• Loriyana

För helvete hämta era barn i tid!

Nu har jag jobbat på fritids under flera års tid och till en början var jag entusiastisk och det var mycket jag ville göra med eleverna, pyssel, drama, idrott. Blev dock snabbt avrådd från de andra i personalen att ha inplanerade aktiviteter. Varför? Jo för om lilla Kalles mamma och pappa brukar hämta Kalle kl 15 på tisdagar men de vet om att på tisdagar är det fritidsgympa, ja då kommer Kalles föräldrar inte förrän klockan 16 eller 17 den dagen. Och nej det är inte bara lille Kalles föräldrar som gör detta...utan väldigt väldigt VÄLDIGT många av de andra barnens föräldrar också. Helt plötsligt har man dubbelt så många barn kl 16 som det var tänkt, och inte tillräckligt med personal att ta hand om dem.

Fritids är bra, fritids är toppen...men att få vara med sin egna familj är bättre! Fritids ska inte vara till för lata föräldrar som inte vet hur man gör något roligt med sina egna barn, utan det är en plats för barn att vara då föräldrarna JOBBAR. Resultatet av att föräldrar väljer att låta barnen vara kvar då det är någon rolig aktivitet är att vi pedagoger helt enkelt slutar göra roliga saker. Som det är nu så måste vi smussla med våra aktiviteter, hålla dem hemliga för föräldrarna, hela tiden byta dag och tid...bara för att inte stå där med dubbelt antal barn. Vet ni hur jävla jobbigt det är samt tidskrävande!?

Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 

• Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!
  • blairw
    Dumbledore skrev 2017-01-17 21:26:05 följande:
    Jag tolkade ditt inlägg som att en del kommuner inte är skyldiga att erbjuda plats på fritids, bara i mån av plats. Att man inte har rätt till en plats. Som arbetssökande och föräldraledig behöver de ju inte erbjuda plats, men annars ska de göra det.
    Nej, det jag skrev var i relation till diskussionen: alltså när vi pratar om att vara på fritidshem trots att föräldern slutat.
  • Dumbledore
    blairw skrev 2017-01-17 21:24:57 följande:
    Alltså vad jag syftade på med att vissa kommuner har att man inte har rätt till nyttjande av fritidshemplats, men att man kan få det i mån av plats var angående extra tid utöver arbetstid samt resetid. 
    Aha, då fattar jag. :) Det är nog rätt många kommuner som enbart tillåter tid under förälders arbets- och restid.
  • blairw
    Dumbledore skrev 2017-01-17 21:27:05 följande:
    Aha, då fattar jag. :) Det är nog rätt många kommuner som enbart tillåter tid under förälders arbets- och restid.
    Blev lite otydligt kanske, my bad!

Jo, men de flesta av de jag har sett skriver det som att man inte är berättigad det, men förbjuder det inte. Alltså att det ändå tillåts i mån av plats, men man kan alltså inte kräva det och barn som verkligen måste vara där går då före. Jag antar att det är så i TS kommun, eftersom annars skulle väl föräldrarna inte kunna göra så alls? Alltså att TS och kollegor skulle kunna säga nej bara.
  • Dumbledore
    blairw skrev 2017-01-17 21:29:00 följande:
    Blev lite otydligt kanske, my bad!

Jo, men de flesta av de jag har sett skriver det som att man inte är berättigad det, men förbjuder det inte. Alltså att det ändå tillåts i mån av plats, men man kan alltså inte kräva det och barn som verkligen måste vara där går då före. Jag antar att det är så i TS kommun, eftersom annars skulle väl föräldrarna inte kunna göra så alls? Alltså att TS och kollegor skulle kunna säga nej bara.

Ingen fara. :)

Nej, det kanske är så. Annars hade det väl varit enkelt löst med att alla föräldrar får ändra sina scheman och därmed kan personalen lägga om sina tider så det finns täckning för speciella aktiviteter. 

• blairw
    Dumbledore skrev 2017-01-17 21:34:10 följande:

Ingen fara. :)

Nej, det kanske är så. Annars hade det väl varit enkelt löst med att alla föräldrar får ändra sina scheman och därmed kan personalen lägga om sina tider så det finns täckning för speciella aktiviteter. 

Ja, det är jag helt med på som sagt! Att lägga in det som en permanent grej för att kunna lättare planera med personal och dyl.
  • Dumbledore
    blairw skrev 2017-01-17 21:40:29 följande:
    Ja, det är jag helt med på som sagt! Att lägga in det som en permanent grej för att kunna lättare planera med personal och dyl.
    Om det vore så så skulle nog inte ts ha något att klaga på, då är det ju som det är, barnen får vara där även om föräldern är hemma. Men jag tror vi kan utgå från att det inte är på det viset. Det framgår inte om föräldrarna ringer och ändrar tid heller, eller om de bara kommer senare.
  • cesso

Men vilken trist inställning TS! Är själv lärare och har barn och mina kollegor och barnens fritidsfröknar UPPMUNTRAR föräldrarna att låta barnen stanna när de ska göra ngt. De blir GLADA att fritids är uppskattat, och att de har barn där för det är därför de är pedagoger (!!!) och så säkrar en stor barngrupp deras jobb! I min kommun har vi inte reglerad tid på fritids. De får vara hur länge de vill oavsett hur föräldrarna jobbar. Pedagogerna är alltså inga "barnvakter" som du ser dig själv som. Se det POSITIVT att många vill vara med på roliga saker. Och får det dig att sluta göra roliga saker för barnen så..... BYT JOBB!!!!!!

• Jemp
    Holma skrev 2017-01-17 20:41:26 följande:

Men nu ligger inte personalens schema efter hur många barn just för att personalens schema inte kan ändras vecka för vecka , vi lägger in schema för en vecka åt gången , det är lila mycket personal alla dagar här

De jag har insyn i ändras dels schemat titt som tätt och givetvis efter arbetsbelastning! Bara respektlöst av dig. Dessutom blir ju de som ev får stanna över för ditt barns skull, sena till det de har planerat (hämtning av egna barn?)
  • Bibbidi

Undrar om folk hade svarat likadant om det inte handlade om fritids utan dagis istället...

Men du jobbar ju på dagis du ska ju gilla barn!! Om du ser det som ett problem att jag hämtar Hjalmar senare än vad schemat säger så byt jobb!!

Typ.

• Bibbidi

Undrar om folk hade svarat likadant om det inte handlade om fritids utan dagis istället...

Men du jobbar ju på dagis du ska ju gilla barn!! Om du ser det som ett problem att jag hämtar Hjalmar senare än vad schemat säger så byt jobb!!

Typ.

Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!