• Anonym (TS)

är narcissism i grunden en sjukdom?

Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
    Ge gärna exempel

• Svar på tråden är narcissism i grunden en sjukdom?
  • Anonym (snackaskit)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-31 08:50:55 följande:

Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?

Det är lite vanskligt att prata om det som något sorts tillstånd. Det finns narcissistiska beteenden, men kriterierna för personlighetsstörning uppfyller man först när livet börjat gå åt helvete på grund av ens beteende. Till exempel när inte kan behålla partner eller anställning. Kriterierna för att de facto bli klassificerad som narcissist är att man har avsevärda problem i livet på grund av sitt beteende.

Det finns en väldig massa människor som helt enkelt bara är svåra att ha att göra med och som alltid vill sätta sig själva i centrum, men dom är inte narcissister.
  • Anonym (Fia)

Jag skulle nog säga att de flesta personlighetsstörningar, om inte alla, utgör extremändarna av ett normalt spektrum. De allra flesta av oss är narcissistiska i någon grad, vissa lite mer och andra lite mindre, och sen finns det några enstaka som är det i sådan utsträckning att det blir ett stort problem både för dem själva och för omgivningen. Det innebär inte att de är sjuka, utan de är bara "onormala" jämfört med resten av oss.

• cmapa
    Jellosun skrev 2016-12-31 12:10:32 följande:
    Exakt! Ett hemskt sätt att växa upp, man förintas som person och förstår inte heller varför, vems fel det är.

Jag har brutit kontakten med min mamma för över ett år sen. Nu har hon istället dragit på sig offerkoftan och Jag är den som inte kan släppa min barndom och straffar henne genom att inte låta henne träffa sitt barnbarn ..

det finns Ingen chans att vinna med dessa människor, det är bara något man måste finna sätt att leva med.

Jag har fått gå till mina principer och hålla jävligt hårt oå dem bara för att överleva.

Men det är en sjukt dryg lott att dra!
    Det är sant. Du kan aldrig vinna. Du kan bara gå din egen väg och undvika. Jag har en bekant som levt i en relation med en och det slutade inte lyckligt. Den anhörig lämnades med en trasig själ. Där tar det flera år att hämta sig ifrån. Du däremot "lever" ju med detta hela tiden. Jag hoppas du får samtalsstöd?
  • misil

Problemet när man har sådana vänner är att dom alltid kräver hjälp och stöttning när dom har svårigheter,medans när man själv har det jobbigt så får man ingen hjälp eftersom dom tycker att ens svårigheter är petitesser mot deras egna mycket värre och ständiga problem,dvs hjälp och stöttning är alltid en enkelriktad gata som till slut dränerar en själv.

• cmapa
    misil skrev 2016-12-31 19:05:00 följande:

Problemet när man har sådana vänner är att dom alltid kräver hjälp och stöttning när dom har svårigheter,medans när man själv har det jobbigt så får man ingen hjälp eftersom dom tycker att ens svårigheter är petitesser mot deras egna mycket värre och ständiga problem,dvs hjälp och stöttning är alltid en enkelriktad gata som till slut dränerar en själv.

Tråkigt att höra. Jag har vänner där det alltid är åt båda hållen. I olika situationer blir det klart den som behöver det mest men normalt blir det jämnt fördelat. 
  • Fobiker
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-31 08:50:55 följande:

Jag har länge undrat hur det fungerar med narcissism... Kan man ha olika grader av det?

Jag tycker att min mamma har så många egenskaper som passar in. Och när jag läste en lista om hur man blir som vuxen efter att ha växt upp med en narcissistisk mamma så var det som att läsa om mig själv...

Samtidigt så har jag läst andras berättelser om sin uppväxt och då låter min mamma som rena ängeln...

Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?

Ja, man kan ha olika grader av det. Som jag skrev i mitt förra svar så är narcissism ett personlighetsdrag som vi alla har mer eller mindre av. Alla beter sig lite lätt narcissistiskt emellanåt, fast oftast på ett ganska harmlöst sätt. Men man brukar inte kalla någon för narcissist förrän det har blivit ett dominerande drag hos personen. Och såvitt jag förstår så kan man dessutom vara rätt rejält narcissistisk utan att "kvalificera sig" för en personlighetsstörning.

Narcissistiska drag kan ofta hjälpa personer att bli framgångsrika, så länge dragen inte blir alltför extrema och börjar bli ett hinder istället. Dessa personer kan dock vara svåra att ha att göra med för de som lever nära. Sedan finns det också personer som i grunden är narcissistiska, men som inte vågar visa det så mycket utåt, utan kanske bara i hemmet.

Så visst kan din mamma ha varit en slags narcissist, även om hon kanske inte var av den allra värsta sorten. Och det är fullt möjligt att det kan ha påverkat dig.
  • Anonym (Fog)

Läs denna ni som känner er träffade! Hjälpte mig som fan att iaf om något få perspektiv på en hel del!

• Fobiker
    Anonym (Liknande signaler) skrev 2016-12-31 09:11:29 följande:

Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?

När bipolära hamnar i sina maniska skov så kan de bete sig så enormt narcissistiskt att man baxnar, så det är inte konstigt att du gjorde den kopplingen. Men det är deras hjärna som skenar iväg utan att de har riktigt kontroll över det själva. En del blir t.o.m. psykotiska.

Skillnaden är att "riktiga" narcissister är genomgående narcissistiska i året runt så att säga, medan bipolära oftast är narcissistiska bara i sina maniska skov.
  • Anonym (snackaskit)

Många har narcissistiska. Det behöver inte innebära att man är en egoistisk skitstövel. Det kan innebära att man ställer för *låga* krav i ett förhållande. En narcissistisk person kan stå ut med att bli behandlad illa så långa hen får sin dos av beundran och villkorslös lojalitet. Det sägs att de enda som orkar med borderline-personer är personer med narcissistiska drag. 

• cmapa
    Fobiker skrev 2017-01-01 14:33:45 följande:
    När bipolära hamnar i sina maniska skov så kan de bete sig så enormt narcissistiskt att man baxnar, så det är inte konstigt att du gjorde den kopplingen. Men det är deras hjärna som skenar iväg utan att de har riktigt kontroll över det själva. En del blir t.o.m. psykotiska.

Skillnaden är att "riktiga" narcissister är genomgående narcissistiska i året runt så att säga, medan bipolära oftast är narcissistiska bara i sina maniska skov.
    Ohhh. Sant och det är inte roligt. Utan terapi går det knappt att komma tillbaka. Det blir ofta kognitiva funktionsnedsättningar också. Jag vet Rynkar på näsan Du verkar påläst eller har egen erfarenhet!
Svar på tråden är narcissism i grunden en sjukdom?