Hur ofta tvättar du kläder?
Hur ofta tvättar du kläder? Hur långt tid brukar det ta? Skriv gärna också hur många ni är hos er och om ni har tvättmaskin hemma eller delar med andra.
Hur ofta tvättar du kläder? Hur långt tid brukar det ta? Skriv gärna också hur många ni är hos er och om ni har tvättmaskin hemma eller delar med andra.
Ni som tvättar varje dag, kör ni bara några enstaka plagg åt gången då? Vi är fyra i familjen varav två barn och samtliga byter kläder varje dag, förutom byxor för oss vuxna, och vi tvättar max två maskiner i veckan. Hur får ni ens ihop så mycket tvätt så ni behöver tvätta varje dag?! Det låter helt galet! Byter ni kläder flera gånger om dagen?
Ni som tvättar varje dag, kör ni bara några enstaka plagg åt gången då? Vi är fyra i familjen varav två barn och samtliga byter kläder varje dag, förutom byxor för oss vuxna, och vi tvättar max två maskiner i veckan. Hur får ni ens ihop så mycket tvätt så ni behöver tvätta varje dag?! Det låter helt galet! Byter ni kläder flera gånger om dagen?
Ofta numer med en kräkbebis. Blir säkert minst 4-5 maskiner i veckan. Ibland mer när man bytt lakan 3 ggr på 2 dar... Egen tvättstuga för vi bor i eget hus jag och maken och bebben.
Två vuxna och fyra barn +1 tonåring som är lite mindre än vv.
Vi byter kläder varje dag och tvättar i regel 1-2 maskiner om dagen, kan bli mer när vi tex byter lakan eller tvättar vinterkläder. Har egen tvättmaskin som vanligen körs på 1h program.
Handdukar tvättas 1 gång/vecka.
Lägger ca 1h/dag på att sortera, , tvätta, hänga och vika tvätt.
Har torkskåp så kläderna är torra på drygt en timme :)
Bästa investeringen vi gjort som dessutom ger lite värme i kylan och tar mindre plats än de förhatliga torkställningarna i metall vi hade innan ^^
Har tvätt stuga, ensam.
Tvättar 1 gång per 2 veckor.
tar ca 2h. 1h för att tvätta och 1h för att torka.
Två i hushållet, tvättar en gång varannan vecka 4-5 maskiner i tvättstugan. Det tar ca 3-4 timmar inkl torka och vika allt.
Tvättar ungefär varannan vecka i tvättstuga. Hinner aldrig tvätta allt. Tvättstugan är grovt underdimensionerad för huset. 50 lägenheter slåss om 35 tvättpass i veckan.
Vi tvättar i husets tvättstuga i källaren, vi är 5 hushåll som delar. Där finns en tvättmaskin plus en torktumlare på 7 kg vardera, tyvärr vanliga hushållsmaskiner, så att tvätta tar i princip en heldag. En dubbelsnabb maskin 40 grader går på 1.02, centrifugering tillkommer, på 60 grader 1.17. Tyvärr tar torktumlaren nästan 3 timmar, så oftast kör vi på enkelsnabbprogrammen som tar 2 timmar. Ska tvätten hängas inne tar det hela dagen typ då det bara finns en avfuktare.
Vi är 2 vuxna och 3-4 barn (en v h). Jag tvättar min och mina 3 barns tvätt varje vecka. Det brukar bli en badlakan, en ljus och två mörka maskiner. Byts lakan blir det såklart en till. Ibland försöker jag tvätta 1-2 maskiner ytterligare i veckan om det ändå är ledigt, t ex vid byte av säsongskläder, gardiner o s v. Sambon kör några maskiner per månad med sitt och hans dotters.
Längst tid tar det väl att vika tvätten och lägga in, där blir den sista maskinen oftast liggande i korgen halva veckan, då jag brukar krokna mot kvällen. För att underlätta har barnen en ljus och en mörk tvättkorg i badrummet. 3-åringen lägger väl lite hipp som happ, men 6-åringen fattar grejen.
Vi är 4 personer i familjen. Jag sköter min och dotterns tvätt och tar också samtliga handdukar, lakan, gardiner osv. Tvättar i tvättstuga, ca varannan till var tredje vecka och 2 h per gång. Kör alltid 8 maskiner, men det varierar hur fyllda de är.
Kör väl två maskiner i veckan typ (tre personer). Har egen maskin så tiden jag faktiskt lägger ner på det är minimal, en kvart kanske? Räknar med att behöva vara hemma två timmar från jag startar dock för att hinna hänga tvätten.
Tur är det väl att inga barn finns i hushållet, än. för det ger tydligen mer tvätt.
Jeans kan jag använda 3-4 veckor innan tvätt,
tjocktröja 2-3 veckor,
Jackor, 1 gång om året, om inte det har regnat smuts.
tunnare tröjor och underkläder/strumpor hamnar i tvättkorgen dagligen.
Och så slarv med sängkläder, kan ha samma i 4-6 veckor, vilket enligt många är oacceptabelt.
NEVER! EVER!
Tvättar åt mig själv ungefär varannan väcka ibland varje. 1 maskin just 1 en mörkt dom brukar vara helt fulla med dom andra två brukar inte vara det. 1 med sängkläder. 1 med handdukar. det tar 4 timmar tills det är torkat och i garderoben igen. Usch nu blev jag påmind om att jag behöver tvätta snart. Ibland kan det gå 3/4 veckor tills jag tvättar men då "fusk" tvättar jag. Nån proppfull maskin med kläder utan sortering, och skiter i handdukar och sängkläder.
Det var nog månader sedan nu. Blir inte mycket smutstvätt eftersom jag inte har något socialt liv.
Börjar man träffa människor igen vore det såklart annorlunda. Men som det är nu kan man ju gå med samma underkläder i två veckor i sträck. Helt skamlöst. Köns- och svettlukten är påtaglig, men det är väl så man markerar revir?
Jag lever ensam med 3 stora hundar. Tvättar 4 maskiner i veckan i tvättstuga, ca 3 timmar tar det.
Det var nog månader sedan nu. Blir inte mycket smutstvätt eftersom jag inte har något socialt liv.
Börjar man träffa människor igen vore det såklart annorlunda. Men som det är nu kan man ju gå med samma underkläder i två veckor i sträck. Helt skamlöst. Köns- och svettlukten är påtaglig, men det är väl så man markerar revir?
Tvättar åt mig själv ungefär varannan väcka ibland varje. 1 maskin just 1 en mörkt dom brukar vara helt fulla med dom andra två brukar inte vara det. 1 med sängkläder. 1 med handdukar. det tar 4 timmar tills det är torkat och i garderoben igen. Usch nu blev jag påmind om att jag behöver tvätta snart. Ibland kan det gå 3/4 veckor tills jag tvättar men då "fusk" tvättar jag. Nån proppfull maskin med kläder utan sortering, och skiter i handdukar och sängkläder.
Varje vecka 1-2 maskiner, 2 vuxna i hushållet. Tar ca 10 minuter att sortera, och 15 min att vika varje maskin så i snitt 40 min per vecka kanske vi lägger ner i tid. Har egen maskin, kombinerad tvätt och tork.