• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:54:36 följande:
    Aj aj, har man åsiktsfrihet har man ju naturligtvis rätt att stå oemotsagd Glad
    Jo, jag har noterat det tidigare att du inte tycker om att bli motsagd, fast det här är ju ett diskussionsforum där man borde kunna acceptera att ens egna åsikt inte är allenarådande.

Om bokhandelshändelsen har vi mycket olika åsikter såtillvida att du i ts kallar bokhandlarens åsikter fascistiska medan jag anser att det är de som hotar henne med döden eller våldtäkt som är fascister.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70

Vill inte kalla det fascism att inte slja bäcker av en viss författarinna, lite överdrivet att kalla det bokbål i rubriken. 

Den som bräner böcker brukar annars vara närmast tillhans när det gäller att bränna människor.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:46:36 följande:
    Helt korrekt. Hon, bokhandlaren,  utnyttjar sin yttrandefrihet och dessutom sin frihet att sälja vilka böcker hon vill.

Och de som vill att staten eller SD ska bestämma vad folk får säga och vad de måste sälja i sina affärer är som vanligt motståndare till närings- och yttrandefrihet och går i taket över andras yttrandefrihet.

Förmodligen för att de inte förstår att yttrandefrihet omfattar alla, inte bara de som anser att man ska börja vapenträna för att kunna möta hotet från  invandrarna, vilket Katerina Janouch gör, vapentränar alltså.
    Den intervju som Katerina Janouchs gjorde i Tjeckien för Tv kanalen DVTV, kan få vilken svensk som helst att vilja slänga hennes böcker, eller vad det nu är för särr man vill göra sig av med dom.
    Det var ju mest smutskastning, förtal och rena lögner som hon påstod om Sverige och svenskarna, alltså inte värst konstigt att folk då blir förbannade.

Hon kör samma typ race som SD och andra högerextremister gör, dom säger åxå Sverige, vilket problem det än gäller, när det oftast endast gäller vissa orter/samhällen, inte så konstigt hon får beröm av Avpixlat.
    Men hon spretar åsiktsmässigt åt alla håll tycker jag, så det verkar mest som hon dras med oordnig i skallen av okänt slag.

Om nån inte vet vad det handlar om när det gäller Katerina Janouch: goo.gl/YyT5sW

Själv hade jag inte en aning om att hon spårat ur så fullständigt, jag mins henne som vettig och sansad, fast det var förstås några år sen jag läste eller såg nåt inslag med henne.
    Kanske hon vill hem till Tjeckien, och då kan det kanske vara en fördel att framföra åsikter hon använde i Tjeckisk Tv, ja inte vet jag, märkligt är det iaf.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Oljud skrev 2017-01-13 18:52:20 följande:
    Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
    Apropå IRM, och hur de behandlar Sverigedemokraterna.., undra hur många likes det här kommer att få: goo.gl/tXSbp1
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Abegayle70
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 22:40:11 följande:
    Den intervju som Katerina Janouchs gjorde i Tjeckien för Tv kanalen DVTV, kan få vilken svensk som helst att vilja slänga hennes böcker, eller vad det nu är för särr man vill göra sig av med dom.
    Det var ju mest smutskastning, förtal och rena lögner som hon påstod om Sverige och svenskarna, alltså inte värst konstigt att folk då blir förbannade.

Hon kör samma typ race som SD och andra högerextremister gör, dom säger åxå Sverige, vilket problem det än gäller, när det oftast endast gäller vissa orter/samhällen, inte så konstigt hon får beröm av Avpixlat.
    Men hon spretar åsiktsmässigt åt alla håll tycker jag, så det verkar mest som hon dras med oordnig i skallen av okänt slag.

Om nån inte vet vad det handlar om när det gäller Katerina Janouch: goo.gl/YyT5sW

Själv hade jag inte en aning om att hon spårat ur så fullständigt, jag mins henne som vettig och sansad, fast det var förstås några år sen jag läste eller såg nåt inslag med henne.
    Kanske hon vill hem till Tjeckien, och då kan det kanske vara en fördel att framföra åsikter hon använde i Tjeckisk Tv, ja inte vet jag, märkligt är det iaf.
    Jag har inte läst eller hittat någon fullständig översättning så jag vill inte uttala mig inna jag läst, men har svårt att förstå om hon gått så över gränen, det är inte den Kateria Janouch jag följt genom åren.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 22:40:11 följande:

Men hon spretar åsiktsmässigt åt alla håll tycker jag, så det verkar mest som hon dras med oordnig i skallen av okänt slag. smile1.gif

Ja, någonting tycks ju ha hänt med henne. Det var ju inte så längesen hon gav sitt stöd till huliganfirmorna som skulle knacka invandrare på Sergels Torg. Då backade hon. Nu kräver hon att  Wolodarski ska avgå som chefredaktör för DN, apropå yttrande- och pressfrihet.

Jag gissar att hon påverkats av de stämningar av invandrarhat som finns i länder som Tjeckien. Nu kan jag inte tjeckiska men om hon anser att hon blivit felciterad när hon säger att hon numer vapentränar får hon väl stämma DN för förtal.

Det är jävligt obehagligt med våldstendenserna som det är utan att somliga ska bidra än mer genom att möta de hot de ser från invandrare med vapen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • misil
    EnAnonumius skrev 2017-01-13 20:09:10 följande:
    Så yttrandefrihet skall bara gälla åt ett håll? Eller vad vill du ha fram?
    Så du får gärna förklara på vilket sätt bokhandlaren är en dödgrävare?

För man har ju rätten att yttra sig även i mild handling, i detta fall bränna böckerna, när man tycker någons åsikter som är skrivna skall förpassas i skräphögen eller hm ja brännhögen.

Det finns ingen lagstiftning heller som tvingar privata bokhandlare att sälja böcker från alla författare och måste sälja böcker från alla författare. Det är faktiskt helt frivilligt för en bokhandlare att välja vilka böcker och vilka författare de vill sälja i sin bokhandel.
    Varför tror du att jag vill tvinga bokhandlare att sälja böcker,anser endast att den aktuella bokhandlaren är en inskränkt intolerant dödgrävare av yttrandefriheten dvs en sådan person som är för korkad för att förstå hur fel dennes resonemang är,vilket fler här tråden verkar applådera.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 17:09:00 följande:
    En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-ka...

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?
    Det står en privat företagare fritt att plocka bort eller lägga till böcker som han, eller hon, önskar.

Med det sagt så är det ett demokratiskt problem om denna typ av utrensing sker under någon slags ... socialt tryck(?) som gör att folk kanske agerar annorlunda och mer fördömande än de skulle göra utan det där trycket.

För övrigt finner jag det vara en rejäl överreaktion att rensa bort hennes böcker från hyllorna bara för at tamn tycker att hon miss-represnterar Sverigebilden i en TV-kanal i ett litet, obetydligt land långt borta som man annars aldrig har någon koll på. 
  • Flash Gordon

Hon verkar alltså skriva chick-lit och bilderböcker för småbarn. Och hon har skrivit en väldig massa böcker.

Men f*n vet vad man ska sympatiköpa för något av det.

• EnAnonumius
    misil skrev 2017-01-14 00:08:40 följande:
    Varför tror du att jag vill tvinga bokhandlare att sälja böcker,anser endast att den aktuella bokhandlaren är en inskränkt intolerant dödgrävare av yttrandefriheten dvs en sådan person som är för korkad för att förstå hur fel dennes resonemang är,vilket fler här tråden verkar applådera.
    Men snälla i stället demontera att du är duktig på att skriva långa meningar med kommatecken, så kan du väl förklara hur du menar.

Det du kommer med är ju bara dina subjektiva tyckande utan någon egentlig förklaring på din åsikt.
    Och du upprepar det fenomenet med med att komma med subjektiva tyckande utan att förtydliga eller komma med en egentlig förklaring på det hela.

Så nu blir det två frågor.

Så du får gärna förklara på vilket sätt bokhandlaren är en dödgrävare?
    På vilket sätt är bokhandlaren för korkad att inse det?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala