• Loftgång

"inga klappar till de vuxna!!"

Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!

Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".

För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!

Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.

• Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"
  • Froken Lokens
    sextiotalist skrev 2016-12-31 12:48:20 följande:

Vi är inte religiösa, men vi firar det som en familjehelg, där alla ska ha det trevligt. Eftersom det inte finns några barn (alla är myndiga) så firar som vuxna. Så här får alla julklappar oavsett ålder. Den yngre generationen får mer hushållssaker och sådant, den äldre får en bok, lyxiga delikatesser eller något personligt (min mamma fick örhängen).

Lotter är det ingen som ger bort.

Själv fick jag bl.a jättefina kökshanddukar i retrostil,

Frågan var ställd i "du-form" och var inte riktad till dig. Men Grattis.
  • Froken Lokens
    Anonym (JGJJG) skrev 2016-12-31 11:50:43 följande:

Julen är alla eller ingens högtid. Om ni struntar i anledningen till julfirandet, vad är det då ni "firar"? Köphysteriet?

För mig innebär jul att gå på julotta för det första, det är så vi inleder julfirandet. Presenter, så kallade klappar, ger vi en per person och barn. (Eller om det handlar om något lite mer dyrbart så blir det färre.) Inte för att det är deras högtid utan för att alla andra ungar dränks i  paket och vi vill inte att våra ska stå utan. Fast vi tycker inte om det alls.

Enligt mig så firar man Jesu födelse eller inte alls, det ni kallar "julfirande" skulle ni lika gärna kunna "fira" precis när som helst på året. Vad är det ni firar?

Var har jag skrivit hur jag definierar julfirande eller varför jag firar jul?
  • Petter och jag

Jag håller med dig, ts. Jag har firat jular där "vi bara ger julklappar till barnen", vilket har resulterat i att det blir väldigt dyrt för oss utan barn - och barnen har inte ens uppskattat julklapparna. Och hur skulle de kunna göra det, när de får ca 30 julklappar var? Numera firar jag barnfria jular - det är mycket trevligare.

• MallaL
    Froken Lokens skrev 2016-12-31 11:31:28 följande:

Så du firar enbart jul för att det är Jesus födelse?

Vår familj firar jul för att det är tradition och midvinterhögtid som fanns långt innan kristendomen (och Jesus föddes inte alls på vintern).

Julen är extra kul för barnen, men härlig för oss vuxna med, tid att ungås och äta gott.

Vi har julklappar bara till de närmaste vuxna, partner och nästanvuxna barn. Inga julklappar varken till eller från andra vuxna såsom syskon, föräldrar, svärföräldrar, det har vi bestämt gemensamt och alla är nöjda med det.
  • rox

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en jul utan julklappar till alla, barn som vuxna. Julen är inte bara "barnens högtid", den är lika mycket till för oss vuxna då vi gärna ses och äter gott tillsammans. Jag älskar att köpa julklappar men bara sånt som folk behöver och vill ha. Vi har gjort det enkelt för oss och köper vuxen-julklapparna per par, man får önska sig några grejer och troligtvis får man något av det. Väldigt bra då alla får sånt man faktiskt vill ha. Julklappslotteri/spel är det värsta jag vet, köpa något bara för att och hoppas personen som får det blir glad och faktiskt behöver det, niet den chansen är rätt liten...

Alla kusinbarnen får olika antal julklappar, dem är dock rätt små allihopa <6år så inget gnäll än så länge om att någon fick mer än den andra. Men mina barn får helt enkelt lära sig leva med olika antal julklappar i framtiden också.

• Hen

Det drog fram det sämsta hos barnen i din släkt ja. Har aldrig sett barn bete sig så¨.

Men ok, ett sätt att få julafton att handla om dig är ju att köpa en spektakulär julklapp till dig själv. Blinkande underkläder? 

Eller så kan ju båda du och barnen inse att julen handlar om att ge och göra något finare av julen än egoismen du beskriver.

• elmadumle

Vi slutade för många år sedan att ge julklappar till oss vuxna, dock får våra barn fortfarande fast de är vuxna, 15, 22 och 24, det lilla barnbarnet får också förstås. 

• Aniiee

Det var en kort period i livet då jag inte gav julklappar till något (eftersom jag bodde hiskeligt långt bort....) och det var ta mig tusan de tråkigaste jularna EVER. Bodde dessutom aningens närmare ekvatorn, så när Stockholm hade en av sina bästa vintrar på länge (och inte haft bättre sedan dess) och jag hade 15-20+ och snö var lika troligt som enhörningar på kafferep så var deppen total.....

Nä, julklappar ska det vara. Minst en hög var. Det ska gärna klappas också, på morgonen.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Jennie med ie

Det är väl OK om man är överens om att inte ge julklappar till/mellan vuxna, inga problem, och det utesluter inte att man ser till att barnen får "lagom" och uppskattar det de får. Men, det finns liksom inget allena rådande rätt och fel så när man som i TS fall vill och uppskattar att ge till / få av sin partner så blir det såklart lätt skumma känslor om då övriga tycker att de ska smyga med det.

I vår familj ger paren varandra sinsemellan, men inte till varandra så att säga. Så jag t ex ger till min man men inte syster/svåger och mamma/pappa. (Däremot har vi de senaste åren spelat julklappsspel, även det nåt som bara är kul om alla tycker om det). 

• Tow2Mater
    Anonym (JGJJG) skrev 2016-12-31 12:53:48 följande:
    Jag skrev "en per person och barn", är vi fyra vuxna så får således varje barn fyra paket. Så är det något dyrare så lägger fyra personer ihop och barnet får ett paket.
    Det är ju iallafall en klapp mer än vad Jesus fick. Och alla hans tre klappar var bra mycket dyrare.
Svar på tråden "inga klappar till de vuxna!!"