjrom, gräddfil,gräslökspure med brynt smör och muskot.

Huvudrätt:

Rensadel med trattkantareller, gulbetor, smörstekt svartrot, potatiskaka med Västerbottenost samt en rödvinsås.

Efterrätt:

Kardemummakaka doppad i mörk rom, serveras med hjortron, syltade morötter och en vaniljsås.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Domesticgoddess
    mliten skrev 2016-12-26 17:54:05 följande:

På nyår blir det;

Förrätt:

Potatiscreme med löjrom, gräddfil,gräslökspure med brynt smör och muskot.

Huvudrätt:

Rensadel med trattkantareller, gulbetor, smörstekt svartrot, potatiskaka med Västerbottenost samt en rödvinsås.

Efterrätt:

Kardemummakaka doppad i mörk rom, serveras med hjortron, syltade morötter och en vaniljsås.

Låter fullständigt ljuvligt!!
  • Bradbury

Skaldjursbuffé! Vitlök och vinkokta musslor, havskräftor, flodkräftor, krabba och hummer. Gött bröd och ost och en grönsallad. Hallonsuffle till efterrätt.

Svar på tråden Er nyårsmeny?