• eg90

Jag bjuden på bröllop, ej min man

Hej

Jag träffade en kompis idag och fick en inbjudan på hennes bröllop.
    Sa att jag gärna kommer men ska kolla med min man först så vi är tillgängliga.
    Då säger hon att inbjudan bara gäller mig, ej min man.

Hennes motivering: För att de har bjudit 50 pers och har ej råd att bjuda respektive också. 

Bröllopet ska de ha en kuvertavgift på 350 kr som ska täcka varje persons middag.
    Sedan ska de iväg på två veckors smekmånad till Italien.

Är det inte kutym att man bjuder partnern också?

Hon har känt min man i 10 år, vi har varit gifta ett år.

• Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man
  • John22

Märkligt fenomen det här med inträdesavgift på bröllop. Hur skulle folk reagera om samma sak försöktes vid en 50-årsskiva?

"Varmt välkomna att fira mig på min 50-årsdag! Priset är 350 kronor och sätts i förväg in på kontonummer XXXXXXX"

• AstridA

Som sagt var, vi tog en kuvertavgift på 150 kr/person och sa att vi inte ville ha några presenter alls. Dock täckte detta inte på långa vägar matkostnaderna som vi hade, vi valde också att inte åka på bröllopsresa pga ekonomiska aspekter, vi ville istället ha en stor fest där vi kunde få ha roligt tillsammans. Alla, vi hade ca 100 personer på vår fest, betalade med glädje!

• kottelin
    AstridA skrev 2017-01-15 13:58:53 följande:

Som sagt var, vi tog en kuvertavgift på 150 kr/person och sa att vi inte ville ha några presenter alls. Dock täckte detta inte på långa vägar matkostnaderna som vi hade, vi valde också att inte åka på bröllopsresa pga ekonomiska aspekter, vi ville istället ha en stor fest där vi kunde få ha roligt tillsammans. Alla, vi hade ca 100 personer på vår fest, betalade med glädje!

Ok, sa de det eller?
    Eller skickade ni ut en enkät efteråt?
    Vad vet du om vad det viskas om i stugorna?
    Ja, typ så...
  • kaffe

Jag har varit på några bröllop där brudparet undanbett sej presenter men om någon ändå skulle vilja uppvakta dom så önskar dom ett bidrag till bröllopsresan, dock frivilligt. För en sån  gåva har bröllopsparet ställt ut en spargris eller liknande som man kan stoppa i pengar anonymt om man vill, eller inte. Det tycker jag är en helt ok variant.

• Pillijoks
    kottelin skrev 2017-01-15 14:14:39 följande:

Ok, sa de det eller?

Eller skickade ni ut en enkät efteråt?

Vad vet du om vad det viskas om i stugorna?

Jag tror de flesta är så pass givmilda att de kan ge ett bidrag på 150:- istället för en present. Och jag hade verkligen inte tänkt att jag betalar deras bröllop när jag ger 150:-. Vet inte vilka bröllop du varit på där 150:- hade räckt per person. Nej de flesta bröllop jag varit på har kostat minst 120 000:- och upp till 200 000:- med ett gästsnitt på 70 personer. Du kan säkert själv räkna ut vad varje gäst kostar?

Jag har beroende på vems bröllop, minst lagt ner 500:- på en present till brudparet. Och mer när det varit mina syskon. Hade de valt att be om pengar istället för en present så vet jag inte varför jag ska lägga mig i? Då sparar jag mig själv tiden att leta efter något bra och de får som de vill.
  • EnAnonumius
    AstridA skrev 2017-01-14 17:43:48 följande:
    Vi tog en kuvertavgift på 150 kr/person, men avsade om alla presenter, och den enda kommentaren vi fick vad att det blev billigare än om dom skulle köpt någon present. 
    Dessa 150 kronorna täckte inte på långa vägar vad det kostade utan vi såg det mera som en mellanväg till att bjuda fler på vårt bröllop och inte få så många presenter som kommer stå i ett hörn utan att dom används.
    Våra vänner och släktingar tyckte detta var ett bra sätt att bjuda till fest och efter vi hade det har nu flera andra gjort samma sak men på olika sorters fester.
    AstridA skrev 2017-01-15 13:58:53 följande:
    Intressant att du valde bort helt att svara på TS fråga, som hon ställde i sin TrådStart.

Utan dina inlägg bara fokuserade dig på det som inte var frågan alls egentligen utan bara lite sido information.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Pillijoks
    John22 skrev 2017-01-15 13:23:28 följande:

Märkligt fenomen det här med inträdesavgift på bröllop. Hur skulle folk reagera om samma sak försöktes vid en 50-årsskiva?

"Varmt välkomna att fira mig på min 50-årsdag! Priset är 350 kronor och sätts i förväg in på kontonummer XXXXXXX"

Så formulerar man sig inte. Snarare välkomna på min 50-års fest. Istället för presenter önskar jag mig ett bidrag för att täcka kostanden för festen. Etc etc.
  • Pillijoks
    SupersurasunkSara skrev 2017-01-15 07:25:59 följande:

Hmm, jag är tveksam till detta med kuvertavgift. 350 kr per person, täcker det verkligen den verkliga kostnaden? Isf finns ingen anledning att inte bjuda respektive också om det inte är så att lokalen de har valt inte är anpassad för fler personer än de har valt att bjuda.

Kutym är att inte få presenter när man tar ut kuvertavgift som någon skrev. Men det förstår inte alla som tar ut denna avgift därav att det finns de som gnäller på olika forum.

Om jag blev bjuden på ett bröllop men inte min man och vi båda känt personerna i många år så hade jag nog tvekat att gå. Särskilt om jag fått besked om att kuvertavgiften täcker matkostnaden. Om det däremot var så att kuvertavgiften inte täcker hela matkostnaden och jag vet att brudparet kämpar ekonomiskt så vore det en annan sak.

Deras bröllopsresa känns lite märklig i sammanhanget men kanske har de valt billigast möjliga och hittat väldigt billiga biljetter/hotell och väljer därför att åka.

Instämmer helt! ????
  • Pillijoks
    EnAnonumius skrev 2017-01-15 02:56:21 följande:

Men du verkar ju inte förstå inlägget du citerade det syns.

Det är inte att man tar kuvertavgift som är det störande.

Det är att man använder ordet "BJUDA" och "INBJUDEN" som är det störande OM man nu har valt att använda kuvertavgift. man skall ta ut kuvertavgift.

"Bjuda" innebär inte att man "tar en avgift för något".

Eller som "kottelin" så klockrent skrev det:

"Man betalar inte inträde om man blir bjuden, inte i min värld i alla fall."

Lär dig innebörden av ordet "bjuda" och "inbjudna" så kanske, du kan äntligen förstå vad som gör att det blir så störande för många.

Jag tycker det är mer språkligt korrekt att skriva på korten man skickar ut till gästerna om man valt kuvert avgift:

"Ni är välkomna att _närvara_ vid vårt bröllop kuvertavgift om 250kr utgår".

Vill du ha en språkligt korrekt analys av det du just skrev? Kasta inte sten i ett glashus säger jag bara.
Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man