• Justdoit

Bilen startar inte, hjälp!

Vet inte om det är rätt kategori.

Har en Nissan Qashqai 2013 rullat 15000 mil. Bilen startar inte ibland. Den beter sig konstigt. Ska försöka beskriva problemet.

Någon gång startar den inte alls, bara ett klick från motorrummet hörs. Hjälper inte med startkablar, knacka på startmotorn, startar om man springer igång bilen. Ibland försöker den starta men får jobba lite innan den kommer igång. Känns som batteriet är dåligt eller startmotorn inte får tillräckligt med ström. Eller kan det vara tändstift, glödstift. Är inte så kunnig inom området därför frågar jag här om någon har haft samma problem och kan säga något.

Lämnar man in bilen till verkstad för felsökning tar de ca 1500kr för det.

Ska man börja med att byta batteriet kanske? Vad tror ni som kan om bilar.

• Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!
  • Anonym (asdf)

Ja börja med att byta batteriet. Köp nåt billigt på biltema

• viktorjohan

Testa först med startkablar från annan bil innan du köper nytt batteri. Funkar det då är det ditt batteri som har för låg kapacitet. Om bilen bara körs korta sträckor kan det bero på att batteriet inte hinner laddas ordentligt. Prova också att sätta batteriet på laddning. Skaffa eller låna en laddare.

• Justdoit

Har testat med starthjälp och det hjälpte inte.

Ska kanske byta batteriet

• viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-01 23:12:20 följande:

Har testat med starthjälp och det hjälpte inte.

Ska kanske byta batteriet

Om det inte hjälper med starthjälp kommer det inte hjälpa att byta batteri. Starthälpen är ju som ett nytt batteri kan man säga. Kolla att motorns jordanslutning är ok.

Man kan testa det genom att sätta en startkabel mellan motor och kaross eller direkt på batteriets minuspol. Funkar det då är det dålig kontakt mellan motor och jord/kaross. Hitta jordkabeln och dess anslutningar. Lossa dessa och gör rent. Lägg ev kopparpasta mellan och återmontera. Har själv haft det felet på ett par bilar.

Lycka till.
  • fredrik69

Eftersom det inte hjälper med startkablar så är det förmodligen kolen i startmotorn som är slut. Jag hade samma fel på min bil (Toyota). Kostar en hundring om man kan fixa själv, krävs dock att man är ganska händig/kunnig. Lämnar du in den till verkstad så byter dom antagligen hela startmotorn och tar 4-5000:-

• Nyfikna72

Att kolen skulle vara slut på en bil från 2013 låter ganska otroligt. Batteriet likaså om det inte varit urladdat nångång och frusit, då kan de skadas permanent. I slutändan är det nog bäst att felsöka först.

• fredrik69
    Nyfikna72 skrev 2017-02-02 07:57:43 följande:

Att kolen skulle vara slut på en bil från 2013 låter ganska otroligt. Batteriet likaså om det inte varit urladdat nångång och frusit, då kan de skadas permanent. I slutändan är det nog bäst att felsöka först.

Iofs, men 15000 mil och kanske många korta körsträckor.
  • viktorjohan

Säger det igen. Kolla jordningen! Om den är dålig kommer inte batteriet kunna leverera tillräckligt hög strömstyrka för startmotorn.

• Anonym (Jh f)
    viktorjohan skrev 2017-02-01 23:50:43 följande:

Om det inte hjälper med starthjälp kommer det inte hjälpa att byta batteri. Starthälpen är ju som ett nytt batteri kan man säga. Kolla att motorns jordanslutning är ok.

Man kan testa det genom att sätta en startkabel mellan motor och kaross eller direkt på batteriets minuspol. Funkar det då är det dålig kontakt mellan motor och jord/kaross. Hitta jordkabeln och dess anslutningar. Lossa dessa och gör rent. Lägg ev kopparpasta mellan och återmontera. Har själv haft det felet på ett par bilar.

Lycka till.

Nja, det är inte min erfarenhet. Vår bil fick allt svårare att starta. Funkade med kablar ibland men en dag gick det inte längre. Ringde bärgare som också testade med kablar och lite annat. På verkstaden gjorde de inget annat än satte in ett nytt batteri och sedan dess har allt fungerat.
  • Justdoit

Tack för era svar.

Jag resonerar som några här att startmotorn borde hålla flera år till. Batteriet kan set vara för de är 4år gammal bil. Men ska ta och kolla på jordkabel som viktorjohan nämnde. Att det så att man rensar med stålborste vid batteriskorn?

Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.

Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!