• gröna

Milda Kockens Val

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

• Svar på tråden Milda Kockens Val
  • gröna
    Tom Araya skrev 2017-01-27 18:39:21 följande:
    Milda är väl margarin och inte smör!?
    Kockens val innehåller smör. Eller smörolja tydligen. Ja man kan väl kalla det för ett margarin i flaska

Inte säker på vart du ville komma med frågan, förstod du inte hur jag funderade eller vad?
  • gröna
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 19:17:58 följande:
    Tack för svar! Det var så jag tänkte också men har några veganvänner som anser att ghee är veganskt för att det är separerat..? Ska googla lite imorgon men som sagt, tack för svar :p
     Självklart är det inte veganskt, det är ett animaliskt fett oavsett om det är separerat

• Anonym (???)

Eh, ALDRIG att jag skulle ha något annat än bregott på mackan, allt annat är margarin, bregott = smör, salt + raps.

Alla andra märken som nämns (producerade av samma företag UNILEVER) Det är margarin, som innehåller dåliga oljor, oftast palmolja som är transporterade i samma tankar som de transporterar bensin i, över hela jordklotet samt att skogarna skövlas för att odla denna palmolja så orangutangerna dör ut. För att få alla de här oljorna att likna smör så måste man tillsätta en smörarom som under tillverkning är livsfarlig att andas in för de som jobbar med det. + en massa förtjockningsmedel, hexan etc.

• Tom Araya
    gröna skrev 2017-01-27 19:21:25 följande:
    Kockens val innehåller smör. Eller smörolja tydligen. Ja man kan väl kalla det för ett margarin i flaska

Inte säker på vart du ville komma med frågan, förstod du inte hur jag funderade eller vad?
    Smör och margarin är inte samma sak.
    Milda förknippar jag med margarin, men det kan jag ju förstås ha fel i...
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-01-27 19:47:12 följande:
    Smör och margarin är inte samma sak.
    Milda förknippar jag med margarin, men det kan jag ju förstås ha fel i...
    Kockens val innehåller LITE smör. De har tillsatt smör(olja) I margarinet. 

Är du med?
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Anonym (Ö)
    gröna skrev 2017-01-27 19:24:19 följande:

Självklart är det inte veganskt, det är ett animaliskt fett oavsett om det är separerat

Mm men jag blev ändå osäker när de var så självsäkra. Men förstår nu hur orimligt det låter :D
  • Anonym (Ö)
    Anonym (???) skrev 2017-01-27 19:29:18 följande:

Eh, ALDRIG att jag skulle ha något annat än bregott på mackan, allt annat är margarin, bregott = smör, salt + raps.

Alla andra märken som nämns (producerade av samma företag UNILEVER) Det är margarin, som innehåller dåliga oljor, oftast palmolja som är transporterade i samma tankar som de transporterar bensin i, över hela jordklotet samt att skogarna skövlas för att odla denna palmolja så orangutangerna dör ut. För att få alla de här oljorna att likna smör så måste man tillsätta en smörarom som under tillverkning är livsfarlig att andas in för de som jobbar med det. + en massa förtjockningsmedel, hexan etc.

Det finns väl dock margarin utan just palmolja?

Sen kan man göra eget margarin också på rapsolja, kokosolja, havregrädde och salt.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-01-27 19:59:13 följande:

Är du med?
    Jag är med. Glad
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-01-27 19:59:13 följande:

Är du med?
    Tom Araya skrev 2017-01-27 20:16:04 följande:
    Jag är med. Glad
    Vi har köpt den några gånger och är nöjda, dock köper vi unte den vanliga Milda flytande margarin. Oftast köper vi Arlas Smör och rapsolja och använder till det mesta av matlagning vi inte använder vanlig smör till.

Svar på tråden Milda Kockens Val