• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-19 07:54:48 följande:
    Nu några påhitt från Katerina Janouch som hon framförde i tjeckisk TV:

- Sverige har på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

- Svenskar har börjat emigrera pga massinvandringen.

-150 000 har utvandrat till Storbritannien och USA. Oklart vilken tidsperiod men detta påstående i kombination med påståendet om att svenskar har börjat emigrera pga av massinvandring gör att man tolkar det som att detta har skett i närtid.

- Allt fler svenskar har börjat med vapenträning och har börjat beväpna sig sig för att skydda sig mot massinvandringen.

-75 procent av de 30 000 illegala nyanlända är män över arton år som utger sig för att vara barn,
    Läs gärna hennes bemötande av diverse felaktiga påståenden som valsat runt i media:

www.svt.se/opinion/katerina-janouch-om-kritiken

Exempel:

"75 procent av de 30 000 illegala nyanlända är män över arton år som utger sig för att vara barn"

Svar:

"Jag sa inte heller att 75 procent av de nyanlända illegala invandrarna är män över 18 år, som utger sig för att vara yngre.

Däremot sa jag att 75 procent av de asylsökande ensamkommande barnen är pojkar/män. Mestadels från Afghanistan."

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-19 07:58:10 följande:
    Varför skulle inte stadsminister kunna svara på frågor från journalister gällande uttalanden från offentliga personer som medverkar i den politiska debatten?
    Det är det det där med yttrandefrihet igenSkrattande

För min egen del så är jag kritisk till Löfven i och med att fokus borde ligga på att hon i intervjun förklarar att hon tänker beväpna sig till skydd mot hotet från invandrarna.

Jag tycker vi överlag har blivit alltför toleranta mot högerextremism.

För övrigt fortsätter dödshoten mot bokhandlaren från Uppsala, flatlusen kallad av Katerina Janouch.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw

Största problemet med intervjun tycks vara att Janouch har fräckheten att inte instämma i iden om att Sverige alltid och i alla lägen är störst, bäst och vackrast.

• FDFMGA
    nattuw skrev 2017-01-19 10:14:44 följande:
    Största problemet med intervjun tycks vara att Janouch har fräckheten att inte instämma i iden om att Sverige alltid och i alla lägen är störst, bäst och vackrast.
    Trist i så fall.

Fokus bör självklart ligga på att hon förklarar att hon börjat med vapenträning och har för avsikt att beväpna sig till skydd mot det av henne upplevda hotet från invandrarna.

Det kan uppmuntra andra högerextremister att beväpna sig.

Att skrikhögern upplever att Katerina Janouchs yttandefrihet kränks när andra har synpunkter på hennes synpunkter på Sverige - tja, det kan nog så gott som uteslutande härledas till intellektuell oförmåga.

Det finns ju gott om skämt på samma tema - alltså någon skrikhögeraktivist som skriker "Du kränker min yttrandefrihet när du säger emot mig".Skrattande
  • absalon

Jamen, om alla dåliga böcker bränns på bål, blir ju endast de bra böckerna kvar. God litteratur är bra för alla.
    På samma sätt bör man förbjuda dåliga idéer och dåliga politiska partier. Då får väljarna endast bra partier och bra politiker. att rösta på. Sund logik säger detta. Osund logik bör förbjudas.

• FDFMGA
    absalon skrev 2017-01-19 11:42:58 följande:
    Jamen, om alla dåliga böcker bränns på bål, blir ju endast de bra böckerna kvar. God litteratur är bra för alla.
    På samma sätt bör man förbjuda dåliga idéer och dåliga politiska partier. Då får väljarna endast bra partier och bra politiker. att rösta på. Sund logik säger detta. Osund logik bör förbjudas.
    Inte behöver skrikhögern bränna de av Katerina Janouchs barnböcker som stödköpts på bål.

Mycket bättre att de används för lästräning.

De är inte skrivet i sten att högerpopulister konsekvent ska missförstå all skriven text.

Mycket bättre att ta sig an böckerna med lite ödmjukhet som den inkörsport till kunskap de kan erbjuda: Alla har vi ju varit barn i början och man måste lära sig att läsa innan man kan börja förståSolig
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-01-19 06:52:14 följande:
    Det rimliga svaret från statsminstern hade varit: "Hon är fri att ha sin bild och meddela den. Mer än så har jag inte att säga i detta. det är ine min sak att tillrättavisa enskilda medborgare."
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2017-01-19 12:28:22 följande:
    Flash Gordon skrev 2017-01-19 06:52:14 följande:
    Det rimliga svaret från statsminstern hade varit: "Hon är fri att ha sin bild och meddela den. Mer än så har jag inte att säga i detta. det är ine min sak att tillrättavisa enskilda medborgare."

Saken är den att Katerina Janouch är en offentlig person som ofta deltar i den politiska debatten.  Stadsministern måste självklart ha rätt att svara på påståenden från offentliga personer som deltar i den politiska debatten, Allt annat skulle vara absurt.   

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-01-19 10:14:44 följande:

Största problemet med intervjun som Katerina Janouch gav i tjeckisk TV  är att Katerina framför lögner om Sverige, exempelvis lögnen att Sverige på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

Även Katerina påstående om att allt fler svenskar har börjat vapenträna i syfte att använda vapen i försvar mot människor är mycket problematiskt. Att skrikhögern inte förstå detta är bara ett bevis på hur radikaliserad skrikhögern är idag.

Det är ett sundhetstecken att stadsministern på fråga från journalister påpekar att Janouch uttalande är "väldigt konstigt".

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-19 12:46:50 följande:

Största problemet med intervjun som Katerina Janouch gav i tjeckisk TV  är att Katerina framför lögner om Sverige, exempelvis lögnen att Sverige på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

Även Katerina påstående om att allt fler svenskar har börjat vapenträna i syfte att använda vapen i försvar mot människor är mycket problematiskt. Att skrikhögern inte förstå detta är bara ett bevis på hur radikaliserad skrikhögern är idag.

Det är ett sundhetstecken att stadsministern på fråga från journalister påpekar att Janouch uttalande är "väldigt konstigt".

Notera gärna hur selektivt svassig skrikhögern är.

Jämför med hur skrikhögern förhåller sig till Trump och dennes vana att ständigt gå till angrepp mot "privatpersoner".
Svar på tråden Bokbål i Uppsala