är narcissism i grunden en sjukdom?
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Startar tråden för att få perspektiv på narcissism! Berätta gärna om de erfarenheter ni har av detta och dessa människor.
Ge gärna exempel
Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?
Jag skulle nog säga att de flesta personlighetsstörningar, om inte alla, utgör extremändarna av ett normalt spektrum. De allra flesta av oss är narcissistiska i någon grad, vissa lite mer och andra lite mindre, och sen finns det några enstaka som är det i sådan utsträckning att det blir ett stort problem både för dem själva och för omgivningen. Det innebär inte att de är sjuka, utan de är bara "onormala" jämfört med resten av oss.
Problemet när man har sådana vänner är att dom alltid kräver hjälp och stöttning när dom har svårigheter,medans när man själv har det jobbigt så får man ingen hjälp eftersom dom tycker att ens svårigheter är petitesser mot deras egna mycket värre och ständiga problem,dvs hjälp och stöttning är alltid en enkelriktad gata som till slut dränerar en själv.
Problemet när man har sådana vänner är att dom alltid kräver hjälp och stöttning när dom har svårigheter,medans när man själv har det jobbigt så får man ingen hjälp eftersom dom tycker att ens svårigheter är petitesser mot deras egna mycket värre och ständiga problem,dvs hjälp och stöttning är alltid en enkelriktad gata som till slut dränerar en själv.
Jag har länge undrat hur det fungerar med narcissism... Kan man ha olika grader av det?
Jag tycker att min mamma har så många egenskaper som passar in. Och när jag läste en lista om hur man blir som vuxen efter att ha växt upp med en narcissistisk mamma så var det som att läsa om mig själv...
Samtidigt så har jag läst andras berättelser om sin uppväxt och då låter min mamma som rena ängeln...
Så ni som verkar ha lite mer erfarenhet av narcissism, har man olika grader? Är vissa mer fungerande än andra?
Läs denna ni som känner er träffade! Hjälpte mig som fan att iaf om något få perspektiv på en hel del!
Jag var gift i mer än ett dussin år med en som jag trodde(tyst för mig själv) var narcisstisk efter att ha kollat tecken på internet. Det slutade med att hon avskärmade mig från de flesta och efter flera år av en inte så bra vardag blev det otrohet och skilsmässa. Hon hittade ett nytt offer i en flykting så jag får bygga upp ett nytt liv. Barnet bor hos mig så det är roligt ändå. Efter ett besök på psyket fick hon diagnosen bipolär. Kan det vara så att det är nära besläktat?
Många har narcissistiska. Det behöver inte innebära att man är en egoistisk skitstövel. Det kan innebära att man ställer för *låga* krav i ett förhållande. En narcissistisk person kan stå ut med att bli behandlad illa så långa hen får sin dos av beundran och villkorslös lojalitet. Det sägs att de enda som orkar med borderline-personer är personer med narcissistiska drag.