• gröna

Milda Kockens Val

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

• Svar på tråden Milda Kockens Val
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-01-26 20:29:58 följande:

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

Because....

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • nnnnnnnn

För att många mjölkproteinkänsliga kan använda flytande kockens val och få smörsmak utan mjölkprotein.

• gröna
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 20:40:08 följande:

För att många mjölkproteinkänsliga kan använda flytande kockens val och få smörsmak utan mjölkprotein.

fast dom säger ju i reklamen att produkten innehåller smör?
  • nnnnnnnn
    gröna skrev 2017-01-26 20:46:46 följande:
    smörOLJA
  • Anonym (???)

För att folk är dumma i huvet, man blir det av att äta margarin.

• mammatill6

Nä . För att få bästa resultat blandar man olja och smör. Smör för smaken och olja för värmen.
  • gröna

gröna skrev 2017-01-26 20:46:46 följande:

och dessutom har dom ingen allergi-aspekt i sin reklam?

men om man tål det varför inte använda smör istället för kockens val? Eller har jag missat någon fördel med denna produkt?
  • mammatill6
    gröna skrev 2017-01-26 20:53:20 följande:

men om man tål det varför inte använda smör istället för kockens val? Eller har jag missat någon fördel med denna produkt?

Se mitt tidigare svar...
  • nnnnnnnn
    gröna skrev 2017-01-26 20:53:20 följande:

Om man inte tål mjölkprotein så tål man inte smör då smör innehåller mjölkprotein+smörolja, men ren smörolja innehåller inte mjölkprotein.
    Man kan själv skilja smöret från smöroljan, men det är ganska besvärligt och är svårt att få såpass rent som de har lyckats med i flytande kockens val.

kokatochklart.wordpress.com/2010/11/18/mjolkfritt-smor/

Min gissning är att de inte vågar skriva att det passar mjölkproteinallergiker då det är svårt att få det helt rent och det säkert finns små små spår i produkten. Det finns ju stora risker att rekommendera produkter till allergiker!
    Dessutom har jag ringt runt och frågat om andra produkter tex Milda Culinesse - varför är den inte märkt med "mjölkfri"? Och svaret var: "Det kostar väldigt mycket att få använda den märkningen och det innebär en massa kontroller som kostar varje gång. Så vi hoppas att de som är allergiker läser noga på innehållsförteckningarna och inser vilka produkter som de kan använda, utan att de är märkta."

Så det verkar vara en ren kostnadsfråga...

Svar på tråden Milda Kockens Val