• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • elyse
    FDFMGA skrev 2017-01-14 12:09:40 följande:

Nej, men kollar man sortimentet så är det fokus på barnböcker.

Som vuxen får man nöja sig med en Muminslips

Jo, jag är själv från Uppsala och har handlat där några gånger. Men jag tycker att media varit otydliga med att det är Janouchs barnböcker det handlar om.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-14 11:42:13 följande:
    Det finns ett sammanhang, d.v.s den högerextrema rörelsen
    Janouch är inte en del av någon "högerextrem rörelse".

Var går den moraliska gränsen för vad man tycker är OK att säga om folk?

Att rensa ut hennes böcker för att man tycker att hon smutskastar Sverige i media i ett land ingen hör om till vardags är en grav överreaktion.

Men hon har givetvis rätt att överreagera. 
  • FDFMGA
    elyse skrev 2017-01-14 12:51:12 följande:
    Jo, jag är själv från Uppsala och har handlat där några gånger. Men jag tycker att media varit otydliga med att det är Janouchs barnböcker det handlar om.
    Javisst.

Men det är också mycket som är otydligt i den här historien överhuvudtaget.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-14 12:07:10 följande:
    Bara rubriksättning på sidan får garanterat många att dra öronen åt sig, ang den översättningen av intervjun, inkl mig själv. smile2.gif
    Nu var ju inlägget inte riktat till dig så relevansen får väl signaturen som frågade efter översättningen avgöra själv.
  • EnAnonumius
    Världsmedborgare skrev 2017-01-14 12:43:51 följande:
    Med det i minnet, så går det alldeles utmärkt att använda "Godwins Lag", även om det då inte är lagen vi använder, utan bara påvisar det samband som så tydligt finns. smile1.gif

Du när jag läser detta stycke här. så ser jag detta framför mig..

"Jag har inte klaustrofobi, men jag är rädd för trånga utrymmen och de ger mig ångest....." Det är lite i den stilen ditt stycke i mot slutet.

"Godwins Law" är just att göra detta :bara påvisar det samband som så tydligt finns",

Ja för det är ju liksom bara Nazismen/Fascismen man kan hänvisa till i sådan här sammanhang med bokbränning, och försöka kväsa andras åsikter och hindra olika åsikter?
    De som försvara tilltaget TS för (skall aldrig förväxlas med hylla som en annan tråddeltagare gjorde) kan man dra samma tydliga paralleller jämförelse med  med det som pågår i Kina med i dagsläget och mig veterligen är inte Kineserna Nazist/Fascists samhälle, ändå idkar Kineserna censur och förhindra åsikts- yttrandefrihet.
    Jag har påtalat om detta i ett tidigare inlägg. Jag tänker inte upprepa mig om folk är intresserade av att läsa det så kan de orka trycka "på visa endast" för det är lika jobbigt som att skriva "jag orkar inte leta upp kan du ta det en gång till".

Det som är mest intressant är att TS länkade till en artikel och ingenstans i artikeln så dras det parallella jämförelse med Nazism/Fascism, det är enbart TS som dra den parallella jämförelsen. Sedan är det många som är ivriga att försvar den jämförelsen.

Sedan så är det intressant med. Du ger en lång text men du bommade helt och hållet att peka på det där "påvisar det samband som så tydligt finns" som finns,_ enligt dig_, att påvisa (peka på) var det ligger isåfall. 

Jag har suttit och läst din inlägg ett par gånger men hittar inte en enda förklaring som påvisar det där "tydliga sambandet" _du_ påstår skall finnas.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-14 14:16:09 följande:
    Janouch är inte en del av någon "högerextrem rörelse".

Var går den moraliska gränsen för vad man tycker är OK att säga om folk?

Att rensa ut hennes böcker för att man tycker att hon smutskastar Sverige i media i ett land ingen hör om till vardags är en grav överreaktion.

Men hon har givetvis rätt att överreagera. 
    Åjo. Janouch eldar på hatmobben rätt bra.

Kallar bland annat bokhandeln för Flatlusen.

Det lustiga i sammanhanget är ju att det närmast är flatlössen som mobiliserar till hennes försvarSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-14 14:43:35 följande:
    En komiker twittrar:

twitter.com/ElinaDuRietz/status/8194438501754...

Mycket roligare om än omedvetet  är Birro som kräver att Läslusen tar bort hans böcker.

De tycks satsa på kvalitetslitteratur så Birro är inte representerad, men den uppblåste kristdemokraten kanske kräver att de ska köpas in och därefter tas bort-

Märkligt att så stora delar av tokhögern drabbats av narcissism. Nåja, kul när de Trumpar i klaveret i sin självpåtagna självgodhetSolig

Att skämta om att bränna böcker är däremot bara okunnigt och obehagligt.
  • Oljud
    KillBill skrev 2017-01-14 11:15:14 följande:
    Kan du länka till att det står på IRM att man ska "kasta Sverigedemokrater ut för trapper"?
    Jag har inte spart på allt dumt som skrivs på den sidan ,just den kommetaren jag citerade här var en kommentar jag visade min tjej när vi började dejta för flera år sen .Jag ville att hon skulle se vilken farlig sida IRM; är och förstå allvaret med deras avhumanisering .Hon är dessutom från Bosnien alltså flykting, och hon förstår hur farligt detta är och ja hon ser likande mellan avhumaniseringen som sker idag och som skedde när dom bodde i Sarajevo

Gå in på IRM fb,sida så får du se på hatet,jag använder irm ganska ofta som ett farligt exempel inte bara bland vänner utan även visat upp det för arbetskamrater .Dom är en del av vad som kan bli ett framtida folkmord,det börjar i små skallor
Svar på tråden Bokbål i Uppsala