• Anonym (???)

Får man köpa bostad och hyra ut till släkting?

Min kusin sitter i en jobbig sits. Separerad, 1 barn, endast en tillfällig halvtidstjänst. Hen har sökt både mer jobb och lägenhet halvår nu utan framgång och måste flytta snarast då hon fortfarande bor med sitt ex i deras gemensamma hyreslägenhet, som är uppsagd för ingen har råd bo kvar själv.

Exet har hittat boende till sig själv.

Min kusin mår så dåligt över att inte ens få komma på intervju/visning. En 1a med kokvrå är helst inte att föredra med barn.

Får jag som släkting köpa en bostadsrätt i syfte att hyra ut till henne? De finns några till salu i området. Får hen bostadsbidrag som hon har rätt till om hon mot förmodan hittar en hyresrätt ? Tänker att månadskostnaden är ju lägre på en BR än en HR .

Eller hur ska hen klara sig? Eller hur kan jag hjälpa?

• Svar på tråden Får man köpa bostad och hyra ut till släkting?
  • Kjell2
    Anonym (???) skrev 2017-01-16 16:17:49 följande:

Min kusin sitter i en jobbig sits. Separerad, 1 barn, endast en tillfällig halvtidstjänst. Hen har sökt både mer jobb och lägenhet halvår nu utan framgång och måste flytta snarast då hon fortfarande bor med sitt ex i deras gemensamma hyreslägenhet, som är uppsagd för ingen har råd bo kvar själv.

Exet har hittat boende till sig själv.

Min kusin mår så dåligt över att inte ens få komma på intervju/visning. En 1a med kokvrå är helst inte att föredra med barn.

Får jag som släkting köpa en bostadsrätt i syfte att hyra ut till henne? De finns några till salu i området. Får hen bostadsbidrag som hon har rätt till om hon mot förmodan hittar en hyresrätt ? Tänker att månadskostnaden är ju lägre på en BR än en HR .

Eller hur ska hen klara sig? Eller hur kan jag hjälpa?

Vanligtvis inte men kolla med föreningen.

Om hon får bostadsbidrag kan hon kolla på fk´s hemsida. Hyr hon i andra hand av dig så baseras det på hyran du tar ut av henne.

• Guapa

Det beror på vad föreningen säger. Det kan vara så att kusinen behöver äga ett par % av lägenheten för att kunna bo där långsiktigt. Det normala är annars att föreningar tillåter andrahandskontrakt på högst ett år i taget för att inte hyresgästen ska få besittningsskydd.

En annan lösning är att du hyr ut endast ett rum till kusinen och står skriven på bostaden själv. Då behöver du inget tillstånd öht från styrelsen. Däremot kan det bli lite besvärligt rent praktiskt med två boenden.

• Maria 434

1. Tveksamt att bostadsrättföreningen godkänner att du hyr ut den när du precis köpt den.

2. Klart man kan bo i en etta med kokvrå med ett barn. Hoppas hon inte tackat nej om hon fått erbjudande.

Varför skriver du hen när du redan skrivit hon på flera ställen?

• Anonym (???)

Tack för snabbt svar !

Det hänger alltså i stort sett helt på vad föreningen säger. ? Om dem godkänner är det helt vanliga "hyres-regler"?

Ja de var väl autokorrekt som tyckte jag skulle avslöja "hon" istället för "hen".

Hon har inte tackat nej till nånting då hon inte ens fått tag i en 1a med kokvrå.

Studentstad.

• Minimalen

Du borde fråga på Lawline istället. De är mer insatta än vi här på Fl.

• Guapa
    Anonym (???) skrev 2017-01-16 16:36:54 följande:

Tack för snabbt svar !

Det hänger alltså i stort sett helt på vad föreningen säger. ? Om dem godkänner är det helt vanliga "hyres-regler"?

Ja de var väl autokorrekt som tyckte jag skulle avslöja "hon" istället för "hen".

Hon har inte tackat nej till nånting då hon inte ens fått tag i en 1a med kokvrå.

Studentstad.

Det har ju kommit nya regler på senare år som ska underlätta för uthyrning av bostadsrätter och som gör det svårare för föreningar att neka uthyrning. Jag vet dock inte exakt vad ändringarna i lagen innebär men det är nog snabbgooglat. Till fördel för föreningarna kan de numer ta ut en administrativ avgift för att tillåta uthyrning.
  • Åsa
    Guapa skrev 2017-01-16 16:50:17 följande:
    Det har ju kommit nya regler på senare år som ska underlätta för uthyrning av bostadsrätter och som gör det svårare för föreningar att neka uthyrning.
    Det berör att få ta ut del av kostnad förutom månadsavgift och att få hyra ut vid skäl som studier på annan ort och provapåsamboskap, av bostad man normalt bor i. Att köpa och hyra ut är ren näringsverksamhet och berörs inte alls.

Som ovan skrivits är det bostadsrättsföreningen som bestämmer.
  • Meriall

Jag hyr bostadsrätt som en släkting köpt. På pappret äger jag 10% av den (men släktingen betalade allt). Så kan nog ni också göra dvs du betalar men hon äger viss procent av den. Då kan hon bo där och betala föreningens löpande kostnad.

• Charlotte N

När jag satt i styrelsen för en bostadsrättsförening resonerade vi så att om man hade ett bra skäl att hyra ut längre än ett år godkände vi det. Till exempel om någon ville hyra ut fyra år pga att barnet skulle plugga klart och sen få lägenheten när hen fick jobb. Då fanns det ett uppsatt slutdatum, typ. Man vill inte ha för många andrahandshyresgäster i en förening då de ofta inte deltar i att behålla en hög standard på huset, sitta i styrelsen etc eftersom de inte äger lägenheten. Men omöjligt är det inte!

• Meriall

Gör man som jag så räknas det inte som andrahandsuthyrning så det löser det problemet.

Svar på tråden Får man köpa bostad och hyra ut till släkting?