• Anonym (Sviken)

Stanna kvar efter 4 års otrohet. Någon mer?

Finns det någon mer i min situation? Någon som vill bolla tankar och känslor?

Precis innan jul kom jag på min man med att vara otrogen. Med sin kollega! I fyra års tid har de haft en relation! Jag har haft mina misstankar, speciellt i början. Men han nekade när jag frågade och jag förträngde mina misstankar. Ville så gärna att det inte skulle vara sant.

Men så kom jag hem lite för tidigt en dag... och där var de! Hånglande. Hemma hos oss, i min lägenhet! Min värld rasade samman. Hon stack med svansen mellan benen. Den patetiska lilla varelsen!

Min man erkände allt direkt. Eller nja inte hela sanningen direkt, han sa att det pågått någon månad bara. 

Jag blev helt kall. Var i fullständig chock. Min man tröstade mig och vi pratade och pratade de närmsta dagarna. Han var väldigt tydlig med att han ångrade sig grymt och att han vill fortsätta sitt liv med mig.

Ganska så snart beslutade jag mig för att jag vill stanna kvar. Jag vill kämpa för vårt äktenskap. Vi har två små tjejer på 4 och 6 år. Vi har älskat varandra och relationen är egentligen inte dålig. Allt praktiskt fungerar och vi har ett bra liv tillsammans (även om sexlivet inte varit så aktivt). Jag kan inte ge upp det! 

Eftersom jag haft mina misstankar kunde jag inte bli kvitt känslan av att det inte kan ha pågått bara i någon månad och tillslut lyckades jag dra ur honom att de haft en relation i lite mer än 4 år! Så ja, han påbörjade sin otrohet när jag var gravid!

Men ändå, jag vill fortsätta leva med honom. Han visar verkligen att han ångrar sig och jag får svar på alla frågor jag ställer. Jag känner att han vill vara ärlig nu. Han vill leva med mig. Han har gjort slut med slampan och jag vill så gärna tro honom när han säger att han inte kommer återuppta den relationen.

Jag mår så jävla dåligt! Men håller uppe en fasad för barnen och på jobbet. Känslorna går upp och ner men jag känner ändå att beslutet är rätt. Eller? Är jag bara rädd? Kan man verkligen ta ett sånt beslut så fort? Kan jag lita på honom nu? Han har ju ljugit så länge? Är jag inte värd mer?

Finns det någon annan som är eller har varit i samma situation?

• Svar på tråden Stanna kvar efter 4 års otrohet. Någon mer?
  • Studentpappa

Du verkar väldigt bitter på kvinnan ifråga istället för din man? Det är väl din man som är slampan som bedragit sin familj, kvinnan kan väl knappast lastas för att din man stoppar in kuken i någon annan än sin fru? 

Det kanske låter hårt men jag tror du måste inse att det är din man som är ett svin. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (ansvar)

Du skriver att han "gjort slut med slampan". Fullt förståeligt att du är sårad, förtvivlad, förbannad osv men visa lite värdighet och spar okvädesorden för din man. Om du stannar eller ej är omöjligt för någon annan att råda om men oavsett så kommer det alltid att finnas villiga kvinnor. Du kan svåreligen skuldbelägga det egna könet för att du råkar vara gift med en manlig slampa, som är fullt kapabel att leva dubbelliv i fyra år dessutom.

• Anonym (Sviken)

Tack för att ni som varit med om samma sak delar med er! och för alla andra svar.

De senaste dagarna har varit skittuffa! Först verkade min man som vanligt igen, då tycker jag det är jättekonstigt hur han så lätt bara kan komma in i vanliga gängor. Han åker till jobbet och går in för det. Fattar han inte vad han gjort?
    Sen märkte jag att han mådde skit, då tycker jag att det är konstigt hur han inte kan ha förstått att allt ska bli skit av det han gjort och så blir jag arg för det.

Han är snäll och lyssnar på mitt ältande. Men räcker det? Jag försöker hålla mig någorlunda lugn. Ja, jag hör hur jag själv låter! Försöker göra allt för att han ska stanna. Jag vill så gärna att det ska vara vi, vi och barnen. Det gör så förtvivlat ont! Jag håller allt inom mig, egentligen är det bara när jag skriver här som jag vågar snudda vid tanken att jag kanske gör fel...

Därför är det också svårt att läsa vad ni skriver. Jag vet ju någonstans att ni har rätt men jag vill inte att det ska vara så. Jag vill att vi ska klara det här. Han är väldigt bra på att prata och argumentera. Ibland undrar jag om han manipulerar mig på något sätt... JA kommer ni säkert säga nu men jag vet faktiskt inte. Jag vill väl tro honom helt enkelt.

Jag ska inte kalla henne slampa mer, jag håller med om att det är fult. Men patetisk människa är hon iafl! Jag är så arg på henne! Rationellt vet jag ju att hon inte kan ha gjort något som min man inte var med på. Och jag är arg på honom också. Men det är väl enklare att ta ut ilskan på henne. En flykt...

Jag vet ju allt det där egentligen. Men jag ljuger väl för mig själv... för jag känner fortfarande att jag vill kämpa för oss.

• Anonym (Sviken)
    WireLess skrev 2017-02-01 15:02:37 följande:
    Det andra som den som är otrogen ofta gör är att normalisera det dom gör.
    Att se sin partner i ansiktet efter en natt hos sin älskare/älskarinna blir inte så jobbigt längre. Dom vet att det dom gör är helt förkastligt innerst inne men avfärdar det för sig själv med att "det inte är så farligt". Om man har ett en annan i 4 år bakom en annans rygg och kan leva med det så tycker åtminstone jag att den som gör det antingen lider av nån form av empatiskada i hjärnan, eller så saknar den personen allt som har med respekt att göra mot den han/hon lever med. 

Jag undrar också hur han egentligen har kunnat göra det? Hur kan han ha levt med mig i så många år utan att säga något? Hur kan han leva med det?

• Anonym (Sviken)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2017-01-31 22:41:11 följande:
    Samma kille igen hon var kär i honom, när allt kom fram visade det sig som det nästan alltid gör att han inte alls ville satsa på henne utan valde sin fru. Ja jag ångrar att jag var naiv och inte lyssnade på råden jag fick av vänner som varit i samma situation. 

Precis, starka känslor, det är också anledningen till att det inte går att lita på någon som säger att det är slut, starka känslor stänger man inte av bara sådär, de har hållit på i 4 år, tro mig känslorna finns kvar, men det kommer han aldrig erkänna för dig för han vet vad det kommer innebära, just nu är han jävligt glad att han kom lindrigt undan och kommer vara jäkligt försiktigt med vad han säger och gör. När allt lugnat sig och du börjar slappna av så är han där igen.

Du måste inte göra någonting för hans skull, den enda du har ett ansvar inför är dig själv och era barn... det enda måstet du har är att se till att du och era barn blir lyckliga, och det tror jag inte du kommer bli med en man som bedragit dig i 4 år, du gör samma misstag som jag gjorde, tror att du kan köra med ärlighet och schysst  spel med någon som spelar efter helt andra regler.
    Så den andra killens fru tog tillbaka honom? Känner mig nästan manisk på att hitta någon som känner som jag. Fast det är väl bara för att försvara mig själv.

Jag lider med dig och jag borde väl inse att det med stor sannolikhet kommer hända igen. De jobbar kvar på samma ställe och det har funnits starka känslor. Hur kan jag tro att de kan hålla sig ifrån varandra?

Lindrigt undan har han verkligen kommit! Och det kan göra mig arg också. Jag vill att han ska lida som jag. Men ändå vill jag att det ska återgå till det normala.

Jag hör ju själv hur jag talar emot mig själv hela tiden. Men jag kan inte rycka upp barnen.
  • WireLess
    Anonym (Sviken) skrev 2017-02-03 14:25:04 följande:
    Jag undrar också hur han egentligen har kunnat göra det? Hur kan han ha levt med mig i så många år utan att säga något? Hur kan han leva med det?
    Det har jag frågat min fru också, många gånger! Hon var dessutom svartsjuk på mig  och fick mig att avstå AW med jobb och sådana saker. Detta alltså samtidigt som hon om min vän hade ett förhållande!
    Jag har brottas med med detta varje dag i 20 månader nu. Försökt att förstått och försökt begripa, men det går ju inte.
    Den simpla tragiska sanningen är ju att hon gjorde det för att hon/dom inte respekterade mig. På nåt sätt blev jag så förminskad och tagen för given och självklar så att de efter ett tag inte brydde sig övht. Ungefär som man tar en hund för lika självklar. Hunden kommer alltid att vara kvar. Men sticker hunden iväg och nosar på nåt och inte kommer då jävlar!!!
    Det är tufft!
    Den molande smärta du känner nu kommer snart att övergå till nånting annat tror jag. Du kommer snart att bli förbannad och känna dig kränkt och förnedrad och nånstans där kommer du att tappa din respekt för honom.

Din kille däremot kommer nog ( precis som min fru) att vara världens bästa kille. Nu vill han visa vem han är, nu vill han visa att han är annorlunda. Nu har han minsann lärt sig vad som är viktigt här i livet och han kommer aaaaaaaaaldrig igen att bli "den där männsiskan" igen.
    Du vill så gärna tro honom, kanske är han det eller kanske är han det inte?
    Men du kommer aldrig att lita på honom igen även om det känns så när han säger dom där orden.
    Fyra år av svek är en jäkligt lång tid! Tänk på allt ni sagt och gjort  till/med varandra under denna tid. Vad tycker du om denna tid nu?
  • WireLess
    Anonym (Sviken) skrev 2017-02-03 14:38:08 följande:
    Så den andra killens fru tog tillbaka honom? Känner mig nästan manisk på att hitta någon som känner som jag. Fast det är väl bara för att försvara mig själv.

Jag lider med dig och jag borde väl inse att det med stor sannolikhet kommer hända igen. De jobbar kvar på samma ställe och det har funnits starka känslor. Hur kan jag tro att de kan hålla sig ifrån varandra?

Lindrigt undan har han verkligen kommit! Och det kan göra mig arg också. Jag vill att han ska lida som jag. Men ändå vill jag att det ska återgå till det normala.

Jag hör ju själv hur jag talar emot mig själv hela tiden. Men jag kan inte rycka upp barnen.
    Om du vill fortsätta med din kille och ge det en chans att kanske kunna repa sig så tycker jag att du ska ge ett ultimatum! Ge honom tre månader att byta jobb.
    Om du tänker dig in om det var nån annan som skrivit det du nu säger.
    Skulle du tycka att det var normalt att dennes kille åker och jobbar med sin älskarinna.
    fy fan vad sjukt!
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Sviken) skrev 2017-01-31 17:03:13 följande:
    Usch, stackare! Det där är ju min mardröm, att han ska vara otrogen igen. Var din fru med samma kille igen eller var det någon annan? Ångrar du att du gav er en chans?

Jag tror tyvärr att det fanns (finns?) ganska starka känslor mellan min man och hans slampa. Han säger att det blev för starka känslor, men att det bara var i deras bubbla. Nu när han kommit ur den så vill han få tillbaka känslorna för mig igen.

Jag mår illa varje gång jag vet att de ska träffas på jobbet. Det knyter sig i magen på mig men jag har valt att lita på honom så jag måste väl göra det.
    Ett grund krav är att han inte får tilltala den där horan något mer eller ge henne någon som helst uppmärksamhet.

Din man kommer stå i en slags skuld till dig som han aldrig kommer ur- har sett liknade exempel på äldre personer där sveket kommer många år tidigare men "sveket, skulden" kommer bestå och man får leva med det om man fortsätter tillsammans.

Har tyvärr inget konkret råd, blir fan ledsen att läsa historien.
    Lycka till oavsett beslut.

• Anonym (Monster)

Hej TS. Jag har bedragit min sambo på liknande sätt och tänkte att det kanske skulle kunna vara bra på något sätt för dig att jag skrev här, om du vill fråga något eller så.

Jag mår oerhört dåligt över vad jag har gjort, ångrar mig och försöker ta varje tillfälle att ta ansvar för det och därför vill jag stå för det här, speciellt om det kan hjälpa dig på något sätt.

Kortfattat så har jag varit ett otroget svin. Jag och min sambo träffades när vi var väldigt unga, ännu inte myndiga och nu är vi närmare 40. Vi har alltså varit ihop väldigt länge. Han har varit den perfekt trogna sambon men jag har varit motsatsen. Jag har haft två 'otrohetsrelationer' som varat i månader och dessutom varit otrogen vid ett enstaka tillfälle med en tredje och haft känslor för en fjärde under en längre tid.

Det senaste var ungefär ett år sedan. Jag vill verkligen vara trogen nu och försöker göra allt för att bli en bättre människa och försöker göra allt för min sambo. Det kommer troligtvis inte att räcka och det lutar mer och mer åt att vi kommer gå isär men jag kommer fortsätta kämpa tills han bestämmer sig. När jag ser tillbaka fattar jag inte hur jag kan ha så kallblodigt ljugit och bedragit. Det är så sjukt beteende och jag har både förstört våra liv och vårt förhållande.

Fråga gärna vad du vill. Jag kommer svara helt ärligt. Efter första gången jag hade otrohetsaffären som avslöjades så var jag inte helt ärlig mot min sambo. Det kanske inte din heller är... men jag kommer vara det.

• Anonym (Gun)
    Anonym (Monster) skrev 2017-02-03 14:59:52 följande:

Hej TS. Jag har bedragit min sambo på liknande sätt och tänkte att det kanske skulle kunna vara bra på något sätt för dig att jag skrev här, om du vill fråga något eller så.

Jag mår oerhört dåligt över vad jag har gjort, ångrar mig och försöker ta varje tillfälle att ta ansvar för det och därför vill jag stå för det här, speciellt om det kan hjälpa dig på något sätt.

Kortfattat så har jag varit ett otroget svin. Jag och min sambo träffades när vi var väldigt unga, ännu inte myndiga och nu är vi närmare 40. Vi har alltså varit ihop väldigt länge. Han har varit den perfekt trogna sambon men jag har varit motsatsen. Jag har haft två 'otrohetsrelationer' som varat i månader och dessutom varit otrogen vid ett enstaka tillfälle med en tredje och haft känslor för en fjärde under en längre tid.

Det senaste var ungefär ett år sedan. Jag vill verkligen vara trogen nu och försöker göra allt för att bli en bättre människa och försöker göra allt för min sambo. Det kommer troligtvis inte att räcka och det lutar mer och mer åt att vi kommer gå isär men jag kommer fortsätta kämpa tills han bestämmer sig. När jag ser tillbaka fattar jag inte hur jag kan ha så kallblodigt ljugit och bedragit. Det är så sjukt beteende och jag har både förstört våra liv och vårt förhållande.

Fråga gärna vad du vill. Jag kommer svara helt ärligt. Efter första gången jag hade otrohetsaffären som avslöjades så var jag inte helt ärlig mot min sambo. Det kanske inte din heller är... men jag kommer vara det.

Hur resonerar du nu om din man säger att även han vill vara med andra kvinnor?
    Skulle du vilja skilja dig då?
Svar på tråden Stanna kvar efter 4 års otrohet. Någon mer?