• Loriyana

    För helvete hämta era barn i tid!

    Nu har jag jobbat på fritids under flera års tid och till en början var jag entusiastisk och det var mycket jag ville göra med eleverna, pyssel, drama, idrott. Blev dock snabbt avrådd från de andra i personalen att ha inplanerade aktiviteter. Varför? Jo för om lilla Kalles mamma och pappa brukar hämta Kalle kl 15 på tisdagar men de vet om att på tisdagar är det fritidsgympa, ja då kommer Kalles föräldrar inte förrän klockan 16 eller 17 den dagen. Och nej det är inte bara lille Kalles föräldrar som gör detta...utan väldigt väldigt VÄLDIGT många av de andra barnens föräldrar också. Helt plötsligt har man dubbelt så många barn kl 16 som det var tänkt, och inte tillräckligt med personal att ta hand om dem.

    Fritids är bra, fritids är toppen...men att få vara med sin egna familj är bättre! Fritids ska inte vara till för lata föräldrar som inte vet hur man gör något roligt med sina egna barn, utan det är en plats för barn att vara då föräldrarna JOBBAR. Resultatet av att föräldrar väljer att låta barnen vara kvar då det är någon rolig aktivitet är att vi pedagoger helt enkelt slutar göra roliga saker. Som det är nu så måste vi smussla med våra aktiviteter, hålla dem hemliga för föräldrarna, hela tiden byta dag och tid...bara för att inte stå där med dubbelt antal barn. Vet ni hur jävla jobbigt det är samt tidskrävande!?

    Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 

  • Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!
  • ungbrunett
    modsey skrev 2017-01-18 18:50:17 följande:
    Men lite så gör faktiskt vi, men då jobbar vi lite längre de dagarna fritids har bad exempelvis i stället för att sluta tidigt just den dagen. Så tar vi tidiga dagar från jobb och hämtar tidigt de dagarna där de är mindre kul eller inga roliga aktiviteter som bad eller sporthallen.
    Så hårde jag också gjort. Fullt rimligt, smidigt och känns dessutom som det schystaste mot barnet. Hur kul är det att tvingas gå hem mitt i ett kul event?
  • ungbrunett
    Loriyana skrev 2017-01-17 17:32:16 följande:

    Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 


    Varför ska inte barnen få kunna vara med på aktiviteterna som händer? Roligare för dem än att exempelvis sitta hemma ensam med en jobbstressad förälder och titta på tv. Man kan tycka om sina barn och visa detta genom att låta dem ha så kul som möjligt snarare än att hämta så tidigt som möjligt för att fritidsledarna inte vill göra sitt jobb och ta hand om barnen, eller vad det nu handlar om här..
  • mammalovis
    cesso skrev 2017-01-18 05:01:08 följande:
    Men vilken trist inställning TS! Är själv lärare och har barn och mina kollegor och barnens fritidsfröknar UPPMUNTRAR föräldrarna att låta barnen stanna när de ska göra ngt. De blir GLADA att fritids är uppskattat, och att de har barn där för det är därför de är pedagoger (!!!) och så säkrar en stor barngrupp deras jobb! I min kommun har vi inte reglerad tid på fritids. De får vara hur länge de vill oavsett hur föräldrarna jobbar. Pedagogerna är alltså inga "barnvakter" som du ser dig själv som. Se det POSITIVT att många vill vara med på roliga saker. Och får det dig att sluta göra roliga saker för barnen så..... BYT JOBB!!!!!!
    Hur litet ställe bor du på? Det låter som en glesbygdskommun, om det är så ont om fritidsbarn att pedagogerna måste kvarhålla barnen längre för att behålla sina jobb.

    På min skola skulle jag gissa på att det handlar om kanske 200 fritidsbarn på 5 avdelningar, men sista timmen eller liknande är de 5 avdelningarna sammanslagna. Att ett stort antal barn då förlänger sin tid med en timma eller två kan ju innebära att det blir fler barn per pedagog andra dagar, för det lät inte som att föräldrarna gick hem tidigare en annan dag ... Jag jobbar inte på fritids så därför har jag inte koll då hemsidan är dåligt uppdaterad.
  • Gurkan

    På barnens fritids har de slutat berätta i förväg om de ska göra roliga saker eller inte och en hel del roliga saker som förut var återkommande har de helt ställt in. Därför att föräldrar som inte ens har fritidsplats till sina barn krävde att deras barn skulle få vara med!

    Annars var de bra på att bjuda in alla som hade fritidsplats men var lediga. Men tyvärr.

  • Dumbledore
    Gurkan skrev 2017-01-18 20:20:24 följande:

    På barnens fritids har de slutat berätta i förväg om de ska göra roliga saker eller inte och en hel del roliga saker som förut var återkommande har de helt ställt in. Därför att föräldrar som inte ens har fritidsplats till sina barn krävde att deras barn skulle få vara med!

    Annars var de bra på att bjuda in alla som hade fritidsplats men var lediga. Men tyvärr.


    Va? Det är ju ändå höjden av fräckhet! (Att föräldrar kräver att deras barn ska få vara med trots att de inte har fritidsplats.)
  • Sthlmsthlm
    Loriyana skrev 2017-01-17 17:32:16 följande:

    Nu har jag jobbat på fritids under flera års tid och till en början var jag entusiastisk och det var mycket jag ville göra med eleverna, pyssel, drama, idrott. Blev dock snabbt avrådd från de andra i personalen att ha inplanerade aktiviteter. Varför? Jo för om lilla Kalles mamma och pappa brukar hämta Kalle kl 15 på tisdagar men de vet om att på tisdagar är det fritidsgympa, ja då kommer Kalles föräldrar inte förrän klockan 16 eller 17 den dagen. Och nej det är inte bara lille Kalles föräldrar som gör detta...utan väldigt väldigt VÄLDIGT många av de andra barnens föräldrar också. Helt plötsligt har man dubbelt så många barn kl 16 som det var tänkt, och inte tillräckligt med personal att ta hand om dem.

    Fritids är bra, fritids är toppen...men att få vara med sin egna familj är bättre! Fritids ska inte vara till för lata föräldrar som inte vet hur man gör något roligt med sina egna barn, utan det är en plats för barn att vara då föräldrarna JOBBAR. Resultatet av att föräldrar väljer att låta barnen vara kvar då det är någon rolig aktivitet är att vi pedagoger helt enkelt slutar göra roliga saker. Som det är nu så måste vi smussla med våra aktiviteter, hålla dem hemliga för föräldrarna, hela tiden byta dag och tid...bara för att inte stå där med dubbelt antal barn. Vet ni hur jävla jobbigt det är samt tidskrävande!?

    Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 


    Ibland undrar man vilken värld förskolelärare lever i. Vi har en heltidsnorm på 8 timmar per dag i Sverige. Hur är det rimligt att vara på fritids kl 15? Det är just därför fritids finns, så att föräldrarna ska kunna jobba. Inte för att fröknarna ska kunna gå hem tidigt.
  • Gurkan

    Dumbeldore, kan av någon anledning inte citera.

    De här familjerna var av olika anledningar inte berättigade fritidsplats. Vår kommun har bara fritids för barn vara föräldrar arbetar eller studerar. Men föräldrarna visste om en rolig maskeradfest som skulle genomföras på ett lov och gick samman och klagade. De drev det upp på kommunnivå dvs högre upp än rektor för rektorn sa nej. innan kommunen hann säga bu eller bä meddelade fritids att festen, som varit återkommande i många år, blev inställd. Inte ens alla barn som hade fritidsplats skulle komma eftersom de valde att istället vara lediga. De som klagade menade på att deras barn redan blivit uteslutna ur gemenskapen då de inte var berättigade fritids. Själv undrade jag och fler med mig varför de inte anordnade en egen maskeradfest. Stämningen var rätt tryckt efter att några föräldrar förstört för alla andra.

  • Dumbledore
    Gurkan skrev 2017-01-18 20:45:58 följande:

    Dumbeldore, kan av någon anledning inte citera.

    De här familjerna var av olika anledningar inte berättigade fritidsplats. Vår kommun har bara fritids för barn vara föräldrar arbetar eller studerar. Men föräldrarna visste om en rolig maskeradfest som skulle genomföras på ett lov och gick samman och klagade. De drev det upp på kommunnivå dvs högre upp än rektor för rektorn sa nej. innan kommunen hann säga bu eller bä meddelade fritids att festen, som varit återkommande i många år, blev inställd. Inte ens alla barn som hade fritidsplats skulle komma eftersom de valde att istället vara lediga. De som klagade menade på att deras barn redan blivit uteslutna ur gemenskapen då de inte var berättigade fritids. Själv undrade jag och fler med mig varför de inte anordnade en egen maskeradfest. Stämningen var rätt tryckt efter att några föräldrar förstört för alla andra.


    Herregud! Jag hade nog som personal också ställt in festen.
  • Det kommer bli bra

    Men TS, menar du då at föräldrarna struntar i att meddela den tid de komme roch hämtar och kommer en timme försent. Eller menar du att barnet de (få) dagar de ordnas någon pedagogisk aktivitet meddelar i förväg att barnet då går till tex 17 istället för 16? För då hämtar de ju i tid och betalar de heltidstaxa så är det väl inget problem? 

    Jag har förvänintgar att fritidspersonalen också genomför pedagogiska aktiviteter. Tyvärr ser jag att det ofta är för stora barngrupper och för lite personal, men personalen måste väl ändå försöka göra sitt jobb även när gruppen är fulltalig och inte lägga ner det pedagogiska till ren och skär barnvaktning...

  • ssa123

    Det här var då det märkligaste jag läst på länge.

    På våra barns fritids (mellanstor kommun med ca 4 klasser/årskurs på deras skola 25 elever/ klass)

    har barn med kortare dagar ALLTID erbjudits att stanna kvar längre om de haft kortdag när något kul ska hända.

    Våra barn som sällan haft tid längre än till kl 15 (pappa i huset jobbar skift) har därmed 1-2 dagar per vecka erbjudits att stanna till kl 16.30.

    Nu är det ju inte alltid man 'nyttjat' det för i bland har man ju planer m familjen.

    Sen undrar jag också, hur "jobbiga" är egentligen fritidsbarn?

    När vi fick en sladdis hade vi tydligen rätt att nyttja fritids, vilket var toppen i starten på höstterminen då mellanbarnet annars var den enda i klassen som inte gick fritids.

    Dock ebbade det hela ut ganska snabbt och han kom på att det var roligare att ta med kompisarna hem efter skolan.

    Tillslut sa fritidspersonalen att det behövdes inget schema på honom. De dagar han ville vara på fritids gick det bra fram till kl 16. Bara han sa till varje dag när skolan slutade hur han tänkt göra så dom visste.

    Mao har jag upplevt att fritidsbarnen är relativt enkla och antalet inte avgörande

Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!