• eg90

Jag bjuden på bröllop, ej min man

Hej

Jag träffade en kompis idag och fick en inbjudan på hennes bröllop.
    Sa att jag gärna kommer men ska kolla med min man först så vi är tillgängliga.
    Då säger hon att inbjudan bara gäller mig, ej min man.

Hennes motivering: För att de har bjudit 50 pers och har ej råd att bjuda respektive också. 

Bröllopet ska de ha en kuvertavgift på 350 kr som ska täcka varje persons middag.
    Sedan ska de iväg på två veckors smekmånad till Italien.

Är det inte kutym att man bjuder partnern också?

Hon har känt min man i 10 år, vi har varit gifta ett år.

• Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man
  • Pillijoks
    Boudica skrev 2017-01-15 19:47:58 följande:

Du missförstod mitt inlägg. Jag skrev inget om ÖB. Jag skrev om att vara förutseende och köpa samma saker som andra ger, fast passa på när man kan få dem billigare. Vad spelar det för roll om ett och samma påslakanset för dubbelsäng har kostat 350 kr eller 700 kr, när ingen kan veta vad man har betalat? En "gammal" trasmatta sa jag inte heller, utan en nyvirkad i så fall. De brukar bli uppskattade i min erfarenhet. 

Men kan du garantera att de hellre vill ha en trasmatta än pengar? Jag har fått en trasmatta som samlar damm i källaren. Om man nu är så anti avgifter så får man ju iaf köpa något fint eller något som önskas. Jävligt snålt att man vägrar kuvertavgift för att det inte går att fynda. Ni kanske kan föreslå att ni tar med er egen mat och dryck men slipper betala?
  • eg90

Så många svar jag fått i min tråd.

Har pratat med min andra vän som även var med när jag fick inbjudan, vi fick den samtidigt från hon som ska gifta sig.

Vi båda känner att man bjuder inte bara ena i paret utan bjuder då båda parterna eller ingen alls.

Sedan så har hon som ska gifta sig sagt att om två gäster tackar nej så vi ta med våra karlar. Vadå?? Så det hängde bara på våra två män eller? :S
    Verkar som vissa fått ta med sina makar men ej vi två.

Jag har pratat med min man som känner sig sårad av att inte vara bjuden då han känt henne i 10 år. Men vill ändå inte gå om hon ändrar sig för då känner man sig ju lite isidosatt, får bara komma om andra tackar nej.

Jag och kompisen tänker ändå fara på detta bröllop, utan våra män.

• Pillijoks
    Boudica skrev 2017-01-15 20:29:17 följande:

Fast nu missar du, att en bröllopspresent - hemgjord eller ej - är det normala. En avgift för att komma på bröllopet är däremot väldigt nytt, det är DET som är en anomali, och inte den där trasmattan. Önskad eller ej. 

Nej nu har du fel. I alla tider har folk tagit med mat, råvaror eller pengar för att kompensera sitt besök. I andra kulturer är ett kuvert med en summa pengar det normala. Det kommer hit av naturliga själ, att folk hellre har pengar att spendera fritt istället för någon hemgjord trasmatta.

www.murberget.se/upptack/minnespost.aspx
  • Pillijoks
    eg90 skrev 2017-01-15 20:08:38 följande:

Har pratat med min andra vän som även var med när jag fick inbjudan, vi fick den samtidigt från hon som ska gifta sig.

Vi båda känner att man bjuder inte bara ena i paret utan bjuder då båda parterna eller ingen alls.

Sedan så har hon som ska gifta sig sagt att om två gäster tackar nej så vi ta med våra karlar. Vadå?? Så det hängde bara på våra två män eller? :S

Jag har pratat med min man som känner sig sårad av att inte vara bjuden då han känt henne i 10 år. Men vill ändå inte gå om hon ändrar sig för då känner man sig ju lite isidosatt, får bara komma om andra tackar nej.

Jag är ledsen att jag kände mig tvingad att tillrättavisa de som blev arga över kuvertavgiften och ber om ursäkt att vi gått så OT. Jag skrev tidigt att jag hade blivit ganska besviken om min fästman inte fick komma och beroende på relationen till vännen som gifter sig så hade jag kanske avstått. Men har du en vän med dig med samma situation så ändrar det kanske lite. Men då gäller det väl att man ska kunna släppa hur man känner för att sin make inte får komma och ha kul iaf. Det kan ju vara svårt kanske? :)
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 19:44:43 följande:
    Så ni menar att de önskar sig en avgift istället för present som för dem är en lyckoönskning så tycker ni att det är fel?

Jag börjar förstå lite mer när jag läser det ni skrev innan om att ni gör presenterna själv och köper fynd. Då är nog 350:- en dyr summa att lägga på sina vänner. Själv skulle jag skämmas öronen av mig om jag kom med en gammal trasmatta eller något ÖB-fynd när mina vänner gifter sig. Men men, vi har nog växt upp i olika världar och med olika förutsättningar och kommer inte tycka lika i denna fråga inser jag.
    Nej,så tänker i alla fall inte jag.
    Utan jag tänker snarare så att det känns mer eller mindre som ett krav för att få komma när värdarna vill att man betalar kuvertavgift.
    Och då känns det inte som att de egentligen bryr sig så mycket om man kommer eller inte.
    Men det är min åsikt.
    Carpe Diem
  • molly50
    eg90 skrev 2017-01-15 20:08:38 följande:

Förlåt att jag frågar.
    Men ska du verkligen gå på bröllopet om du vet att din man blev sårad över att inte bli bjuden?
    Och när du vet att han får komma bara om två andra gäster tackar nej.
    Jag hade inte gjort det.
    Jag tycker att har man känt varandra så pass länge som 10 år så är det en självklarhet att bjuda båda parter i förhållandet. Inte bara den ena.
    Jag tycker faktiskt att det är fult gjort av din vän.
    Carpe Diem
  • Pillijoks
    molly50 skrev 2017-01-15 21:33:14 följande:

Nej,så tänker i alla fall inte jag.

Utan jag tänker snarare så att det känns mer eller mindre som ett krav för att få komma när värdarna vill att man betalar kuvertavgift.

Och då känns det inte som att de egentligen bryr sig så mycket om man kommer eller inte.

Men det är min åsikt.

Så tycker jag nog inte att det är. Utan de vill nog hellre ha pengar än present helt enkelt. Men visst kan man inte gå utan att betala så har man den inställningen att det är fel att betala så är det kanske bäst att tacka nej.
  • Holma

Jösses va många som endast går på bröllop för att få gratis mat , man går väl för att se sin vän göra sitt stora val i livet inte för att det är gratis ?
    Annars bör man nog inte kallas sig vän med bruden .

• molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 21:41:55 följande:
    Så tycker jag nog inte att det är. Utan de vill nog hellre ha pengar än present helt enkelt. Men visst kan man inte gå utan att betala så har man den inställningen att det är fel att betala så är det kanske bäst att tacka nej.
    Men då skriver man väl det i inbjudan,att man hellre vill ha pengar än presenter istället för att ta kuvertavgift.
    Det är ju,som jag skrivit tidigare,en annan sak att ge pengar i present mot att ha krav på sig att betala kuvertavgift.
    Carpe Diem
  • Jag är bara jag
    Holma skrev 2017-01-15 22:21:31 följande:
    Jösses va många som endast går på bröllop för att få gratis mat , man går väl för att se sin vän göra sitt stora val i livet inte för att det är gratis ? Annars bör man nog inte kallas sig vän med bruden .
    Man går självklart för att fira brudparet, men är man bjuden ska man inte behöva betala. Bjuda betyder just att ge nånting gratis till någon. Just därför tar man inte betalt på bröllop, 50-årsfester eller dylikt. Har man inte råd sparar man i tid eller bjuder på nåt väldigt billigt. Jag har ätit smörgåstårta på bröllop-duger alldeles utmärkt.
Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man