är narcissism i grunden en sjukdom?
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Det borde iaf börja klassas som det för fan vad dem kommer undan med mycket.
Min mamma är en så det är väl det jag tycker är oerhört jobbigt som barn som misshandlas hela barndomsår utan att någon i omgivningen märker det eftersom narcicister ofta eller alltid är så jävla grymma på att förvränga verklighetsbilden.
Dom skulle "komma undan" betydligt mer om det klassades som en sjukdom. En person som begär brott får inte strafflättnad på grund av en personlighetsstörning. Om personen är "under påverkan av sjukdom" däremot kan det vara en förmildrande omständighet.
Fängelserna är fulla med människor som kvalar för en personlighetsstörning eller två.
Jag har länge undrat hur det fungerar med narcissism... Kan man ha olika grader av det?
Jag tycker att min mamma har så många egenskaper som passar in. Och när jag läste en lista om hur man blir som vuxen efter att ha växt upp med en narcissistisk mamma så var det som att läsa om mig själv...
Samtidigt så har jag läst andras berättelser om sin uppväxt och då låter min mamma som rena ängeln...
Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?
Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?
Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?
Beklagar, verkligen
Bipolära har skov, perioder där vad som helst kan hända. Terapi & medicinering är ett måste för att vardagen skall kunna fungera. I skoven kan mer eller mindre narcissistiska inslag finnas.
Så är det. Bara inte inom narcissism utan även inom borderline och när en bipolär har en bra "fas" Det syns inte utåt men inom dom fyra väggarna är det något helt annat...Bara dom absolut närmaste dom följer ens liv kan se förändringen och det gör dom flesta rätt obekväma...