• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:56:50 följande:
    Men det förvånar mig att du kallar yttrandefrihet för fascism.
    Det jag kallar fascistiska idéer är att vilja kasta ut böcker av författare som uppfattas som antityska och motståndare till tyska regimen och dess ideologi.

Eller, som i det här fallet, att man bytt ut tysk mot svensk.

Det ingår i yttrande- och åsiktsfriheten att kunna förespråka dessa idéer. Det säger jag ingenting om.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 20:30:13 följande:
    Det jag kallar fascistiska idéer är att vilja kasta ut böcker av författare som uppfattas som antityska och motståndare till tyska regimen och dess ideologi.

Eller, som i det här fallet, att man bytt ut tysk mot svensk.

Det ingår i yttrande- och åsiktsfriheten att kunna förespråka dessa idéer. Det säger jag ingenting om.
    Nej, tvärtom är det i allra högsta grad en del av vårt demokratiska och kapitalistiska system att en bokhandlare har rätt att sälja vilka böcker hon vill och också tala om detta.

Visst, naiv kan man kalla henne - iom att hon inte förstod graden av vrede mobben kan rikta mot andras rätt till yttrandefrihet.

Hon förstod alltså inte att dödshoten och våldtäktshoten skulle komma att hagla över henne. Synd om den naiva bokhandlaren.

"Jag har fått chockerande många aggressiva reaktioner. De här människorna talar om att de känner sig otrygga och rädda på grund av mord och våldtäkter i samhället och det kan jag förstå. Men sedan har jag fått mordhot och våldtäktshot, så det tycker jag är väldigt bisarrt", säger hon till Expressen

www.expressen.se/nyheter/slutade-salja-janouchs-bocker--dodshotades/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 20:42:23 följande:
    Nej, tvärtom är det i allra högsta grad en del av vårt demokratiska och kapitalistiska system att en bokhandlare har rätt att sälja vilka böcker hon vill och också tala om detta.
    Du får skilja på att å ena sidan fritt få lov att göra detta och å andra sidan komma med en unken motivering för sitt handlande.

Det jag kritiserar är motiveringen.
  • Grande Rock
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:02:57 följande:
    Jaså, i TS fick jag uppfattningen att det var agerandet du kritiserade.
    Att tro är att inte veta
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:02:57 följande:
    Du får skilja på att å ena sidan fritt få lov att göra detta och å andra sidan komma med en unken motivering för sitt handlande.

Ja, och det jag kritiserar är angreppet på henne som näringsidkare och facebookdebattör i ett samhälle med åsiktsfrihet.

Jag tror förresten att hon lärt sig läxan nu som så många andra som hatmobben ger sig på kommer hon att tänka sig för, kommer hon att tystna.

Där kan du tala om fascism - hos mobben som konsekvent hotar med våldtäkt eller avrättning.

Du silar mygg men sväljer kameler.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    Grande Rock skrev 2017-01-13 21:31:01 följande:
    Jaså, i TS fick jag uppfattningen att det var agerandet du kritiserade.
    Agerandet och motiveringen. Jag vill dock naturligtvis inte, som vissa antyder, förbjuda något av detta.
  • Grande Rock
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:44:57 följande:
    Agerandet och motiveringen. Jag vill dock naturligtvis inte, som vissa antyder, förbjuda något av detta.
    Så rent krasst tar du avstånd från bokhandlaren för att hon tar avstånd från författaren.
    Vad är skillnaden på hennes och ditt agerande?
    Att tro är att inte veta
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 21:34:32 följande:
    Ja, och det jag kritiserar är angreppet på henne som näringsidkare och facebookdebattör i ett samhälle med åsiktsfrihet.
    Aj aj, har man åsiktsfrihet har man ju naturligtvis rätt att stå oemotsagd Glad
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 21:34:32 följande:
    Jag tror förresten att hon lärt sig läxan nu som så många andra som hatmobben ger sig på kommer hon att tänka sig för, kommer hon att tystna.

Där kan du tala om fascism - hos mobben som konsekvent hotar med våldtäkt eller avrättning.

Du silar mygg men sväljer kameler.
    Ja, det finns naturligtvis personer som uttrycker sig mycket värre. Det har du helt rätt i.
  • EnAnonumius
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:54:36 följande:
    Aj aj, har man åsiktsfrihet har man ju naturligtvis rätt att stå oemotsagd Glad
    Ja eller hur.. ?
    Det är väl därför det är så hemskt att bokhandlaren gjorde sig av med Katerina Janouchs böcker förstår jag...
    Katerina Janouchs sa ju bara sin åsikt, hon borde ju få stå oemotsagd.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala