• Anonym (Toot)

Hur ofta tvättar du kläder?

Hur ofta tvättar du kläder? Hur långt tid brukar det ta? Skriv gärna också hur många ni är hos er och om ni har tvättmaskin hemma eller delar med andra.

• Svar på tråden Hur ofta tvättar du kläder?
  • Anonym (Ylva)
    Fjäril kär skrev 2017-01-23 12:08:14 följande:

Men sex personers tvätt borde rimligen fylla en maskin om dagen? Eller knökfyller ni tvättkorgen innan ni tvättar?

En maskin om dagen borde innebära för de flesta i alla fall att man slipper enorma tvättberg.

Tre personers kläder, några handdukar , gympakläder, träningskläder, nåt arbetsplagg, mössa,vantar osv - det kan lätt bli en full maskin om dagen.

Jo, efter en vecka har tvättkorgen fyllts på rätt så bra, men det brukar räcka med två maskiner för att tvätta allt, förutom några enstaka "30-kläder". Men ytterkläder såsom jackor och mössor räknar jag inte med, då vi så sällan tvättar sånt. Och gympakläder och träningskläder har vi inga, då förstår jag att man förstås måste tvätta oftare.
  • Anonym (Gillar att tvätta)
    Anonym (Ylva) skrev 2017-01-23 12:55:28 följande:
    Min maskin är för 7 kg, så möjligt min rymmer lite mer innan den blir full. Vi färgsorterar aldrig, utan vi delar upp all tvätt på 60, 40 och 30 grader. Men 30 grader blir inte så ofta eftersom vi inte har så många plagg som är 30.
    Inte ens ljus och mörk tvätt? Hur blir det?
  • Anonym (Ylva)
    elyse skrev 2017-01-23 12:24:52 följande:

Fast ett par jeans, T-shirt och huvtröja (XL), jeans, linne och kofta samt byxor, linne och tröja fyller en maskin rätt bra.

Mina barn är ju så små (0.5 år och 2 år) så deras kläder tar ju inte så stor plats.
  • sextiotalist
    Anonym (Ylva) skrev 2017-01-23 11:53:04 följande:

Ni som tvättar varje dag, kör ni bara några enstaka plagg åt gången då? Vi är fyra i familjen varav två barn och samtliga byter kläder varje dag, förutom byxor för oss vuxna, och vi tvättar max två maskiner i veckan. Hur får ni ens ihop så mycket tvätt så ni behöver tvätta varje dag?! Det låter helt galet! Byter ni kläder flera gånger om dagen?

Nu kör vi inte varje dag, utan bara en gång i veckan. Men det som fyller våra maskiner mest är handdukar. Tre-fyra badhanddukar fyller gärna en maskin (vi har ingen jättestor maskin).
    Har familjen lämnat förskoletiden, så tar ju kläderna större plats. Det är en viss skillnad på ett par jeans för en två-åring och en tolvåring.
    Spädbarnskläder tar ju ingen plats alls.

• elyse
    Anonym (Ylva) skrev 2017-01-23 13:08:47 följande:

Mina barn är ju så små (0.5 år och 2 år) så deras kläder tar ju inte så stor plats.

Inte mitt heller (2 år), men när vi vuxna har flera lager på oss så tar det plats.
  • PinkSugar

Två maskiner i veckan. Tvättstuga. Varje maskin tar 2-3,5 timme på sig, inga möjligheter till att torka kläderna

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Gillar att tvätta) skrev 2017-01-23 13:05:19 följande:

Inte ens ljus och mörk tvätt? Hur blir det?

Inga problem. Det är mest underkläder vi har som är vita ( linnen, underbyxor) och dem gör ingenting om de blir lite gråaktiga i färgen. Förstås har vi en del vita och ljusa barnkläder också men jag tycker dem håller sig fina och skulle de också bli gråaktiga som jag antar de kanske blivit lite med tiden spelar inte det heller någon roll. Hade jag kunnat jämföra ett helt nyinköpt vitt plagg med en av våra skulle man säkert kunna se lite skillnad, men inte så mycket. Vi har mest färgglada och mörka kläder här hemma. Det är bara om vi köpt något rött plagg som jag brukar tvätta det första gången med svarta kläder. Annars blandar vi hej vilt.
  • Anonym (Dum Maskin)
    Anonym (Toot) skrev 2017-01-23 09:00:28 följande:
    Hur ofta tvättar du kläder? Hur långt tid brukar det ta? Skriv gärna också hur många ni är hos er och om ni har tvättmaskin hemma eller delar med andra.
    Vi är tre vuxna. den ena brukar tvätta en till två gånger i veckan, allt som går att tvätta.
    medan jag och den andra vuxna brukar tvätta mer sällan, om den som brukar tvätta skulle vara bortrest så skulle vi nog tvätta en maskin kanske varannan vecka.
    egen maskin och programmet brukar ta 3 timmar! Gråter
  • Anonym (egen tvättstuga)

2-3 maskiner var 3:e vecka. Vi är två personer.

Byxor/jeans kan bäras 1 vecka innan de behöver tvättas
    Badlakan 1 vecka
    Sängkläder 1 månad
    Stickade tröjor bärs 2 dgr och hängs sedan in i garderoben om de inte luktar svett.

Mao så blir det inte så mycket tvätt.

• syntharen

Vi är två vuxna och två barn (6,5 år och snart 4 mån) och en katt. Vi har egen tvättmaskin och torktumlare (torktumlaren används bara till handdukar). Vi tvättar ca en maskin om dagen just nu eftersom bebisen kräker ner sig mycket så det blir att byta kläder minst 3-4 ggr om dagen (även på mig själv också). Vi torkar på torkställ i lägenheten så det är svårt att tvätta fler än en maskin om dagen.

Svar på tråden Hur ofta tvättar du kläder?