• Loftgång

"inga klappar till de vuxna!!"

Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!

Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".

För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!

Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.

• Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"
  • John22

Vi ger inga klappar till vuxna, men inte för att det bara är barn som förtjänar klappar, utan för att det endast är de som uppskattar dem. Vi vuxna vet bäst själva vad vi vill ha och köper det själva ? bättre det än att slösa pengar på saker mottagaren kanske inte vill ha. Vi kör lottning så att alla köper en mindre julklapp till en annan person.

Julklappar till ungarna får dock givetvis inte gå över styr, och skulle min son inte visa tacksamhet och klaga över att han inte fått vad han ville eller inte fått tillräckligt med julklappar, skulle jag ta ifrån honom de klappar han fått. Detta har lyckligtvis bara skett en gång, varpå han lärde sig värdet av att vara tacksam för vad man har och att han inte på något sätt är berättigad att få julklappar.

• Anonym (q)

Vi har minskat i takt med att alla barn blivit äldre. Vi har stor familj och när barnen var yngre bestämde vi en summa som alla gav barnen för, dvs ETT paket från varje familj till varje barn (jag köpte till mina syskonbarn och mina syskon köpte till mina barn) Mormor och morfar gav för mer och fler paket men de fick hållas. Vi vuxna gav inget till varann utom om man spontant tex kom på att man ville ge något till alla, tex ett år la jag in marinerade vitlöksklyftor och en annan gång gjorde jag egen färskost. 

På den andra sidan släkten  körde vi paketbyte mellan de vuxna, dvs man köpte ett paket för en viss summa och sen drog man ett paket ur säcken. Ibland bestämde vi vem man skulle köpa till och ibland körde vi tjej och killpaket (det var den varianten som fungerade bäst) 

I år har jag bara gett en julklapp till mina föräldrar och sedan till mina egna barn + bonusbarnen. Min sambo och jag bestämde att inte ge varann nåt utan vi lägger pengar på renovering av huset. 

Med tanke på de berg av paket som var när barnen var små är jag glad över att utvecklingen gått åt andra hållet och att tonåringarna faktiskt håller med om att de inte behöver få så himla mycket. 

Så long story, men som kommentar till TS: nej man behöver inte ge paket till de vuxna bara för att det ska "matcha" högarna som era barn får! Minska istället på högarna barnen får, de förstår ändå inte riktigt att greppa så här många saker på en gång.
    För våra barn har det varit så att man firat på tre olika ställen vilket gjort att de fått lagom mycket paket på varje ställe (inte på samma dag) vilket var mycket bättre än att de skulle fått allt i en jättehög på julafton. De hann överblicka bättre och faktiskt uppskatta och hinna leka med sakerna de fick när det var utspritt. 

• Anonym (J)
    Anonym (JGJJG) skrev 2016-12-31 02:13:39 följande:

Nej, julen är inte barnens högtid.

Om du tror det så firar du av fel anledning.

Jag skulle inte ens ha firat jul om det inte vore för barnens skull. Varför firar du jul då? Jesus?
  • Froken Lokens
    Anonym (JGJJG) skrev 2016-12-31 02:13:39 följande:

Nej, julen är inte barnens högtid.

Om du tror det så firar du av fel anledning.

Så du firar enbart jul för att det är Jesus födelse?
  • Anonym (123)

Vi köper bara till barnen och det är alla nöjda med. Nu innebär det 0 klappar då alla är vuxna. Fruktansvärt skönt

• Anonym (JGJJG)
    Anonym (J) skrev 2016-12-31 11:26:41 följande:
    Jag skulle inte ens ha firat jul om det inte vore för barnens skull. Varför firar du jul då? Jesus?
    Froken Lokens skrev 2016-12-31 11:31:28 följande:

Julen är alla eller ingens högtid. Om ni struntar i anledningen till julfirandet, vad är det då ni "firar"? Köphysteriet?

För mig innebär jul att gå på julotta för det första, det är så vi inleder julfirandet. Presenter, så kallade klappar, ger vi en per person och barn. (Eller om det handlar om något lite mer dyrbart så blir det färre.) Inte för att det är deras högtid utan för att alla andra ungar dränks i  paket och vi vill inte att våra ska stå utan. Fast vi tycker inte om det alls.

Enligt mig så firar man Jesu födelse eller inte alls, det ni kallar "julfirande" skulle ni lika gärna kunna "fira" precis när som helst på året. Vad är det ni firar?
  • Froken Lokens
    Anonym (JGJJG) skrev 2016-12-31 11:50:43 följande:

Julen är alla eller ingens högtid. Om ni struntar i anledningen till julfirandet, vad är det då ni "firar"? Köphysteriet?

För mig innebär jul att gå på julotta för det första, det är så vi inleder julfirandet. Presenter, så kallade klappar, ger vi en per person och barn. (Eller om det handlar om något lite mer dyrbart så blir det färre.) Inte för att det är deras högtid utan för att alla andra ungar dränks i  paket och vi vill inte att våra ska stå utan. Fast vi tycker inte om det alls.

Enligt mig så firar man Jesu födelse eller inte alls, det ni kallar "julfirande" skulle ni lika gärna kunna "fira" precis när som helst på året. Vad är det ni firar?

"Färre" än ett paket blir inget paket, så hur kan det bli färre?
  • sextiotalist
    Froken Lokens skrev 2016-12-31 11:31:28 följande:
    Vi är inte religiösa, men vi firar det som en familjehelg, där alla ska ha det trevligt. Eftersom det inte finns några barn (alla är myndiga) så firar som vuxna. Så här får alla julklappar oavsett ålder. Den yngre generationen får mer hushållssaker och sådant, den äldre får en bok, lyxiga delikatesser eller något personligt (min mamma fick örhängen).
    Lotter är det ingen som ger bort.

Själv fick jag bl.a jättefina kökshanddukar i retrostil,
  • Anonym (JGJJG)
    Froken Lokens skrev 2016-12-31 12:16:39 följande:
    "Färre" än ett paket blir inget paket, så hur kan det bli färre?
    Jag skrev "en per person och barn", är vi fyra vuxna så får således varje barn fyra paket. Så är det något dyrare så lägger fyra personer ihop och barnet får ett paket.
Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"