• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • äldreochklokare
    Oljud skrev 2017-01-13 18:52:20 följande:
    Dom är en del av det, vet inte om du följer nån typ av media men det är ganska vanligt att man förlöjligar eller hatar Sverigedemokrater eller invadringskritiker 

Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
    Roligt du vinklar det som om resten av mänskligheten tex "vill kasta sverigedemokrater ut för trapper" (klarar nästan inte av att citera felstavningen men ok, jag gör det, annars är det ju inget citat) 

Vilka kommentarer får man inte se om man läser där sverigedemokrater skriver? Där står det knappast snälla inlägg om att man ska vara snäll och klappa katten, där är det uttalanden om att invandrare är "invällare"(se där ett påhittat ord med negativ klang som kommer just från SD-are)  som likt ett lämmeltåg invaderar den fins renrasiga svenska myllan, och där man raskt och gärna kommenterar hur bra och inte minst effektivt det vore om man kunde typ avliva allesammans. 
  • misil

Man kunde tro att bokhandlare förstod vikten av yttrandefrihet och var dess förkämpar istället för att vara dess dödgrävare.

• FDFMGA
    misil skrev 2017-01-13 19:35:20 följande:
    Man kunde tro att bokhandlare förstod vikten av yttrandefrihet och var dess förkämpar istället för att vara dess dödgrävare.
    Helt korrekt. Hon, bokhandlaren,  utnyttjar sin yttrandefrihet och dessutom sin frihet att sälja vilka böcker hon vill.

Och de som vill att staten eller SD ska bestämma vad folk får säga och vad de måste sälja i sina affärer är som vanligt motståndare till närings- och yttrandefrihet och går i taket över andras yttrandefrihet.

Förmodligen för att de inte förstår att yttrandefrihet omfattar alla, inte bara de som anser att man ska börja vapenträna för att kunna möta hotet från  invandrarna, vilket Katerina Janouch gör, vapentränar alltså.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:30:08 följande:
    Vem tycker du ska avgöra vilket utbud en privat näringsidkare ska saluföra?
    Det avgör naturligtvis näringsidkaren själv.

Vad tycker du om kritik mot någons utbud? Innebär det enligt dig att kritikern måste vilja lagstifta om den andres utbud?
  • Grande Rock
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 19:47:21 följande:
    Vad tycker du om kritik mot någons utbud? Innebär det enligt dig att kritikern måste vilja lagstifta om den andres utbud?
    Så länge jag kan köpa det jag vill ha annorstädes ser jag inte varför jag ska kritisera utbudet. Om en affär inte vill sälja/ta in det jag vill köpa låter jag helt sonika bli att gå dit fler gånger. 

Det finns alternativ.
    Att tro är att inte veta
  • Oljud
    äldreochklokare skrev 2017-01-13 19:35:04 följande:
    Roligt du vinklar det som om resten av mänskligheten tex "vill kasta sverigedemokrater ut för trapper" (klarar nästan inte av att citera felstavningen men ok, jag gör det, annars är det ju inget citat) 

Vilka kommentarer får man inte se om man läser där sverigedemokrater skriver? Där står det knappast snälla inlägg om att man ska vara snäll och klappa katten, där är det uttalanden om att invandrare är "invällare"(se där ett påhittat ord med negativ klang som kommer just från SD-are)  som likt ett lämmeltåg invaderar den fins renrasiga svenska myllan, och där man raskt och gärna kommenterar hur bra och inte minst effektivt det vore om man kunde typ avliva allesammans. 
    Självfallet finns det hat på båda sidor gör det hatet mer ok? sen skillnaden är att dessa hatiska idiot kommentarer på sd sidor har kanske 2-5 likes medan ett inlägg på Irm om att döda sverigedemokrater ger hundratals likes .Invällare har jag aldrig någonsin skrivit så föreslår att du tar det med den som faktiskt skrev det ,hur tycker du vi ska möta detta hat? ska vi avrätta folk som tycker fel? ska vi ta ifrån dom deras rösträtt? ska vi fängsla dom? ska dom märkas? dom utesluts redan fascist hyllande personer som ägarinnan av denna bokhandel, Jag tror inte på att bemöta hat kritik och oro med hat och avhumanisering =P det är FEL ,hell min flickvän många av mina vänner röstar vänstern vi har inga problem med varandra för vi väljer att inte hata alla som tycker olika ,jag tror till och med man växer som människa att ha oliktänkande omkring sig
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 19:47:21 följande:
    Det avgör naturligtvis näringsidkaren själv.

Nej,

Men det förvånar mig att du kallar yttrandefrihet för fascism.

Det bästa vore nog att Katerina Janouch gjorde en storpudel, ungefär som hon gjorde efter att hon gett sitt stöd till fotbollshuliganerna som ville knacka invandrare på Sergels Torg, ja då sa hon ju att hon inte förstått vilka det handlade om och pudlade så det stod härliga till.

Läser man det hon skriver nu så kan man utan ansträngning se att hon inser hur mycket hon gjort bort sig. Hon skulle ju kunna skylla på att hon varit sömnlös i ett par månader och att de hon redogjorde för i intervjun var hennes hypnagoga halolucinationer.

Jag menar, inte fan vapentränar hon i verkligheten för att möta invandrarhotet, hon lär väl bara fantasin skena iväg.

Hon ger väl ut sina böcker på Piratförlaget och Bonnier Carlsen, det vore ju synd om de skulle behöva ges ut på Avpixlat förlag, särskilt som ingen i flocken som håller till där väl någonsin har läst en barnbok.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • EnAnonumius
    misil skrev 2017-01-13 19:35:20 följande:
    Så yttrandefrihet skall bara gälla åt ett håll? Eller vad vill du ha fram?
    Så du får gärna förklara på vilket sätt bokhandlaren är en dödgrävare?

För man har ju rätten att yttra sig även i mild handling, i detta fall bränna böckerna, när man tycker någons åsikter som är skrivna skall förpassas i skräphögen eller hm ja brännhögen.

Det finns ingen lagstiftning heller som tvingar privata bokhandlare att sälja böcker från alla författare och måste sälja böcker från alla författare. Det är faktiskt helt frivilligt för en bokhandlare att välja vilka böcker och vilka författare de vill sälja i sin bokhandel.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Grande Rock skrev 2017-01-13 19:52:17 följande:
    Så länge jag kan köpa det jag vill ha annorstädes ser jag inte varför jag ska kritisera utbudet. Om en affär inte vill sälja/ta in det jag vill köpa låter jag helt sonika bli att gå dit fler gånger. 

Det finns alternativ.
    Precis.
    Och kan man inte hitta det böcker man vill ha på någon av bokhandlarna i staden så kan man alltid shoppa böcker via nätet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala