• Solstråle0001

Er nyårsmeny?

Nu är jag trött på julmat och har börjat tänka på nyårsmat istället!

Vad står på menyn hos er?

• Svar på tråden Er nyårsmeny?
  • Loppan84
    whippo skrev 2016-12-27 18:38:14 följande:

Förrätt? Ge gärna förslag som passar till lammet.

Huvudrätt - Lammstek, potatisgratäng, grönsaker inte bestämda, funderar på typ wokade mini-morötter eller sparris.

Efterrätt - Inlagda frukter med glass. Lite lättare efter den tyngre huvudrätten.

Senare ost och kex på bordet. Vin, öl och en del drinkar samt cava.

Jag och min sambo och vi får två till sex gäster till nyår.

Till den menyn skulle jag satsat på nått från havet.

Mer klassiskt: antingen pilgrimsmusslor med jordärtskockpuré eller halv gratinerad hummer. Mer annorlunda: ceviche eller en cevicheliknande blandning av Salmalax, mango, vårlök, gurka, koriander och terryakisås.
  • Klickerträna

Har testlagat mina heta vitlöksräkor och kan nu inte vänta tills nyår då jag kan äta mer av dem

Riktigt taggad!

Ett litet problem är bara att jag ännu inte köpt kött till huvudrätten
    Tips på vart man hittar bästa fläskfilén imorgon? Icke-frusen, svensk. Annars blir det motvilligt katastrofdyr oxfilé...

• sextiotalist

Det blir bara sambon och jag. Det blir en god bit kött, vad vet jag inte. Troligen hasselbackspotatis och sallad. Det äter vi ganska tidigt. Senare blir det en laxbakelse som butiken gör. Efterrätt har jag ingen aning om. Men jag har mängder av egenplockade lösfrysta blåbär i frysen tips?

• Palestrina
    sextiotalist skrev 2016-12-30 09:13:50 följande:

Det blir bara sambon och jag. Det blir en god bit kött, vad vet jag inte. Troligen hasselbackspotatis och sallad. Det äter vi ganska tidigt. Senare blir det en laxbakelse som butiken gör. Efterrätt har jag ingen aning om. Men jag har mängder av egenplockade lösfrysta blåbär i frysen tips?

Pavlova eller glömd maräng med grädde och blåbär.
  • Palestrina
    Klickerträna skrev 2016-12-30 02:41:31 följande:

Har testlagat mina heta vitlöksräkor och kan nu inte vänta tills nyår då jag kan äta mer av dem

Riktigt taggad!

Ett litet problem är bara att jag ännu inte köpt kött till huvudrätten
    Tips på vart man hittar bästa fläskfilén imorgon? Icke-frusen, svensk. Annars blir det motvilligt katastrofdyr oxfilé...

Om du ger dig ut nu hittar du säkert oxfilé som inte behöver vara katastrofdyr, de stora ICA-butikerna (maxi eller kvantum) har gärna lockpris på sydamerikansk oxfilé till nyår. Om du kan tänka dig sydamerikanskt, det finns olika attityder till det i tråden...
  • Vuvvu

Det blir en buffé (barn och kräsna och allergiska gäster).

Potatisgratäng, kikärtsbiffar, rödbetssallad med feta, smördegspiroger med goda ostar, lins/avokado-sallad, blomkålsbollar i chilisås och nåt mer som jag inte minns nu.

Till efterrätt: glasstårta av sockerkaka och hemgjord vaniljglass toppad med varma kaneläppelskivor.

• Solstråle0001

Nu har vi äntligen bestämt oss och handlat! Men tyvärr är gästerna ev sjuka

I alla fall blir det:
    Fisksoppa med hembakad baguette
    Grillad baconlindad fläskfilé fylld med vitlök och örter, potatisgratäng och svampsås
    Riktig chokladkaka, grädde och färska bär
    Ostbricka med hemmagjort fröknäcke

• Loppan84
    Vuvvu skrev 2016-12-30 11:31:16 följande:

Det blir en buffé (barn och kräsna och allergiska gäster).

Potatisgratäng, kikärtsbiffar, rödbetssallad med feta, smördegspiroger med goda ostar, lins/avokado-sallad, blomkålsbollar i chilisås och nåt mer som jag inte minns nu.

Till efterrätt: glasstårta av sockerkaka och hemgjord vaniljglass toppad med varma kaneläppelskivor.

Kan du lägga ut receptet på piroger? Blev lite sugen på att göra det som vickning/nattamat
  • Klickerträna
    Palestrina skrev 2016-12-30 11:05:16 följande:
    Om du ger dig ut nu hittar du säkert oxfilé som inte behöver vara katastrofdyr, de stora ICA-butikerna (maxi eller kvantum) har gärna lockpris på sydamerikansk oxfilé till nyår. Om du kan tänka dig sydamerikanskt, det finns olika attityder till det i tråden...
    Det blev svensk (vakuumpackad, tyvärr) fläskfilé.
    Hade inte så lätt att åka runt så det fick bli närmsta ica. Och jag roffade åt mig de sista, lyckligt nog.
    Men det blir säkert gott! Längtar!
  • whippo
    Loppan84 skrev 2016-12-29 20:35:27 följande:
    Till den menyn skulle jag satsat på nått från havet.

Mer klassiskt: antingen pilgrimsmusslor med jordärtskockpuré eller halv gratinerad hummer. Mer annorlunda: ceviche eller en cevicheliknande blandning av Salmalax, mango, vårlök, gurka, koriander och terryakisås.
    Tack för alla tips.
    Det blir rökt lax på toast med en pepparrots röra och gräslök.

Gjorde faktiskt nu potatisgratängen. Varje gång tycker jag alltid att den är bättre dagen efter. Gjorde den med lite purjolök och en gnutta vitlök i. Blandade lite billig gratängost med Västerbotten ost.

Till lammet blir det kokt och sedan wokad sparris. Hittade inga fina färska morötter, kanske fel årstid för det.
Svar på tråden Er nyårsmeny?