KillBill skrev 2017-01-20 17:11:03 följande:
Sant och falskt i Janouch-debatten!
Påstående: Allt fler svenskar känner sig otrygga
Verkligheten: Otryggheten i Sverige ökade något mellan 2015 och 2016, men sett över tid har otryggheten minskat med fyra procentenheter mellan år 2006 och 2010, från 29 till 25 procent.
Påstående: Cirka 75 procent är unga män som utger sig för att vara barn, men det är de inte
Verkligheten: Falskt. Under 2015 och 2016 anlände 42.915 personer som uppgavs vara under 18 år till Sverige. Av dessa fick 5347 personer cirka 12,5 procent sin ålder höjd till över 18 år av Migrationsverket. Sett till den totala mängden asylsökande i Sverige under denna period utgör de cirka 2,7 procent.
Påstående:Sverige har inte råd att ge pensionärer mat på grund av invandringen
Verkligheten: Stämmer inte, pensionärer köper sin egen mat. Andelen pensionärer under EU:s gräns för låg ekonomisk standard ökar däremot i Sverige men inte på grund av invandringen.
Det stämmer att andelen pensionärer som lever under EU:s gräns för låg ekonomisk standard (de som får mindre än 11 800 kr i månaden kvar efter skatt) har ökat mellan 2005 och 2015. Detta anses i huvudsak bero på ett ökande antal äldre och att pensionärers grundtrygghetsstöd ökar långsammare än lönerna i Sverige inte på invandringen enligt Pensionsmyndigheten.
Påstående: Cancersjuka svenskar dör i vårdköer som en konsekvens av invandringen.
Verkligheten: Stämmer inte, de genomsnittliga väntetiderna för cancersjuka har stått stilla de senaste fyra åren. Enligt Socialstyrelsens finns det inga belägg för att invandringen har varit en faktor i kötiderna. Utlandsfödda har snarare sämre tillgänglighet till vården och har generellt sett högre dödlighet i behandlingsbara sjukdomar jämfört med svenskfödda, enligt en rapport från 2016.
Påstående: 150 000 svenskar har emigrerat till USA och Storbritannien på grund av situationen i Sverige.
Verkligheten: Stämmer inte, 2015 utvandrade drygt 56 000 personer från Sverige, flest av dessa (5073 personer) till Norge. Allt fler lämnar Sverige, en ökning som pågått sedan 1988. Sedan 2011 har fler än 50 000 personer lämnat Sverige årligen. Majoriteten av dessa är människor som tidigare invandrat till Sverige, som oftast återvänder till landet de föddes i.
Påstående: Allt fler svenskar beväpnar sig och lär sig skjuta på grund av ökad oro. Verkligheten: Stämmer inte, polismyndigheten utfärdade färre vapenlicenser 2016 (89.309) än 2015 (91.603). Sett under en femårsperiod har antalet utfärdade vapenlicenser legat förhållandevis stabilt. Dessa gäller bland annat jaktvapen, skidskyttar, vapensamlare och skytteklubbsmedlemmar. En person kan inneha flera olika vapenlicenser.
www.svt.se/kultur/medier/sant-och-falskt-i-ja...
Hon har inte fler/mer rätt än alla andra desinformatörer som häver ur sig samma skit om hur dåligt allt är i Sverige.
Jag lästa även hennes försvarstal, och det var inte så mycket bättre det = jag (Janouch) har rätt för så har jag tolkat det jag läst och hört, därför har jag rätt.
Ni har bara missförstått och så har jag problem med språket, och att ni svenskar gör så mycket dumt, det betyder eg att jag tycker svenskarna är ett klokt folk.