• Anonym (TS)

är narcissism i grunden en sjukdom?

Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
    Ge gärna exempel

• Svar på tråden är narcissism i grunden en sjukdom?
  • Anonym (snackaskit)
    Jellosun skrev 2016-12-30 22:15:33 följande:

Det borde iaf börja klassas som det för fan vad dem kommer undan med mycket.

Min mamma är en så det är väl det jag tycker är oerhört jobbigt som barn som misshandlas hela barndomsår utan att någon i omgivningen märker det eftersom narcicister ofta eller alltid är så jävla grymma på att förvränga verklighetsbilden.

Dom skulle "komma undan" betydligt mer om det klassades som en sjukdom. En person som begär brott får inte strafflättnad på grund av en personlighetsstörning. Om personen är "under påverkan av sjukdom" däremot kan det vara en förmildrande omständighet.

Fängelserna är fulla med människor som kvalar för en personlighetsstörning eller två.
  • Jellosun
    Anonym (snackaskit) skrev 2016-12-30 22:25:54 följande:

Dom skulle "komma undan" betydligt mer om det klassades som en sjukdom. En person som begär brott får inte strafflättnad på grund av en personlighetsstörning. Om personen är "under påverkan av sjukdom" däremot kan det vara en förmildrande omständighet.

Fängelserna är fulla med människor som kvalar för en personlighetsstörning eller två.

Ja, det har du ju helt rätt i, tänkte inte på det på den nivån utan mer som den nivån om man råkar vara barn till en eller alla de nsrcicister som finna i våra liv men som inte är kriminella.
  • Anonym (Fattar precis)
    Jellosun skrev 2016-12-30 22:15:33 följande:
    Det borde iaf börja klassas som det för fan vad dem kommer undan med mycket.
    Min mamma är en så det är väl det jag tycker är oerhört jobbigt som barn som misshandlas hela barndomsår utan att någon i omgivningen märker det eftersom narcicister ofta eller alltid är så jävla grymma på att förvränga verklighetsbilden.
    Jag vet precis hur du menar.

"Din mamma är så himla snäll och underbar!" "Hon som är så trevlig!" "Du har tur som har en så charmig mamma!" "Hon är så cool!"

Det är i stort sett omöjligt att få någonutomstående att tro på det man säger om en narcissist om vad som försiggår inom fyra väggar. Det är inte ens någon idé att försöka förklara för själv framstår man som galen och missunsam och narcissisten ser ut som en ängel.
  • cmapa
    Anonym (Fattar precis) skrev 2016-12-30 23:10:39 följande:
    Jag vet precis hur du menar.

"Din mamma är så himla snäll och underbar!" "Hon som är så trevlig!" "Du har tur som har en så charmig mamma!" "Hon är så cool!"

Det är i stort sett omöjligt att få någonutomstående att tro på det man säger om en narcissist om vad som försiggår inom fyra väggar. Det är inte ens någon idé att försöka förklara för själv framstår man som galen och missunsam och narcissisten ser ut som en ängel.
    Så är det. Bara inte inom narcissism utan även inom borderline och när en bipolär har en bra "fas" Det syns inte utåt men inom dom fyra väggarna är det något helt annat...Bara dom absolut närmaste dom följer ens liv kan se förändringen och det gör dom flesta rätt obekväma... 
  • Anonym (snackaskit)
    cmapa skrev 2016-12-30 23:33:45 följande:
    Så är det. Bara inte inom narcissism utan även inom borderline och när en bipolär har en bra "fas" Det syns inte utåt men inom dom fyra väggarna är det något helt annat...Bara dom absolut närmaste dom följer ens liv kan se förändringen och det gör dom flesta rätt obekväma... 
    Som anhörig får man ta all skit. Det märks ju mest i "skarpt läge" när personen måste etablera långvariga relationer med någon. Det var med stor tillfredsställelse som jag såg hur mitt ex (som är borderline) få sparken från sitt jobb nyligen. I så många år fick jag försörja henne när hon sa upp sig från anställning efter anställning eftersom ALLA på ALLA arbetsplatser alltid var dumma i huvet. Lönen var alltid för dålig och arbetsuppgifterna var skit. Nu var det någon annan som upptäckte samma sak som jag såg i alla år (och som ingen trodde på). Allting är fortfarande alla andras fel, men nu får hon städa upp efter sig själv.
  • cmapa
    Anonym (snackaskit) skrev 2016-12-30 23:53:49 följande:
    Som anhörig får man ta all skit. Det märks ju mest i "skarpt läge" när personen måste etablera långvariga relationer med någon. Det var med stor tillfredsställelse som jag såg hur mitt ex (som är borderline) få sparken från sitt jobb nyligen. I så många år fick jag försörja henne när hon sa upp sig från anställning efter anställning eftersom ALLA på ALLA arbetsplatser alltid var dumma i huvet. Lönen var alltid för dålig och arbetsuppgifterna var skit. Nu var det någon annan som upptäckte samma sak som jag såg i alla år (och som ingen trodde på). Allting är fortfarande alla andras fel, men nu får hon städa upp efter sig själv.
    Ohhh...det där har jag också varit med om under mina år. Exakt det du skriver. Det är för sorgligt. MEN med åren blir dom smartare och kan manipulera även ännu bättre men jag håller med dig. Det skulle vara skönt att se mitt ex. utanför eftersom jag hela tiden fått ta alla samtal o vilka jävla idioter hon har på sin arbetsplats. Men för min del kommer det inte att hända. Jag måste ta avstånd idag för att rehabiliteras. Dr. orders. 
  • Anonym (Undrar)

Jag har länge undrat hur det fungerar med narcissism... Kan man ha olika grader av det?

Jag tycker att min mamma har så många egenskaper som passar in. Och när jag läste en lista om hur man blir som vuxen efter att ha växt upp med en narcissistisk mamma så var det som att läsa om mig själv...

Samtidigt så har jag läst andras berättelser om sin uppväxt och då låter min mamma som rena ängeln...

Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?

• Anonym (Liknande signaler)

Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?

• cmapa
    Anonym (Liknande signaler) skrev 2016-12-31 09:11:29 följande:

Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?

Beklagar, verkligen Gråter

Bipolära har skov, perioder där vad som helst kan hända. Terapi & medicinering är ett måste för att vardagen skall kunna fungera. I skoven kan mer eller mindre narcissistiska inslag finnas. 

• Jellosun
    cmapa skrev 2016-12-30 23:33:45 följande:

Exakt! Ett hemskt sätt att växa upp, man förintas som person och förstår inte heller varför, vems fel det är.

Jag har brutit kontakten med min mamma för över ett år sen. Nu har hon istället dragit på sig offerkoftan och Jag är den som inte kan släppa min barndom och straffar henne genom att inte låta henne träffa sitt barnbarn ..

det finns Ingen chans att vinna med dessa människor, det är bara något man måste finna sätt att leva med.

Jag har fått gå till mina principer och hålla jävligt hårt oå dem bara för att överleva.

Men det är en sjukt dryg lott att dra!
Svar på tråden är narcissism i grunden en sjukdom?