• gröna

Milda Kockens Val

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

• Svar på tråden Milda Kockens Val
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-01-27 21:59:46 följande:

Jag undrade mest över det de säger i reklamen, att kockar använder olja och en klick smör när de steker. Smör för smakens skull. Olja för att det tål höga temperaturer. Tål inte smör höga temperaturer? Isåfall verkar det ju dumt att lägga i det i pannan.
    Men om smör tål höga temperaturer och ger bra smak, varför inte använda bara det?
    Tycker budskapet i reklamen verkar ologiskt

Som kock säger jag att, det är sant, kockar använder olja för temperaturen (men inte som folk tror, utan för att det med smör är lättare att se när pannan har rätt temp) och smör för smakens skull. Smörets fasta delar (protein och mjölksocker) har en tendens att brännas vid i höga temperaturer. Eller, tendens och tendens, det blir bränt, helt enkelt. 

Smör tål inte höga temperaturer tillsammans med olja heller, som en del påstår. Det är en myt, helt enkelt. 

Man tar av varje för att det är gott (och man är försiktig med temperaturen), och för att det är billigare att ta en tesked smör och en tesked olja än att ta en matsked smör.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-01-27 22:01:26 följande:
    Beträffande mat, gör du allting från grunden i ditt hem? Aldrig köper färdiga blandningar?
    Jodå. Jag köper massor färdigt jox. Allt från torr pasta till fryst bärpaj till korv till kycklingnuggets. Även ketchup och senap och tandoorimix och nutella. Jag är på intet sätt varken anti-färdigmat eller spritt språngande galen. Utom möjligtvis det där sista. Det är jag nog, i alla fall ibland.

Men ibland känner jag för att stå en hel vecka i köket och bara fixa och dona och få disk upp till armbågarna som min stackars uga får ta hand om.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Aniiee
    Anonym (qq) skrev 2017-01-27 22:05:58 följande:
    Men jag kollar ofta på maylagningsprogram och där gör ofta kockarna så. Tex om de vill tillaga en stek, då man oftast vill ha väldigt het stekpanna och bryna i, innan man fortsätter på lägre värme eller i ugnen. Alltså de har i oljan först och sen smöret så det inte ska brännas. Min sambo gör alltid så när han lagar kött. Men det känns ju som den färdiga produkten här borde få smöret att förstöras ändå. Men det är väl så lite smör i, eller så kanske oljan lägger sig som en magisk sköld runt smöret;)
    Eller så är det inte så hett som folk tror. One or the other. Smör börjar ryka vid ca 180 grader. 
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-01-27 21:55:03 följande:
    I know! Min stora last. =)

Skrev den som har hembakat bröd på jäsning, lammstek i egengjord marinad och hemgjord pannkakssmet i kylen, hemgjord glass i frysen, 7 sorters hembakta kakor OCH hemgjorda glassrån i skafferiet, hemgjord chokladsås, kolasås och sylt på diskbänken samt hemgjord saft i en korg under diskbänken.

Yeah..... I know......

Vi ska ha gäster imorgon. Lite fler saker som ska fixas tills dess.....
    Allt detta är ju förstås väldigt trevligt, men känns något orealistiskt i ett hushåll där alla vuxna förvärvsarbetar till 100% och har hem, barn, fritidsintressen att också få tid och ork över till...om man inte är välbeställd och har hushållerska då...
  • Tom Araya

Detta med hög temeratur... Jag steker ofta fort i hög temeperatur men använder ändå helst smör. Whats the deal om smöret blir brunt och ryker av värmen?

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-01-27 22:20:28 följande:
    Allt detta är ju förstås väldigt trevligt, men känns något orealistiskt i ett hushåll där alla vuxna förvärvsarbetar till 100% och har hem, barn, fritidsintressen att också få tid och ork över till...om man inte är välbeställd och har hushållerska då...
    Absolut. Det är sånt man gör på sin fritid, så att säga. 
    Tom Araya skrev 2017-01-27 22:23:11 följande:

Detta med hög temeratur... Jag steker ofta fort i hög temeperatur men använder ändå helst smör. Whats the deal om smöret blir brunt och ryker av värmen?

Brunt och ryker lite - ingen deal alls. Svartbränt och på väg att självantända (vilket det gör ungefär vid samma temp som där olja börjar småryka) DET vill du inte ha på kotletten. Lovar. 
  • Anonym (???)

Hur hinner man inte laga från grunden, hur mkt tid sparar man på att klämma ut kemikalier ur en flaska gentemot att ta en klick smör ner i stekpannan? Vi är 2 heltidsarbetande föräldrar, barn, husdjur och hobbies... tar inte längre tid att göra maten från grunden?

• Aniiee
    Anonym (???) skrev 2017-01-27 22:31:24 följande:

Hur hinner man inte laga från grunden, hur mkt tid sparar man på att klämma ut kemikalier ur en flaska gentemot att ta en klick smör ner i stekpannan? Vi är 2 heltidsarbetande föräldrar, barn, husdjur och hobbies... tar inte längre tid att göra maten från grunden?

"Från grunden" är inte samma sak som "använda smör i stekpannan". När gjorde du egen korv sist? Syltade egna steklökar? Lade in gurka till smörgåsar eller gjorde glass? Gjorde egen saft?

Laga gärna mat från grunden om du kan, men att göra Korv Stroganoff på falukorv är inte "från grunden".
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-01-27 22:28:40 följande:
    Absolut. Det är sånt man gör på sin fritid, så att säga. 
    Tom Araya skrev 2017-01-27 22:23:11 följande:

...för de som har ork över och inga andra intressen har... Drömmer
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-01-27 22:59:30 följande:
    ...för de som har ork över och inga andra intressen har... Drömmer
    HA! Jag har varken ork, eller inga andra intressen =P Men mellan matlagningen, TV-spelen, filmerna, tv-serierna, mangan och böckerna är det kanske lite.... tunt... =0
Svar på tråden Milda Kockens Val