• Loftgång

"inga klappar till de vuxna!!"

Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!

Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".

För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!

Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.

• Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"
  • lövet2

Vi ger julklappar åt alla som är här. Jag ger alltså åt mina föräldrar och min lillebror, men inte åt storebror som firar själv med sin familj. Men visst blir det skillnad - jag gav 8 julklappar åt min dotter och 1 julklapp åt min bror!

• Silkworm

Min släkt är väldigt stor, vissa har barn och andra inte. Alla har olika stora familjer, och alla har det olika ekonomiskt ställt, så för att undvika jämförelser i julfirandet så har vi har bestämt att vi inte byter julklappar mellan familjerna, utan det får familjerna göra innan eller efter vi träffas allihopa på julafton.

Vill man ge något till sin mamma, syster eller mormor (etc) så gör man det utanför det gemensamma julfirandet. Det är ohållbart att ge klappar till 10 barn + 14 vuxna varje jul. 

• Grande Rock

Jag är toknöjd över att vi inte byter juklappar mellan vuxna i min familj. Skulle sådana dumheter komma på tal lär jag sluta fira jul hemma.
    Jag har inget intresse av en massa prylar jag inte behöver. De grejor jag behöver har jag redan.

Att tro är att inte veta
  • Anonym (Nja)

När vi firar med min familj så köper jag till alla, men då handlar det om 2 vuxna och 2 barn. När vi firar med barnens pappa så köper vi enbart till barnen. Då har vi ändå 6 barn att köpa till. Skulle vi köpt till alla vuxna med så hade det vart 10-12 pers till att köpa till. Hade jag aldrig haft råd med.

• Jill 79

Håller helt med. Jag kan förstå om man inte köper något till oss föräldrar när man lägger så mycket på våra barns klappar. Men barnen vill ju också se oss vuxna få och öppna paket. Därför köper jag och min sambo till varandra och min moster, faster och pappa som köper massor till barnen köper jag flera, bra genomtänkta paket till. Det är ju trist när barnen öppnar drivor och om vi då inte skulle få något. Dresutpm tycker mina barn om att vara med när vi handlar till släktingarna. Det var dessutom min underbara sjuåring som talade om för min sambo vilken bok jag önskade mig i julklapp. Har ingen aning om hur han lyckades snappa upp det. Men att ge är ju det bästa på julen och det borde ju barnen också få ta del av.

• elyse

Vi öppnar julklappar i vår egna lilla familj (mamma-pappa-barn) på förmiddagen. Då blir det presenter från oss föräldrar och från mormor som inte har möjlighet att fira med oss. På eftermiddagen öppnas paket från kusinerna och farmor och farfar. Alla öppnar samtidigt. Hoppas att det ska bidra till att inte räkna antal paket in absurdum.

• Anonym (JGJJG)
    Anonym (J) skrev 2016-12-30 22:13:25 följande:

Jag skulle aldrig fira med en familj om man skulle behöva köpa julklappar åt de vuxna också. Det skulle bli så dyrt att man skulle behöva spara hela året för det. typ.

Jag har fyra syskon, alla har en partner. Plus mina två föräldrar och en av deras nya partner. Alltså 11 vuxna där. I sambons familj blir det 8 vuxna plus 5 barn. skulle man köpa en julklapp för 100:- var så blir det 2400:-. men 100:- är för litet så då skulle man få skämmas ihjäl när man får sin 300:- klapp av svägerskan.. Så man skulle behöva spendera över 7k på julklappar, plus lite till för ens egna barn måste ju också få julklappar. Vd är det för ide att byta pengar med varandra när man hellre kan köpa det man själv vill ha åt sig själv?

Och ja, barnen ska stå i centrum för det är barnens högtid. Sen får väl barnens föräldrar faktiskt se till så att släktingarna inte köper hundra julklappar var åt barnen. Och även fostra ens barn att vara tacksamma för det de får..

Nej, julen är inte barnens högtid.
    Om du tror det så firar du av fel anledning.
  • Anonym (W)

Vi "barn" är alla mellan 22-30, förutom en sladdis kusin som är 6 och här har familjen fortsatt som när vi var yngre. Något paket var till övrig släkt , 6 åringen får ett gäng och sen bomba varandra i familjen med julklappar. Speciellt mamma köper fortfarande till oss som om vi var barn.

Man behöver inte sluta bara för att man är vuxen

• Tom Araya
    Loftgång skrev 2016-12-30 21:57:02 följande:

Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!

Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".

För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!

Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.

Vi gör också så att vuxna inte köper julklappar till varandra i vår familj. Men det är ju inte för barnens skull utan för vår egen. Skulle någon göra ett undantag, exempelvis för sin egen partner så är det inget som döljs för barnen, det ser jag verkligen ingen mening i.
  • EnGladPingvin

I år firade vi bara med vuxna och skippade julklappar helt. Så skönt!

Jag håller dock med dig TS om att det sänder ut fel signaler till barnen när bara de får. Sen tycker jag det många gånger går överstyr med berg av julklappar och att paket slits upp. När vi hade julklappar i vår familj delades först alla julklappar ut, sen satt vi i ring och gick runt och öppnade en julklapp i taget. Dvs alla tittade på när man öppnade, kommenterade , tackade och sen gick turen till nästa. Det gällde även barnen och var lugnt och trevligt. Det fanns tid att visa uppskattning.

Min bror har barn och de gör så att de vuxna ger inte till varandra men barnen ger julklappar till de vuxna, just för att de även ska få lära sig ge. Inte bara få. Sen har de begränsat julklapparna och sett till att släktingar går ihop. Just för att det inte ska handla om mängden julklappar. Hade vi haft barn hade vi nog gjort något liknande.

Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"