är narcissism i grunden en sjukdom?
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Narcissism är ett sätt att bete sig på. Det kan vara avsiktligt eller inte. Det finns något som heter narcissistisk personlighetsstörning och det går under diagnoskoden "övriga specificerade personlighetsstörningar". Personlighetsstörningar är varaktiga och kan härledas till barndomen, alltså inte sjukdomar i vanlig mening.
Människor brukar beskylla varandra för narcissism när dom blir osams.
Det är en personlighetsstörning, man kan ha det på olika nivåer...
Det är en personlighetsstörning, som är extremt svår att "bota" då det krävs mkt självinsikt
En narcissist (väljer att skriva så trots att det alltså finns olika nivåer) får enligt dom själva göra allt dom vill trots att det bryter mot regler och ibland även lagar.
Dom ska enligt sig själva komma undan med vad som helst. Om dom misshandlar någon fysiskt/psykiskt så beror det på att den som blir utsatt har gjort fel och därmed förtjänar det enligt en narcissist.
Varför vill du veta?
Har jobbat 3 år med en icke diagnostiserad narcissist, för så som han betedde sig så kan det inte vara något annat.
Det var den absolut jobbigaste perioden i mitt yrkesliv, maken till att försöka framstå som bäst, ta åt sig ära för saker jag gjort tex, vänd folk emot varandra för att gynna sig själv, snacka skit.
Vi jobbade på en verkstad och jag hade redan jobbat där några år innan han kom in, och eftersom det bara var vi två på verkstaden så är ju tanken att vi skulle arbeta ihop och hjälpas åt, det var helt omöjligt, psykisk terror att jobba med honom.
Det värsta av allt var att han medvetet gav fel information för att jag skulle uträtta mina arbetsuppgifter fel, och då var han den med längst yrkeserfarenhet, det blev några gånger som jag fick försvara mig inför chefen/arbetsledaren eftersom jag utfört mitt jobb på fel sätt, vi genomskådade det ganska snart.
Narcissism i sig är ett personlighetsdrag som vi alla, eller åtminstone de flesta av oss, har mer eller mindre av. Det anses faktiskt vara hälsosamt att ha ett visst mått av narcissism och det är inte bra att ha för lite. Den hälsosamma narcissismen ger oss en lätt rosenskimrande syn på oss själva och vår roll i världen, vilket faktiskt kan vara nödvändigt för att kunna ta för sig av livet och känna mening med tillvaron. För de flesta så är dock detta något som pågår inombords och som inte märks så mycket utåt.
De som kallas för narcissister har dock ett starkare och mera uppenbart behov av att framstå som bättre än andra, ofta genom att trycka ned andra. Hos dessa personer har narcissismen blivit ett mer dominerande personlighetsdrag. Ibland blir det så allvarligt det kan klassas som en personlighetsstörning. Jag tror inte man kan klassa denna typ av narcissism som en sjukdom. Det är mer beteende och tankesätt som av olika anledningar förstärkts till en ohälsosam nivå.
Det som är medt förvirrande för ongivningen är att narcissisten helt självklart flrväntar sig särbehandling och särskilda förmåner. Egentligen har dom en underutvecklat jag. Dom ska prata med högsta chefen överallt och dom söker ofta jobb dom inte kan eller klarar. Ofta kommer dom långt innan ngn genomskådar bluffen.
Det är ett ganskao ovanligt tillstånd, inte att förväxla med vanliga självupptagna rövhål.
Det som är medt förvirrande för ongivningen är att narcissisten helt självklart flrväntar sig särbehandling och särskilda förmåner. Egentligen har dom en underutvecklat jag. Dom ska prata med högsta chefen överallt och dom söker ofta jobb dom inte kan eller klarar. Ofta kommer dom långt innan ngn genomskådar bluffen.
Det är ett ganskao ovanligt tillstånd, inte att förväxla med vanliga självupptagna rövhål.
Det är en personlighetsstörning, ett beteende man har för att glorifiera sig själv och skjuta andra i sank. När andra är med kan personen lovorda den som de andra också lovordar men den vill höras mest, se mig, hör mig, jag är här än den faktiska berömmelsen de ger och vill vända de andra så de ser personen i fråga och inte den de berömmer! Och de är experter på detta. För att i smyg sedan ge pikar till den som fick beröm när ingen ser och då behöver det inte handla om det som personen fick beröm för utan andra saker.
Det borde iaf börja klassas som det för fan vad dem kommer undan med mycket.
Min mamma är en så det är väl det jag tycker är oerhört jobbigt som barn som misshandlas hela barndomsår utan att någon i omgivningen märker det eftersom narcicister ofta eller alltid är så jävla grymma på att förvränga verklighetsbilden.