• Loftgång

"inga klappar till de vuxna!!"

Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!

Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".

För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!

Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.

• Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"
  • Carambolan

Men det gör man ju som man vill. I min släkt har vi alltid haft det så där som du beskriver, barn som river och sliter i sina berg och vuxna som på sin höjd får en After Eight eller Trisslott.

I sambons släkt får alla paket från alla. De vuxna får alltså lika många som barnen. Och vid paketöppningen delas och öppnas ETT paket i taget medan alla andra tittar på.

• UnderbaraLillaÄlskadeJag

I min släkt firade man inte varandrasde vuxnas födelsedagar för det skulle bli ett evigt flängande utan man firar bara barnen sedan till jul så får man och ger julklappar och då är det som en julklapp/födelsedagspresent så alla får något på jul av alla.

• Anonym (J)

Jag skulle aldrig fira med en familj om man skulle behöva köpa julklappar åt de vuxna också. Det skulle bli så dyrt att man skulle behöva spara hela året för det. typ.

Jag har fyra syskon, alla har en partner. Plus mina två föräldrar och en av deras nya partner. Alltså 11 vuxna där. I sambons familj blir det 8 vuxna plus 5 barn. skulle man köpa en julklapp för 100:- var så blir det 2400:-. men 100:- är för litet så då skulle man få skämmas ihjäl när man får sin 300:- klapp av svägerskan.. Så man skulle behöva spendera över 7k på julklappar, plus lite till för ens egna barn måste ju också få julklappar. Vd är det för ide att byta pengar med varandra när man hellre kan köpa det man själv vill ha åt sig själv?

Och ja, barnen ska stå i centrum för det är barnens högtid. Sen får väl barnens föräldrar faktiskt se till så att släktingarna inte köper hundra julklappar var åt barnen. Och även fostra ens barn att vara tacksamma för det de får..

• sextiotalist
    Carambolan skrev 2016-12-30 22:00:27 följande:

Men det gör man ju som man vill. I min släkt har vi alltid haft det så där som du beskriver, barn som river och sliter i sina berg och vuxna som på sin höjd får en After Eight eller Trisslott.

I sambons släkt får alla paket från alla. De vuxna får alltså lika många som barnen. Och vid paketöppningen delas och öppnas ETT paket i taget medan alla andra tittar på.

Haha vi är värre, vi har dessutom rim som ska läsas upp innan paketet öppnas. Och självklart öppnas ett paket i taget, så har det varit även när barnen var riktigt små. Men det är inga berg av paket, det har varit max 10 paket var till barnen och 4-5 till oss vuxna.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-12-30 22:53:54 följande:
    Haha vi är värre, vi har dessutom rim som ska läsas upp innan paketet öppnas. Och självklart öppnas ett paket i taget, så har det varit även när barnen var riktigt små. Men det är inga berg av paket, det har varit max 10 paket var till barnen och 4-5 till oss vuxna.
    I år tog julkappsutdelningen drygt två timmar, då var den yngsta 18 och den äldsta 83, alla fick klappar
  • Scoops

Jag och min familj har en "julklappspakt". Som innebär att vi lägger allas namn i en burk och drar varsitt namn dimman köper julklapp till. Så alla vuxna får en julklapp vid utdelningen ändå. Barnen är inte med i pakten..

• sextiotalist
    Scoops skrev 2016-12-30 22:57:13 följande:

Jag och min familj har en "julklappspakt". Som innebär att vi lägger allas namn i en burk och drar varsitt namn dimman köper julklapp till. Så alla vuxna får en julklapp vid utdelningen ändå. Barnen är inte med i pakten..

Fy så tråkigt, då hade jag hellre hoppat över julklappar. För mig är det roligaste med att handla julklappar att hitta det där personliga som visar att man verkligen tänker på den man ger till och rimmet, sóm också ska vara personligt,
  • Alexi

Jag tycker om att även vi vuxna får paket, inte bara barnen. Jag köper till min man och mina föräldrar och får av dem. Däremot inte med mina syskon.

• Anonym (Grinchen)

Hade mina ungar skrikit och rivit på det sättet hade de inte fått några klappar alls! I vår familj får alla klappar men så är vi rätt liten familj också.

• AnkiC
    sextiotalist skrev 2016-12-30 23:00:59 följande:
    Fy så tråkigt, då hade jag hellre hoppat över julklappar. För mig är det roligaste med att handla julklappar att hitta det där personliga som visar att man verkligen tänker på den man ger till och rimmet, sóm också ska vara personligt,
    Fast man vet ju till vem man köper till. Tycker det är en rolig ide.
Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"