• gröna

Milda Kockens Val

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

• Svar på tråden Milda Kockens Val
  • gröna
    nnnnnnnn skrev 2017-01-27 14:36:32 följande:
    Barnen är väldigt känsliga mot mjölkprotein, men klarar denna produkt. OBS - bara flytande varianten, inte den fasta som innehåller smör och inte bara smörolja.
    Har inte hittat Ghee, men vet att det är smörolja. Tror att det är samma sak som jag länkade till - hur man får smör mjölkfritt. Men har inte orkat göra detta själv, när det finns så smidigt på flaska redan.
    Jodå det finns i alla fall i större butiker typ ica maxi.
    Ja du gör ju som du vill, själv tror jag ghee är ett bättre, hälsosammare och naturligare val än de här processade margarinerna och blandningar på flaska... men jag är ändå nyfiken på att i alla fall prova kockens val en gång
  • gröna
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 12:57:49 följande:
    Det allra bästa och naturligaste är förstås att steka i kokosolja, olivolja osv. Och att inte äta smörgåsar med margarin eller smör på, det är ju inte särskilt naturligt när man tänker efter.
    ja det är nog bra, och helst eko oljor från första pressningen
  • Anonym (Ö)

Smakar ghee som smör? Läste någonstans att det är en lite annorlunda smak

• Aniiee
    nnnnnnnn skrev 2017-01-27 14:36:32 följande:
    Barnen är väldigt känsliga mot mjölkprotein, men klarar denna produkt. OBS - bara flytande varianten, inte den fasta som innehåller smör och inte bara smörolja.
    Har inte hittat Ghee, men vet att det är smörolja. Tror att det är samma sak som jag länkade till - hur man får smör mjölkfritt. Men har inte orkat göra detta själv, när det finns så smidigt på flaska redan.
    Ghee brukar stå antingen bland "varldens mat" eller vad butiken kallar det, där man hittar chutneys och tandoorikrydda och sånt, ELLER faktiskt "här i min närmaste butik och några andra jag handlat på) - bland sylten (?!?), tillsammans med nötkrämerna osv.

Ghee är dock dyrt. 70+ kr för 200 gram.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Aniiee
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 18:29:08 följande:

Smakar ghee som smör? Läste någonstans att det är en lite annorlunda smak

Det smakar smör, fast nötigare. Typ som brynt smör.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2017-01-27 18:32:42 följande:

Det smakar smör, fast nötigare. Typ som brynt smör.

Mums. Får väl googla på det sen men vet att du är bra på mat (bland annat) så passar på att fråga här.

Ghee är väl liksom ren smörolja, innebär det då att den har blivit vegansk? Eller vad innebär det att det är ren smörolja..? Hur pass hälsosamt är ghee om man jämför det med andra oljor?
  • Tom Araya
    gröna skrev 2017-01-26 20:29:58 följande:

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

Milda är väl margarin och inte smör!?
  • Aniiee
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 18:38:28 följande:
    Mums. Får väl googla på det sen men vet att du är bra på mat (bland annat) så passar på att fråga här.

Ghee är väl liksom ren smörolja, innebär det då att den har blivit vegansk? Eller vad innebär det att det är ren smörolja..? Hur pass hälsosamt är ghee om man jämför det med andra oljor?
    Ghee är ren smörolja, men enligt mig, vet att det finns veganer som inte håller med, så är ghee lika veganskt som rent ister eller ren fiskleverolja. Det kommer fortfarande från ett djur och kan alltså inte vara veganskt. 

Ghee är förmodligen inte lika hälsosamt som olivolja, till exempel. Eller så är det det. Beror nog lite på vad man tittar på. Ghee kanske är bättre för X och diverse oljor är bättre för YZABC.... Vet inte om det finns någon forskning på det.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-01-27 18:39:21 följande:
    Milda är väl margarin och inte smör!?
    Precis. Det var ju det TS poäng var. "Varför ska vi köpa margarin med smör i, när man kan köpa rent smör?" Parafrased.
  • Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2017-01-27 19:12:24 följande:

Ghee är ren smörolja, men enligt mig, vet att det finns veganer som inte håller med, så är ghee lika veganskt som rent ister eller ren fiskleverolja. Det kommer fortfarande från ett djur och kan alltså inte vara veganskt. 

Ghee är förmodligen inte lika hälsosamt som olivolja, till exempel. Eller så är det det. Beror nog lite på vad man tittar på. Ghee kanske är bättre för X och diverse oljor är bättre för YZABC.... Vet inte om det finns någon forskning på det.

Tack för svar! Det var så jag tänkte också men har några veganvänner som anser att ghee är veganskt för att det är separerat..? Ska googla lite imorgon men som sagt, tack för svar :p
Svar på tråden Milda Kockens Val