• Solstråle0001

Er nyårsmeny?

Nu är jag trött på julmat och har börjat tänka på nyårsmat istället!

Vad står på menyn hos er?

• Svar på tråden Er nyårsmeny?
  • Mascaraklumpar

Vi kör på kvantums nyårsmeny i år, orkar inte stå och laga mat hela kvällen. Till förrätt blir det chevregratinerad jorärtkocksbotten med pesto och prosciutto, till varmrätt hjortinnanlår med congacsdoftande kantarellsås och örtslungade grönsaker, och till efterrätt champagnemousse med jordgubbar.

Funderar på att göra några enkla canapeer/snittar att servera med champagne innan maten också.

• lövet2

Det blir antagligen hamburgare med bröd. Ev blir det strips också. Jag tror nästan jag bestämmer mig för det.

• Bradbury
    lövet2 skrev 2016-12-26 20:59:12 följande:

Det blir antagligen hamburgare med bröd. Ev blir det strips också. Jag tror nästan jag bestämmer mig för det.

Hahahahhaha
  • modsey
    MallaL skrev 2016-12-26 17:21:01 följande:
    Mmmm, låter gott!
    jopp, fast det ska stå varmrätt och inte varmrökt Foten i munnen
    *Autostavning*
  • epikuren
    Domesticgoddess skrev 2016-12-25 21:51:30 följande:

Jag har bestämt mig för att helt rebelliskt strunta i förrätt och istället köra en massa plock till välkomstbubblet. Ganska liten bjudning (tre par + mig) och inget av paren har träffats förut så jag tänker att gående / stående mingel kan vara att föredra som isbrytare. Vad tror ni, blir det märkligt utan förrätt? I vart fall, menyn ;

Plock:

små kuber snabbgravad & sotad lax, mini toast skogens, carpaccioknyten med löjrom, creme fraiche och en gnutta rödlök + citron i, jordärtskockssoppa i snapsglas, små rundlar smörstekt brioche med foie gras och fikonkompott.

Huvudrätt:

Bakad hälleflundra med äpple,- & jordärtskockspure, syltade trattkantareller och vispat smör med forellrom

Efterrätt :

Semifreddo smsksatt med mariannekarameller med jordgubbssås

Sedan tänker jag miniburgare med rökt vitlöksmayo till nattamat.

Får jag komma???
  • Klickerträna

Jag och sambo + hans föräldrar skall avnjuta:

Helstekt fläskfilé med röd pestosås och krämig potatisgratäng gratinerad med västerbottenost. Och en klassisk grönsallad till.

Till efterrätt blir det en egenkomponerad "pavlova" i dessertglas på gammeldags vaniljglas, maränger och vispad grädde varvat med hallon och lemon curd.

Förrätten är jag inte klar över än. Kanske heta räkor och någonting mer på toast. Får nog provlaga först. Med nöje!

• Linnea1994

Samma som senaste åren!
    Förrätt: Gratinerad hummer.
    Varmrätt: Helstekt oxfilé.
    Efterrätt: ? (Bryr mej inte om var det blir).

• whippo

Förrätt? Ge gärna förslag som passar till lammet.

Huvudrätt - Lammstek, potatisgratäng, grönsaker inte bestämda, funderar på typ wokade mini-morötter eller sparris.

Efterrätt - Inlagda frukter med glass. Lite lättare efter den tyngre huvudrätten.

Senare ost och kex på bordet. Vin, öl och en del drinkar samt cava.

Jag och min sambo och vi får två till sex gäster till nyår.

• Ponine

Förätt: Chevretoast med rostad pinjenötter och honung
    Huvudrätt: nötkött i nån form beror på vad jag hittar till bra pris med potatisbakelse och rödvinssås
    Efterrätt: Hallon- och citroncheesecake

Svar på tråden Er nyårsmeny?