Anonym (Undrar) skrev 2017-01-18 06:18:49 följande:
Tack för att du berättar. Förlåt om jag fortsätter ställa frågor, men jag vill så på något sätt hitta var gränsen går. Det är så svårt att veta når ens eget beteende är helt normalt, typ alla föräldrar är trötta och på dåligt humör ibland. Men när blir det allvarligt?
Hur menar du att hon inte tog hand om dig? Blev du bortlämnad? Eller blev du misskött i hemmet? Hur allvarligt var det?
Jag är själv lite deprimerad. Men tycker väl att jag är en välfungerande förälder ändå. Jag tar hand om mina barn, allt det grundläggande är där. Men sen blir jag så rädd att mina svårigheter ska påverka dem negativt. Att min trötthet och dåligt tålamod kanske inte alls ligger inom normalspannet, tänk om mina barn egentligen har en dålig uppväxt som kommer att påverka deras liv negativt för alltid?? Sådana tankar brottas jag jättemycket med :(
Jag minns ju inget från när jag var så liten, men mamma har berätta att hon satt och grät och inte orkade leva, medan jag satt bredvid och bara kollade på henne. Trots att jag inte minns det har det satt spår i mig som gör att jag inte prioriterar mina egna känslor och blir ofta rentav paralyserad när en känslomässigt stark situation uppstår. Det har sedan gjort att när jag t.ex. Träffat en kille som jag tyckt om och varit snäll så har jag stängt av och fått grov ångest av den närheten. Jag har ju fått lära mig att det är jag som ska ta hänsyn till andras känslor, inte tvärt om. Idag lever jag dock med en man som tar hand om mig och mina känslor, tack vare att jag gav mig fan på att inte låta något som hände när jag var liten förstöra för hela min framtid.
Föräldrar kommer alltid vara trötta, ha dåligt tålamod, vara irriterade.. det är hälsosamt för barn att se och förstå att det är så livet funkade. Det som jag tror ställde till det mest med min mammas beteende var dels att hon haft 60-70% dåliga dagar då hon mest legat i sängen. Och när vi barn behövt hjälp med något eller försökt få kontakt med henne har det liksom inte gått fram, hon ville bara ligga i sängen. Jag har många minnen från att jag benar och bad om att hon tex skulle komma ner och göra mat, städa, skjutsa till en kompis. Men det gick aldrig att förvänta sig något.
Jag älskar min mamma. Hon har ärftlighet i sin släkt av psykisk ohälsa, och har själv en mamma som totalt strunta i henne hela sitt liv. I jämförelse med min mormor är min mamma fantastisk. Hon har gjort allt hon kunnat med det hon har. Ibland är jag så arg och besviken på min mamma, tycker det är egoistiskt att skaffa barn när man inte kan ta hand om dem fullt ut. Men det bästa man kan göra är att acceptera hur livet ser ut.
Nu blev det här jättelångt haha.. men ALLA barn har något att vara besviken på sina föräldrar om, det går inte att undvika. Det är bara att acceptera..