• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-17 20:52:53 följande:
    Jo men du ifrågsatta om jag ansåg att hon skulle få välja vilka böcker hon säljer.

I det här fallet gör jag det inte. Men hon tassar kring gränsen, anser jag.

Hade hon bara slutat sälja utan att annonsera det hade det inte varit nåt att orda om. Nu väljer hon att göra en sak av det offentligt via sin hemsida vilket sedan leder till mediatid för henne. Tja, hon är en betydelslös liten aktör på marknaden så det är nog ingen större grej.

Börjar hon däremot försöka att driva att andra skall följa efter så är det ett hot mot demokratin. Känn dig fri att tycka vad du vill men vi ska försöka plocka din inkomst av dig om du tycker fel.

Men jag hade bättre förstått om hon censurerat bort böcker för dess innehåll, snarare än för dess författarinna.

Och andra aktörer (exempelvis DN) har begått mycket värre felaktigheter i ärendet.

Men nu slog det ju åt andra hållet istället.

Folket stödköper Janouchs böcker och helt plötsligt toppar hon alla topplistor.

Och, icke att förglömma, det finns en illustratös inblandat också. Hon som ritat bilderna. Hon lär ju få en extra slant hon också av detta.
    Det skrivs så mycket på hemsidor och bloggar, och jag läser aldrig nåt av det.
    Undantaget nån "viktig" persons hemsida/blogg, men det är då inte ofta.
    Just för att det bara är en persons åsikter och tyckande, och jag föredrar att få ett bredare tyckande på en gång,så jag kan bilda mig en egen uppfattning och jmf med vad många andra tycker.

Nä nu är min idol Leif G-W på Tv, så nu blir det inte mer skrivande ikväll.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rataxes

Det här med att makten inte tycker att författare bör säga vad de tycker, var har man hört det förut?

Med tanke på att vit höginkomsttagare tillika makthavare hoppar på invandrad kulturarbetare.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • K Markatta

Mmm. Stefan Löfven i TV:

- Det är en person som gör ett, enligt min uppfattning, väldigt konstigt uttalande. Respekten är stor för den svenska och den nordiska modellen, att vi kombinerar produktivitet med jämlikhet, bra arbetsvillkor för löntagare med produktiva och effektiva företag och en välfärd som bidrar. Det finns en stark tilltro till det, säger Löfven.

Statsministern talar om för en vanlig enkel medborgare hur man egentligen ska tänka. Eller, som du var inne på, uttryckt på identitetspolitikiska:

Privilegierad vit medelålders heterosexuell man utsätter invandrarkvinna för mansplaining.

Det var väl för övrigt en del knorrande från samma håll för ett antal år sen när en annan barnboksförfattare hade fräckheten att säga sin mening om skattesystemet:

sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-18 23:01:36 följande:

Mmm. Stefan Löfven i TV:

- Det är en person som gör ett, enligt min uppfattning, väldigt konstigt uttalande. Respekten är stor för den svenska och den nordiska modellen, att vi kombinerar produktivitet med jämlikhet, bra arbetsvillkor för löntagare med produktiva och effektiva företag och en välfärd som bidrar. Det finns en stark tilltro till det, säger Löfven.

Statsministern talar om för en vanlig enkel medborgare hur man egentligen ska tänka. Eller, som du var inne på, uttryckt på identitetspolitikiska:

Privilegierad vit medelålders heterosexuell man utsätter invandrarkvinna för mansplaining.

Det var väl för övrigt en del knorrande från samma håll för ett antal år sen när en annan barnboksförfattare hade fräckheten att säga sin mening om skattesystemet:

sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

Det handlar inte om vad Katerina Janouch tycker utan det handlar om att Katerina Janouch satt och hittade på saker om Sverige i Tjeckisk TV. Varför ska man inte få ha åsikter om det?
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-18 23:56:42 följande:
    Det handlar inte om vad Katerina Janouch tycker utan det handlar om att Katerina Janouch satt och hittade på saker om Sverige i Tjeckisk TV. Varför ska man inte få ha åsikter om det?
    Om du tycker att hon "hittat på saker" får du citera vad hon sagt och förklara vad du menar är fel.

Sedan bör en statsminister naturligtvis inte recensera uttalanden av enskilda medborgare. Om Löfven är orolig för att det sprids en negativ bild av Sverige kan han väl fundera en smula på hur han själv uttryckte sig i valrörelsen:

www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-presenterar-sitt-valmanifest

Sverige är ett fantastiskt land, men Sverige håller på att gå sönder, sade Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven när han tillsammans med Magdalena Andersson, Mikael Damberg och Carin Jämtin presenterade partiets valmanifest.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-18 23:56:42 följande:
    På twitter vill man inte svara på vad det är hon ska ha hittat på:
    https://twitter.com/AndrevWalden/status/821846006182592512

Kansker kan du förklara vad det är som är påhittat?

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2017-01-18 22:17:53 följande:
    Det här med att makten inte tycker att författare bör säga vad de tycker, var har man hört det förut?
    Med tanke på att vit höginkomsttagare tillika makthavare hoppar på invandrad kulturarbetare.
    Det rimliga svaret från statsminstern hade varit: "Hon är fri att ha sin bild och meddela den. Mer än så har jag inte att säga i detta. det är ine min sak att tillrättavisa enskilda medborgare."
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-19 00:46:11 följande:
    Om du tycker att hon "hittat på saker" får du citera vad hon sagt och förklara vad du menar är fel.

Sedan bör en statsminister naturligtvis inte recensera uttalanden av enskilda medborgare. Om Löfven är orolig för att det sprids en negativ bild av Sverige kan han väl fundera en smula på hur han själv uttryckte sig i valrörelsen:

www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-presenterar-sitt-valmanifest

Sverige är ett fantastiskt land, men Sverige håller på att gå sönder, sade Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven när han tillsammans med Magdalena Andersson, Mikael Damberg och Carin Jämtin presenterade partiets valmanifest.
    Först och främst så har Katerina Janouch under årtionden varit en offentlig person i Sverige och hon har under det senaste året/åren medverkat i den politiska debatten (ibland i TV/stora rikstäckande tidningar). Om man medverkar i den politiska debatten på riksplanet så får man acceptera att man ibland får mothugg.

Nu några påhitt från Katerina Janouch som hon framförde i tjeckisk TV:

- Sverige har på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

- Svenskar har börjat emigrera pga massinvandringen.

-150 000 har utvandrat till Storbritannien och USA. Oklart vilken tidsperiod men detta påstående i kombination med påståendet om att svenskar har börjat emigrera pga av massinvandring gör att man tolkar det som att detta har skett i närtid.

- Allt fler svenskar har börjat med vapenträning och har börjat beväpna sig sig för att skydda sig mot massinvandringen.

-75 procent av de 30 000 illegala nyanlända är män över arton år som utger sig för att vara barn,
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-19 06:52:14 följande:
    Det rimliga svaret från statsminstern hade varit: "Hon är fri att ha sin bild och meddela den. Mer än så har jag inte att säga i detta. det är ine min sak att tillrättavisa enskilda medborgare."
    Varför skulle inte stadsminister kunna svara på frågor från journalister gällande uttalanden från offentliga personer som medverkar i den politiska debatten?
  • Världsmedborgare

Offentliga personer får finna sig i att bli citerad och kritiserade, dom är ju opinionsbildare och ingen vanlig medel Svensson.
    Dessutom så har dom ofta utsett sig själva som debattörer genom sina hemsidor och bloggar.

Och givetvis kan då Löfven eller vilken annan makthavare som helst då uttrycka sin egen åsikt och bemöta vad som sagts.

Och så görs hela tiden, och jag tror de flesta av dessa personer vill ha det så, annars så skulle dom inte frivilligt välja att stå i ljuset för det offentliga.
    Dom vill ha debatten helt enkelt, ett sätt för dom att att synas och ta plats.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Bokbål i Uppsala